Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Podatek od aut spalinowych. Rząd Tuska wycofuje się z planów PiS?
Podatek od aut spalinowych. Rząd Tuska wycofuje się z planów PiS?
Pani premier [Beata Szydło – przyp. Demagog], pani partia tak wynegocjowała Krajowy Plan Odbudowy, że zgodziliście się nałożyć na Polaków nowy podatek, od ’26 roku. Podatek od biedy, czyli podatek od posiadania samochodów spalinowych. […] Dodam, że nasz rząd natychmiast doprowadził do zablokowania tego podatku.
- Wprowadzenie podatku od samochodów spalinowych znalazło się w Krajowym Planie Odbudowy, który przygotował rząd PiS (s. 317). Podatek miał zostać wprowadzony do 30 czerwca 2026 roku (s. 169)
- Rząd Donalda Tuska poinformował o rewizji KPO, w wyniku której usunięto podatek od aut z silnikiem spalinowym. Rewizję musi zatwierdzić jeszcze Komisja Europejska i Rada UE.
- Wypowiedź polityka oceniamy jako częściową prawdę. To fakt, że rząd Donalda Tuska wycofał się z podatku od samochodów spalinowych, ale ta decyzja nie została jeszcze zatwierdzona.
Kobosko pyta Szydło. Chodzi o podatek od aut spalinowych
5 czerwca na antenie TVP mogliśmy zobaczyć debatę polityków reprezentujących komitety wyborcze, które wystawiły kandydatów i kandydatki do Parlamentu Europejskiego. Redakcja Demagoga słuchała jej na żywo i sprawdzała weryfikowalne wypowiedzi. Efekty naszej pracy możesz zobaczyć w serwisie X.
W części debaty, w której kandydaci mogli zadać pytanie wybranej osobie, Michał Kobosko zwrócił się do Beaty Szydło. Kobosko zapytał byłą premier, jak ta ocenia swoją skuteczność w PE, skoro nie była w stanie odwieść kolegów z rządu PiS od uwzględnienia w Krajowym Planie Odbudowy podatku od posiadania samochodów z silnikiem spalinowym.
Rząd PiS wpisał w KPO podatek od aut spalinowych
Krajowy Plan Odbudowy został zaakceptowany przez Komisję Europejską w czerwcu 2022, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Zgodnie z dokumentem rząd planował wprowadzenie opłaty rejestracyjnej dla osób, które po raz pierwszy zakupią samochód spalinowy oraz podatku obowiązującego osoby, które auto spalinowe już posiadają (s. 317).
Planuje się wprowadzenie nowych przepisów mających na celu ograniczenie emisji pochodzących z transportu. Planowana opłata i podatek uzależnione będą od emisji CO2 lub NOx , a ich wysokość zależna będzie od poziomu szkodliwych emisji danego pojazdu – zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci więcej”.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności z czerwca 2022 roku
Początkowo opłata miała być wprowadzona do końca 2024 roku, a podatek od posiadania pojazdu – do końca II kwartału 2026 roku. W rewizji KPO z listopada 2023 roku, gdy u władzy wciąż był PiS, wskazano, że reforma wejdzie w życie do 30 czerwca 2026 (s. 169).
Kolejna rewizja KPO. Nie będzie podatku od aut spalinowych
Pod koniec kwietnia 2024 roku rząd Donalda Tuska poinformował o kolejnej rewizji KPO. Zgodnie z wydanym wówczas komunikatem podatek od aut spalinowych nie zostanie wprowadzony. W jego miejsce wprowadzone zostaną dopłaty do samochodów elektrycznych, łącznie na kwotę ok. 1,6 mld zł.
Rewizja KPO została przekazana do Komisji Europejskiej. KE, a następnie Rada UE muszą formalnie jeszcze wyrazić zgodę na zmiany zaproponowane przez Polskę.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter