Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Szkolne ulice w Warszawie. Jest ich tylko kilka
Szkolne ulice w Warszawie. Jest ich tylko kilka
[…] bezpieczna droga do szkoły. Warszawa zrobiła, co prawda, program “Szkolne ulice”, który ma uspokoić ruch, ale objął on zaledwie 4 z 300 podstawówek.
- W ramach programu „Droga na szóstkę” w Warszawie powstały cztery tzw. szkolne ulice. Pierwsza zaczęła funkcjonować przy SP nr 323 im. Polskich Olimpijczyków, gdzie wprowadzono czasowe wstrzymanie ruchu drogowego między godz. 7.30 a 8.15.
- Kolejne szkoły, które dołączyły do warszawskiego programu, to: Szkoła Podstawowa nr 375 im. Orląt Lwowskich, Szkoła Podstawowa nr 381 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, a także Szkoła Podstawowa nr 303 im. Fryderyka Chopina.
- W Warszawie w roku szkolnym 2023/2024 funkcjonuje 258 szkół podstawowych prowadzonych przez miasto. Łącznie placówek w stolicy jest więcej. Według danych GUS w 2022 roku w Warszawie funkcjonowało 414 szkół podstawowych.
- Szkolne ulice działają przy czterech podstawówkach w Warszawie. Liczba szkół podstawowych, które mógłby objąć program, jest jednak mniejsza niż 300. W związku z tym wypowiedź oceniamy jako częściową prawdę.
Debata kandydatów na prezydenta Warszawy w TVP Info
7 kwietnia odbędą się wybory samorządowe, w których wybrani zostaną m.in. prezydenci polskich miast. W Warszawie o ten urząd powalczy sześć osób, w tym Magdalena Biejat z Lewicy. Kandydaci wzięli udział w debacie wyborczej w TVP Info.
Senatorka w czasie debaty wspomniała o warszawskim programie „Szkolne ulice”, którego celem było złagodzenie ruchu drogowego przy szkołach podstawowych. Kandydatka na urząd prezydenta Warszawy stwierdziła, że na 300 podstawówek w stolicy program objął tylko cztery. – Zadbamy o to, żeby objął wszystkie – zapowiedziała.
„Szkolne ulice” w Warszawie. O co w tym chodzi?
Ideą tzw. szkolnych ulic jest poprawa bezpieczeństwa przy placówkach, w których uczą się dzieci i młodzież, a także zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i poziomu hałasu w tych okolicach. Ma to też zachęcić uczniów i ich rodziców, aby wybierali inne formy transportu niż samochód, a w miarę możliwości docierali na zajęcia pieszo, rowerem lub komunikacją miejską.
Testowane są różne rozwiązania związane z wyżej wymienionymi celami. Najczęściej (s. 9) szkolna ulica oznacza, że ruch drogowy jest wstrzymany w godzinach rozpoczęcia zajęć lekcyjnych i ich zakończenia. Dla przykładu w Londynie chodzi o godzinę rano (8.15–9.15) i godzinę po południu (14.45–15.45).
Z roku na rok liczba szkolnych ulic rośnie (s. 21). W 2022 roku przekroczyła 1200 w kilkunastu krajach. Najwięcej, bo ponad 500, jest w Londynie (s. 28). Tymczasem pierwsza szkolna ulica powstała we Włoszech, w mieście Bolzano, już w 1989 roku (s. 5).
Warszawa dołącza do miast z projektem „Szkolne ulice”
Pierwsza szkolna ulica w Warszawie powstała w 2021 roku w ramach programu „Droga na szóstkę”, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach wokół szkół. Czasowe ograniczenia w ruchu drogowym wprowadzono przy SP nr 323 im. Polskich Olimpijczyków, między godz. 7.30 a 8.15.
Kolejne szkoły, które dołączyły do warszawskiego programu, to: Szkoła Podstawowa nr 375 im. Orląt Lwowskich, Szkoła Podstawowa nr 381 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, a także Szkoła Podstawowa nr 303 im. Fryderyka Chopina. Zarząd Dróg Miejskich informował tylko o tych czterech szkołach.
Zgodnie z danymi warszawskiego ratusza w roku szkolnym 2023/2024 funkcjonuje 258 szkół podstawowych prowadzonych przez miasto stołeczne Warszawa. Łącznie szkół podstawowych w stolicy jest więcej. Według danych GUS w 2022 roku było ich 414.
Aktywiści rozczarowani efektami miejskiego programu
Z dotychczasowych efektów programu „Droga na szóstkę” w zakresie tworzenia szkolnych ulic nie są zadowoleni społecznicy, którzy apelują, aby stopniowo ograniczać ruch drogowy przed wszystkimi szkołami w Warszawie. Pod koniec lutego dla „Gazety Wyborczej” wypowiedziała się szefowa fundacji Rodzic w Mieście – Agnieszka Krzyżak-Pitura.
„Program »Droga na szóstkę « rozczarowuje. Powstały tylko cztery szkolne ulice, i to w bardzo skromnej formie. Jest to o tyle zaskakujące, że one wpisują się przecież w szereg strategicznych dokumentów miasta stworzonych w ostatnim czasie”.
O komentarz został poproszony także Rafał Trzaskowski, który zapowiedział, że plany dotyczące tej kwestii zostaną podane w najbliższych tygodniach. Na razie miasto nie ujawniło, czy będzie więcej szkolnych ulic.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter