Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Referendum obywatelskie. Czy Sejm może się na nie nie zgodzić?
Referendum obywatelskie. Czy Sejm może się na nie nie zgodzić?
Nie wiem, czy państwo wiecie, ale w Polsce nie ma obywatelskich referendów. Wszystkie referenda muszą przejść za pośrednictwem polityków. Nawet jeżeli chcecie rozwiązać Sejm, a teoretycznie naród jako suweren, jako zwierzchnik wszystkich władz miałby do tego prawo, ma do tego prawo w konstytucji, to po zebraniu 500 tys. podpisów jak przyniesiecie do Sejmu petycję o rozwiązanie Sejmu, to Sejm decyduje, czy takie referendum rozpisać, czy nie rozpisać.
- Konstytucja nie przewiduje możliwości odwołania Sejmu w referendum. Zgodnie z ustawą zasadniczą prawo do skrócenia kadencji ma sam Sejm oraz w określonych przypadkach prezydent.
- W polskim porządku prawnym istnieje możliwość zorganizowania referendum z inicjatywy obywateli w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa.
- Jeżeli obywatele zbiorą co najmniej 500 tys. podpisów, mogą zgłosić się z wnioskiem do Sejmu o przeprowadzenie referendum. Izba niższa musi jednak wyrazić na nie zgodę w głosowaniu.
- Choć obywatele sami nie mogą rozwiązać parlamentu, to mogliby o to wnioskować w referendum. Jednocześnie prawdą jest, że w Polsce po zebraniu 500 tys. podpisów pod wnioskiem o przeprowadzenie referendum Sejm może go odrzucić. Dlatego wypowiedź uznajemy za prawdę.
Kukiz: referendum obywatelskie realnie nie istnieje
Paweł Kukiz podczas programu „Gość Wydarzeń” w Polsat News stwierdził, że w Polsce nie istnieje instytucja referendum obywatelskiego, ponieważ wszystkie referenda muszą zostać zaakceptowane przez polityków. Jako przykład polityk podał referendum w sprawie rozwiązania Sejmu zorganizowanie z inicjatywy obywateli i powołał się przy tym na konstytucję, która według niego gwarantuje narodowi prawo do odwołania Sejmu.
Zgodnie z art. 4 konstytucji władza zwierzchnia w RP należy do narodu oraz to naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
Przykładem bezpośredniej formy sprawowania władzy są referenda. Dopuszczalna jest sytuacja, w której pytanie referendalne dotyczy rozwiązania Sejmu. Jednocześnie nie wystarczy tylko przeprowadzenie referendum, by Sejm został rozwiązany.
Kto może rozwiązać Sejm?
Zgodnie z art. 98 prerogatywy do skrócenia kadencji Sejmu mają: Sejm – uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby posłów, oraz prezydent – po zasięgnięciu opinii marszałka Sejmu i marszałka Senatu.
Prezydent musi skrócić kadencję Sejmu w razie nieudzielenia wotum zaufania Radzie Ministrów (art. 155 ust. 2) oraz może to zrobić, jeżeli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona prezydentowi do podpisu (art. 225).
Skrócenie kadencji Sejmu oznaczałoby też skrócenie kadencji Senatu.
Rodzaje referendum w polskim prawie
W kontekście innej wypowiedzi Pawła Kukiza o referendach omawialiśmy, jakie rodzaje referendów istnieją w polskim porządku prawnym. Pisaliśmy, że w Polsce jest przewidziane wyłącznie referendum fakultatywne. Ze względu na zasięg występowania można natomiast wyróżnić:
- referendum ogólnokrajowe (art. 125),
- referendum lokalne (art. 170).
Referendum ogólnokrajowe może dotyczyć:
- wyrażenia zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej (art. 90), na podstawie której Polska może przekazać organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach,
- spraw o szczególnym znaczeniu dla państwa (art. 125),
- zatwierdzenia przez naród zmiany konstytucji uchwalonej przez Sejm i Senat dotyczącej rozdziałów I, II i XII (art. 235).
Kto może ubiegać się o przeprowadzenie referendum?
W przypadku wskazanym w art. 90 referendum ma prawo zarządzić Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Jeżeli chodzi o referendum przewidziane w art. 125, może zarządzić je także Sejm lub prezydent za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
W sprawie o szczególnym znaczeniu dla państwa z wnioskiem o referendum mogą również wystąpić obywatele.
Natomiast z inicjatywą powołania referendum, o którym mowa w art. 235, może wystąpić co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów, Senat lub prezydent.
Czego nie może dotyczyć referendum?
Jak pokazaliśmy, obywatele mogą zawnioskować o zwołaniu referendum w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa. Szczegółowo formalną procedurę reguluje ustawa. Jeżeli uda im się zebrać co najmniej 500 tys. podpisów, mogą zgłosić się z wnioskiem do Sejmu o przeprowadzenie referendum.
Referendum z inicjatywy obywateli nie może dotyczyć:
1) wydatków i dochodów, w szczególności podatków oraz innych danin publicznych,
2) obronności państwa,
3) amnestii.
Ustawa nie zakazuje więc organizowania referendum w sprawie przyszłości parlamentu. Zgodnie z opinią Biura Analiz i Dokumentacji Senatu z 2015 roku (s. 4-5), jeśli istnieją wątpliwości, czy coś może stanowić przedmiot referendum, należy uznać, że może.
Jeżeli wniosek obywateli w sprawie organizacji referendum wpłynie do Sejmu, izba może – lecz nie musi – go przyjąć. Zgodnie z regulaminem Sejmu, izba niższa podejmuje uchwałę o przeprowadzeniu referendum bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Referenda obywatelskie w Szwajcarii
Warto wspomnieć, że w Szwajcarii, słynącej z dużej liczby organizowanych referendów, obywatele mają możliwość wystąpienia z inicjatywą referendum opcjonalnego, które może dotyczyć określonej decyzji parlamentu.
Aby przeprowadzić ten rodzaj referendum, komisja referendalna musi zebrać co najmniej 50 tys. podpisów od osób uprawnionych do głosowania. W tym przypadku nie jest potrzebna zgoda parlamentu na przeprowadzenie referendum.
W przypadku gdy referendum z inicjatywy obywateli miałoby dotyczyć zmiany konstytucji federalnej, wniosek o jego przeprowadzenie musi zatwierdzić parlament. Wówczas konieczne jest też zebranie co najmniej 100 tys. podpisów pod wnioskiem.
O referendach w Szwajcarii pisaliśmy w ramach analizy wypowiedzi Pawła Kukiza na temat kworum w referendach.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter