Strona główna Wypowiedzi Zmiany w podstawie programowej. Czy z historii zniknie Grunwald?

Zmiany w podstawie programowej. Czy z historii zniknie Grunwald?

Zmiany w podstawie programowej. Czy z historii zniknie Grunwald?

Sebastian Kaleta

Poseł
Prawo i Sprawiedliwość

Bitwa pod Grunwaldem jest nieistotnym wydarzeniem historycznym o którym w polskiej szkole nie powinno być mowy. Wynika tak z propozycji zmian programowych nauczania historii w szkołach podstawowych.

TikTok, 14.02.2024

Manipulacja

Wypowiedź uznajemy za manipulację, gdy zawiera ona informacje wprowadzające w błąd lub naginające/przeinaczające fakty, w szczególności poprzez:

  • pominięcie ważnego kontekstu,  
  • wykorzystywanie poprawnych danych do przedstawienia fałszywych wniosków,  
  • wybiórcze wykorzystanie danych pasujących do tezy (cherry picking), 
  • używanie danych nieporównywalnych w celu uzyskania efektu podobieństwa lub kontrastu,  
  • wyolbrzymienie swoich dokonań lub umniejszenie roli adwersarza, 
  • pozamerytoryczne sposoby argumentowania.

Sprawdź metodologię

TikTok, 14.02.2024

Manipulacja

Wypowiedź uznajemy za manipulację, gdy zawiera ona informacje wprowadzające w błąd lub naginające/przeinaczające fakty, w szczególności poprzez:

  • pominięcie ważnego kontekstu,  
  • wykorzystywanie poprawnych danych do przedstawienia fałszywych wniosków,  
  • wybiórcze wykorzystanie danych pasujących do tezy (cherry picking), 
  • używanie danych nieporównywalnych w celu uzyskania efektu podobieństwa lub kontrastu,  
  • wyolbrzymienie swoich dokonań lub umniejszenie roli adwersarza, 
  • pozamerytoryczne sposoby argumentowania.

Sprawdź metodologię

  • Bitwę pod Grunwaldem wymieniono wprost w jednym z punktów podstawy programowej dla szkoły podstawowej (s. 92). Nie znajdziemy jej jednak w podstawie dla szkół ponadpodstawowych, a mimo to jest ona obecna w programach nauczania [1, 2, 3].
  • Zgodnie z propozycją przedstawioną przez MEN bitwa ma zostać wykreślona z podstawy dla klasy IV, z punktu dotyczącego unii polsko-litewskiej, królowej Jadwigi i Władysława Jagiełły (s. 2). 
  • uzasadnieniu do propozycji zmian jej autorzy stwierdzili, że nie deprecjonują w żaden sposób usuniętych tematów. Proponowane skreślenia wynikają m.in. ze zbyt szczegółowego opisu wymagań edukacyjnych.
  • W komentarzu dla Demagoga autorzy tych zmian zaznaczyli, że bitwa powinna pojawić się na lekcjach. Punkty dotyczące relacji między dawną Polską a Krzyżakami wciąż mają być obecne w podstawach programowych dla szkół podstawowych (s. 4), liceów i techników (s. 9) oraz szkół branżowych (s. 3). 
  • Bitwa pod Grunwaldem wciąż będzie mogła być omawiana przez nauczycieli, np. w ramach zajęć na temat relacji polsko-krzyżackich. Na tej podstawie wypowiedź Sebastiana Kalety oceniamy jako manipulację.

Ministerstwo zapowiada odchudzanie podstawy programowej

W październiku 2023 roku „lekkie odchudzenie podstawy programowej” zapowiadał ówczesny minister edukacji Przemysław Czarnek. Choć niedługo potem zmieniło się kierownictwo ministerstwa, to nowe władze również zamierzają iść w tym kierunku. 2 stycznia wiceminister Katarzyna Lubnauer deklarowała: – Chcemy odchudzić podstawy programowe. 

Jak wyjaśniała Lubnauer, usunięcie z obecnej podstawy niektórych treści da nauczycielom więcej czasu na dobre przećwiczenie poszczególnych jej punktów. Jej zdaniem zwiększy się w ten sposób również autonomia nauczyciela.

Zapowiedzi te potwierdziła kilka dni później minister Barbara Nowacka. Zaznaczyła przy tym, że wszelkie zmiany będą wprowadzane „na spokojnie”. W konsultacjach mają być uwzględnione opinie nauczycielek i nauczycieli.

Plan zmiany podstawy programowej wyciekł do sieci?

W związku planowanymi zmianami w podstawach programowych portal Do Rzeczy poinformował 13 lutego o „wycieku dokumentów ministerstwa”. Według „niepokojących doniesień medialnych” z podstawowych treści nauczania dla klasy IV zniknąć mają m.in. Zawisza Czarny i bitwa pod Grunwaldem.

Projekt zmian podstaw programowych wcale nie „wyciekł” – 12 lutego został on zwyczajnie opublikowany na stronie MEN. Jednocześnie od 19 lutego trwają prekonsultacje w formie spotkań online. Nauczyciele i przedstawiciele organizacji pozarządowych zajmujących się oświatą mogą się wypowiedzieć na temat przedstawionych propozycji.

14 lutego poseł Suwerennej Polski Sebastian Kaleta skomentował plany MEN, zarówno na TikToku, jak i podczas konferencji prasowej. Podczas gdy portal Do Rzeczy informuje, że bitwa pod Grunwaldem ma zniknąć tylko z lekcji dla klas IV, to Kaleta twierdzi, że w polskiej szkole ma nie być o niej zupełnie mowy. Sprawdziliśmy więc, co znajduje się w dokumentach MEN i z czego wynikają proponowane zmiany.

Czym jest podstawa programowa?

Na wstępie warto wyjaśnić, jaką funkcję ma podstawa programowa w polskich szkołach i kto decyduje o jej treści.

Zgodnie z art. 4 pkt 24 ustawy Prawo oświatowe podstawa programowa zawiera m.in. ogólne i szczegółowe wymagania dotyczące wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego. Jak ustalono w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, określa ją minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

Aktualne podstawy programowe (wraz ze zmianami) są dostępne w Internetowym Systemie Aktów Prawnych w dwóch rozporządzeniach:

Co ma się zmienić w podstawie programowej?

Ministerstwo Edukacji Narodowej udostępniło na swojej stronie folder, w którym znajdują się wszystkie propozycje zmian podstaw programowych. Ze względu na temat wypowiedzi Sebastiana Kalety publikowanych TikToku [1,2], skupimy się na niektórych propozycjach dotyczących lekcji historii w szkole podstawowej.

Gdy porównamy obecną wersję podstawy (s. 92–102) z proponowaną, zauważymy m.in. następujące zmiany w treściach nauczania dla klasy IV:

  • z punktu IV.4. o „królowej Jadwidze, Władysławie Jagielle, Zawiszy Czarnym, unii polsko-litewskiej i zwycięstwie grunwaldzkim” znika Zawisza Czarny i zwycięstwo grunwaldzkie,
  • w punkcie IV.15. o „żołnierzach niezłomnych – Witoldzie Pileckim i Danucie Siedzikównej Ince” – Inkę zastąpiono „wojennymi i powojennymi wyborami Polaków”.

W klasach starszych (V–VIII) można zauważyć m.in. następujące zmiany:

  • w punkcie IX o „złotym wieku” w Polsce na tle europejskim skrócono podpunkt  dotyczący największych osiągnięć polskiego renesansu i reformacji, usuwając z niego Mikołaja Reja, Jana Kochanowskiego i Andrzeja Frycza Modrzewskiego,
  • z punktu XVIII o epoce napoleońskiej usunięto podpunkt o powstaniu Księstwa Warszawskiego, o jego ustroju i terytorium,
  • z tego punktu zniknął też podpunkt o okolicznościach utworzenia Legionów Polskich oraz ich historii,
  • z punktu XXXII o wojnie obronnej Polski we wrześniu 1939 roku usunięto podpunkt wymieniający przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków.

Ministerstwo nie deprecjonuje żadnego tematu

folderze dostępnym na stronie MEN znajdziemy również uzasadnienia tych zmian. Pięcioosobowy zespół pracujący nad podstawami programowymi dotyczącymi historii wskazał, że dokonywał jedynie skrótów, „nie deprecjonując w żaden sposób usuniętych tematów”.

Jak zaznaczają autorzy i autorki, usuwano np. wymagania szczegółowe, ujmujące jakieś wydarzenie czy proces, jeżeli sąsiadowały one z wymaganiami, które ujmowały to samo, ale w szerszej perspektywie. Zdaniem zespołu bardziej szczegółowe opisy wymagań powinny mieścić się programach nauczania tworzonych przez autorów podręczników i przez nauczycieli.

Skrócona podstawa ma zwiększać autonomię nauczyciela

Co więcej, jak czytamy w uzasadnieniu, podczas tworzenia propozycji zmian dokonywano skrótów tam, gdzie w wymaganiach pojawiały się nazwiska, listy nazwisk czy wydarzeń, zwłaszcza w zakresie historii politycznej czy wojskowej. Przy tym kryterium zwrócono uwagę na autonomię nauczyciela w wyborze konkretnych przykładów dla ogólnego zagadnienia.

W analizie wymagań zawartych w podstawie programowej wzięto także pod uwagę kilka innych kryteriów. Wśród nich znalazła się adekwatność do wieku rozwojowego. Usuwano więc punkty o wydarzeniach lub procesach, które mogą być niezrozumiałe, powodować niepożądane wychowawczo napięcia w klasie czy wywoływać lęk u dzieci.

Bitwa pod Grunwaldem zasługuje na omówienie we właściwym kontekście

Z przytoczonego wyżej uzasadnienia możemy się też dowiedzieć, kto jest autorem proponowanych zmian. Zwróciliśmy się do tych osób z prośbą o komentarz do wypowiedzi Sebastiana Kalety.

Koordynator zespołu Aleksander Pawlicki jest nauczycielem w liceum i wykładowcą Szkoły Edukacji PAFW i UW. W komentarzu dla Demagoga napisał: „Jest dokładnie przeciwnie, niż twierdzi polityk Suwerennej Polski. Bitwa pod Grunwaldem zasługuje na omówienie i zasługuje na omówienie we właściwym kontekście”. 

Jak tłumaczy Pawlicki, w wymaganiach dla klasy IV, gdzie zwycięstwo grunwaldzkie było wymienione wprost z nazwy, sąsiadowało ono nie ze stosunkami polsko-krzyżackimi, ale z historią związku Jadwigi i Jagiełły oraz unii polsko-litewskiej. Dlatego lepiej omówić je w starszej klasie, przy okazji punktu VII.5. o relacjach polsko-krzyżackich.

Bitwę pod Grunwaldem można omówić w starszych klasach

W pracach nad zmianami brał udział także Jakub Lorenc, również związany ze Szkołą Edukacji, nauczyciel w szkole podstawowej i w liceum. Jak napisał w odpowiedzi na nasze pytanie „Bitwa pod Grunwaldem nie została usunięta z narracji na temat historii Polski”

Lorenc wskazał, że mimo skreślenia w programie dla klasy IV bitwa wciąż jest niemożliwa do pominięcia w innych punktach dotyczących relacji polsko-krzyżackich. Poza tym, że ten temat nie znika ze szkoły podstawowej, wraca się do niego w szkołach ponadpodstawowych (s. 9), w tym także w szkole branżowej (s. 3).

Współautor zmian zauważył także, że w obecnej podstawie programowej dla liceów, techników i szkół branżowych II stopnia bitwa pod Grunwaldem w ogóle nie została wymieniona. Nie oznacza to jednak, że uznano ją za nieistotną w kontekście stosunków między dawną Polską a Krzyżakami. Znajdziemy ją m.in. w programach nauczania wydawnictw Nowa Era (s. 29), Operon (s. 32) i GWO (s. 32).

Jeśli nauczyciel chce, może mówić o Grunwaldzie w IV klasie

Kolejną osobą, która pracowała nad propozycjami zmian w podstawie, jest Joanna Szydziak, nauczycielka w szkole podstawowej. Jak zaznacza,  podstawa programowa nie ogranicza autonomii nauczyciela.

 „O samym Grunwaldzie bez konieczności wyszczególniania tego zjawiska, można spokojnie powiedzieć w kontekście unii polsko-litewskiej” – stwierdziła.

 


Tak samo jak pozostałe osoby, Szydziak zwróciła uwagę na fakt, że bitwa pod Grunwaldem to treść, która pojawia się w klasie V. Tam jednak można ją omówić we właściwym kontekście, z zadbaniem o głębsze zrozumienie tematyki.

Grunwald został skreślony, ale ze szkół wcale nie zniknie

Podsumowując zebrane wyżej fakty i komentarze, bitwa pod Grunwaldem występuje obecnie w podstawie programowej lekcji historii dla klasy IV szkoły podstawowej (s. 92). To prawda, że zgodnie z propozycją przygotowaną na prośbę Ministerstwa Edukacji Narodowej, znika ona z punktu dotyczącego królowej Jadwigi, Władysława Jagiełły i unii polsko-litewskiej (s. 2).

Nie oznacza to, że według autorów tych zmian bitwa pod Grunwaldem, jak twierdzi Sebastian Kaleta, „jest nieistotnym wydarzeniem historycznym, o którym w polskiej szkole nie powinno być mowy”. W uzasadnieniu stwierdzili oni, że nie deprecjonują w żaden sposób usuniętych tematów.

Komentując te zmiany dla Demagoga, członkowie ministerialnego zespołu zaznaczyli, że wciąż można go omówić w IV klasie. Najlepiej zrobić to jednak klasach starszych, w kontekście stosunków polsko-krzyżackich. Nie proponują oni usuwać punktów dotyczących relacji między Polską a Zakonem z podstawy programowej dla szkół podstawowych (s. 4), liceów i techników (s. 9) oraz szkół branżowych (s. 3).

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!