Strona główna Wypowiedzi Sieć ładowarek do aut elektrycznych w UE. Polska wypada blado

Sieć ładowarek do aut elektrycznych w UE. Polska wypada blado

Sieć ładowarek do aut elektrycznych w UE. Polska wypada blado

Andrzej Domański

Minister Finansów
Platforma Obywatelska

W Polsce mamy jedną z najmniejszych sieci ładowarek w całej Europie, bodajże trzecią najmniejszą sieć ładowarek w całej Unii Europejskiej.

Gość Radia Zet, 20.10.2023

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Gość Radia Zet, 20.10.2023

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

  • Z danych Europejskiego Obserwatorium Paliw Alternatywnych wynika, że Polska zajmuje 12. miejsce wśród 27 państw UE pod względem liczby punktów ładowania samochodów elektrycznych.
  • Jednak państwa różnią się od siebie powierzchnią, a w konsekwencji – długością dróg. Aby dokonać porównania, warto zastosować przelicznik. 
  • Polska ma jedną z najmniejszych sieci punktów ładowania w przeliczeniu na 100 km drogi – jest to u nas nieco ponad 1 punkt ładowania. Na tle państw UE zajmujemy trzecie miejsce od końca
  • Mniejszą sieć od nas ma Łotwa (0,62) i Estonia (0,31) Największą sieć znajdziemy w Holandii. W tym państwie na 100 km dróg przypada prawie 100 ładowarek (99,77).
  • Na tej podstawie wypowiedź Andrzeja Domańskiego oceniamy jako prawdę.

Domański: W Polsce brakuje stacji do ładowania „elektryków”

Andrzej Domański był 20 października gościem Radia ZET. Poseł X kadencji został zapytany o samochody spalinowe i przyjęte w Unii Europejskiej regulacje dotyczące ograniczenia korzystania z samochodów spalinowych od 2035 roku. 

Polityk KO stwierdził, że obecnie trudno jest wymagać od Polaków, aby decydowali się na zakup aut elektrycznych. Ma o tym przesądzać m.in. brak dostępu do stacji ładowania. 

Zdaniem Domańskiego Polska na tle zarówno Unii Europejskiej, jak i całej Europy wypada pod tym względem słabo. Nasza sieć ładowarek ma być trzecią najmniejszą w UE.

Ile jest punktów ładowania w Polsce?

Najbardziej aktualne dane dotyczące samochodów elektrycznych oraz stacji ładowania dostarcza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. 

Z opublikowanego we wrześniu 2023 roku raportu wynika, że w Polsce znajdziemy 3 068 stacji ładowania. Ogólnodostępnych punktów ładowania jest w Polsce 6 159.

Jaka jest między nimi różnica? Punkt ładowania to urządzenie służące do ładowania pojedynczego pojazdu, natomiast stacja ładowania to urządzenie budowlane lub wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania (s. 7). Oznacza to, że na jednej stacji może być kilka punktów ładowania.

Ile punktów ładowania jest w UE?

Na stronie Europejskiego Obserwatorium Paliw Alternatywnych (EAFO) znajdziemy aktualne dane dotyczące liczby punktów ładowania we wszystkich państwach Unii Europejskiej.

Łącznie w całej Unii Europejskiej znajdziemy 603 384 punkty ładowania samochodów elektrycznych. Ponad połowa (62,71 proc.) z nich przypada na trzy państwa: Holandię, Niemcy i Francję. Sama Holandia może pochwalić się co czwartym (23,89 proc.) punktem ładowania w UE.

Wśród państw UE Polska znalazła się na 12. miejscu. Nie jesteśmy na trzecim miejscu od końca. Najmniej punktów ładowania jest na Malcie (94), Cyprze (192) i w Estonii (280).

Ile punktów ładowania jest w Europie?

Oprócz państw należących do UE, na stronie EAFO znajdziemy też dane dla: Wielkiej Brytanii, Norwegii, Islandii, Szwajcarii, Turcji i Liechtensteinu. Po ich uwzględnieniu Polska – pod względem liczby punktów ładowania – zajmuje 15. miejsce.

Punkty na długi dystansach. Jak wypada Polska?

Powyższe dane mówią nam jedynie o liczbie bezwzględnej punktów ładowania. Pamiętajmy jednak, że państwa mają różną powierzchnię, co ma wpływ zarówno na zapotrzebowanie na stacje, jak i na ich dostępność. 

Przykładem może być Malta. Państwo to jest tysiąc razy mniejsze od Polski pod względem powierzchni. Ma tylko 2,8 tys. km dróg i 94 punkty ładowania. Nominalnie ma mniej punktów ładowania niż Polska. Gdy jednak przeliczymy, ile punktów ładowania przypada na każde 100 km dróg, okazuje się, że Malta wypada od nas korzystniej. Znajdziemy w niej ponad 3 punkty ładowania na 100 km (3,29).

Na podstawie powyższych statystyk oraz danych na temat długości dróg udostępnianych przez Eurostat policzyliśmy, ile punktów ładowania na 100 km dróg znajdziemy w każdym państwie. W tym przypadku faktycznie Polska znajduje się na trzecim miejscu od końca z wynikiem zaledwie 1,16 punktu na 100 km. Pierwsze miejsce przypadło Holandii, drugie Luksemburgowi, a trzecie Niemcom.

Rok temu podobne obliczenia przeprowadziło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów. Na podstawie danych EAFO stowarzyszenie przygotowało raport, z którego dowiemy się, ile punktów ładowania przypada na 100 km drogi w każdym państwie UE. 

Największą ich dostępnością w 2021 roku mogła pochwalić się Holandia. Na 100 km drogi znajdowały się tam ponad 64 punkty ładowania (64,3). Polska zajęła wówczas piąte miejsce od końca z wynikiem 0,7.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!