Strona główna Fake News Kultura i historia Niemiec w polskich szkołach? To przedmiot dodatkowy

Kultura i historia Niemiec w polskich szkołach? To przedmiot dodatkowy

W mediach społecznościowych opublikowano informację, że w szkolnych dziennikach wirtualnych pojawił się przedmiot „kultura i historia Niemiec”. Czy jest to nowy, obowiązkowy przedmiot dla wszystkich uczniów w Polsce?

screen posta i ławki szkolne

fot. Pixabay, Threads / Modyfikacje: Demagog

Kultura i historia Niemiec w polskich szkołach? To przedmiot dodatkowy

W mediach społecznościowych opublikowano informację, że w szkolnych dziennikach wirtualnych pojawił się przedmiot „kultura i historia Niemiec”. Czy jest to nowy, obowiązkowy przedmiot dla wszystkich uczniów w Polsce?

Analiza w pigułce

  • Na platformie Threads oraz na Facebooku udostępniono informację, że od nowego roku szkolnego w niektórych szkołach będzie nauczany przedmiot – kultura i historia Niemiec.
  • Dobrowolne zajęcia z nauki języka czy kultury mniejszości narodowej mogą być organizowane w szkole na wniosek rodziców, zgodnie z ustawą o systemie oświaty (art. 13), od ponad 30 lat. Ich celem jest podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej czy etnicznej mniejszości mieszkających w Polsce (nie chodzi tylko o mniejszość niemiecką).

Początek roku szkolnego to moment, kiedy w debacie publicznej mogą częściej pojawiać się wprowadzające w błąd wypowiedzi dotyczące systemu edukacji (np. 1, 2). Istnieje ryzyko, że natkniemy się na nie również podczas przeglądania mediów społecznościowych.

Użytkownicy platform Threads oraz Facebooka opublikowali wpisy z informacją, że w dzienniku elektronicznym Librus pojawił się nowy przedmiot – kultura i historia Niemiec. Użytkownik Threads skomentował to słowami [pisownia oryginalna]: „Ktos wytłumaczy o co chodzi ?! Co jest grane, germanizacja v2.0?”.

Zrzut ekranu posta na Threads. Dołączono do niego zrzut ekranu wpisu z platformy X. Widać na nim stronę elektronicznego dziennika, Librusa. Przedmiot „Kultura i historia Niemiec” wzięto w czerwoną ramkę.

Źródło: Threads.com, 3.09.2024

Informację tę udostępnił na swoim profilu na X także poseł Konfederacji, Roman Fritz.

Kultura i historia Niemiec nie jest nowym przedmiotem w szkole

Treść omawianych postów (1, 2) pomija ważną informację: wprowadzenie takich zajęć do planu lekcji jest możliwe od wielu lat.

W polskim prawodawstwie funkcjonuje ustawa o systemie oświaty. Już w wersji z 1991 roku, według artykułu 13, wspomniano o możliwości wprowadzenia dobrowolnych zajęć z nauki języka czy kultury mniejszości narodowej w szkole na wniosek rodziców. Zapis ten znajduje się również w aktualnie obowiązującym prawie. 

Celem zajęć jest możliwość  podtrzymania poczucia tożsamości mniejszości narodowych i etnicznych. Mogą one być wprowadzone zarówno w szkole podstawowej, jak i w ponadpodstawowej.

Nauka o niemieckiej kulturze nie jest przejawem współczesnej germanizacji

Według Słownika Języka Polskiego germanizacją nazywamy „narzucanie lub przyswajanie kultury niemieckiej i języka niemieckiego”. W ujęciu historycznym słowo to może kojarzyć nam się bardzo negatywnie: z polityką pruską wobec ludności polskiej w okresie zaborów lub z nazistowską – w okresie okupacji. Ich celem było wynarodowienie, czyli wyniszczenie polskiej świadomości narodowej.

Przedmiot nauka o niemieckiej kulturze wprowadzono, aby mniejszość ta mogła podtrzymać poczucie swojej tożsamość (Art. 13). Te zajęcia nie są nawet obowiązkowe w polskich szkołach, a ich celem nie jest rugowanie polskiej tożsamości. Nie ma podstaw, aby uznać je za przejaw „germanizacji v2.0”, jak napisano w omawianym wpisie.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać