Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Lodówki pełne Coca-Coli na letnie upały? To próba oszustwa
Internetowi oszuści nadal nie próżnują, tym razem chcą naciągnąć na Coca-Colę.
Lodówki pełne Coca-Coli na letnie upały? To próba oszustwa
Internetowi oszuści nadal nie próżnują, tym razem chcą naciągnąć na Coca-Colę.
FAKE NEWS W PIGUŁCE
- Na Facebooku pojawił się wpis informujący o możliwości zdobycia za darmo lodówek z Coca-Colą. Jedyne, co trzeba było zrobić, to udostępnić post, a także wypełnić formularz rejestracyjny.
- Informacji o konkursach nie znajdziemy na oficjalnym profilu Coca-Coli.
- Link umieszczony w komentarzach pod postami prowadzi do strony, która ma na celu wyłudzenie danych osobowych.
„Aby uczcić 131. urodziny @Coca-Cola, wysyłamy 100 specjalnych lodówek na prezenty wszystkim, którzy udostępnią i wpiszą »Gotowe« przed 10 lipca” – czytamy w poście opublikowanym na fanpage’u Coca-Cola FANS.
To nie pierwszy raz, kiedy w mediach społecznościowych pojawiają się wpisy kuszące internautów możliwością zdobycia czegoś za darmo. Wcześniej na Facebooku pojawiły się doniesienia o przecenionych hulajnogach i darmowych lodówkach.
Wielu internautów dało się zwieść oszustwu. W stosunkowo krótkim czasie post udostępniono 5,7 tys. razy, a skomentowało go prawie 3 tys. internautów.
Co powinno wzmóc naszą czujność?
Fanpage, na którym ogłoszono rzekomy konkurs, próbuje podszyć się pod oficjalny profil Coca-Coli na Facebooku, ale w rzeczywistości nie ma z nim nic wspólnego.
Post o konkursie, opublikowany na profilu Coca-Cola FANS, jest jedyną widoczną aktywnością tej strony, która powstała 4 lipca 2022 roku. W momencie pisania tego tekstu obserwuje ją niewiele ponad 1,7 tys. internautów. Oficjalny fanpage Coca-Coli w Polsce nazywa się po prostu Coca-Cola i znajduje się pod adresem @cocacolapoland, a obserwuje go ponad 109 mln użytkowników.
Nasz niepokój powinien także wzbudzić fakt, że Coca-Cola na Facebooku ma zweryfikowany fanpage. Świadczy o nim znak niebieskiego koła z białym „ptaszkiem” przy nazwie strony. Tej weryfikacji brakuje w przypadku profilu Coca-Cola FANS.
Prawdopodobnie oszuści wykorzystują fakt, że oficjalne konto Coca-Coli informuje o konkursie z okazji 50-lecia obecności tego napoju w Polsce. Stąd zapewne pomysł na fikcyjne uczczenie 131. urodzin Coca-Coli.
Jak wyłudzić nasze dane osobowe?
W rzeczywistości nie mamy do czynienia z żadnym konkursem, lecz zwykłą próbą oszustwa. Wystarczy przyjrzeć się zasadom konkursu, o których więcej czytamy w komentarzach.
Do wzięcia udziału w rzekomym konkursie niezbędna jest rejestracja na specjalnie w tym celu utworzonej stronie Sites.Google.com, gdzie musimy podać swoje dane osobowe, które stają się własnością internetowych oszustów.
Dodatkowo konkurs wymaga od uczestników aktywnej promocji samej inicjatywy w pięciu internetowych grupach. W ten sposób oszuści, nie mając wcześniej zbudowanej bazy użytkowników, mogą w prosty sposób dotrzeć do dużej grupy odbiorców.
To nie jest prawdziwy konkurs, lecz próba wyłudzenia danych
Taka próba oszustwa internetowego nosi nazwę „scamu”. Kliknięcie podejrzanego linku wiąże się z ryzykiem ściągnięcia złośliwego oprogramowania lub koniecznością podania danych osobowych w celu „weryfikacji”. To sposób oszustów na zdobycie naszych loginów i haseł. Dlatego należy pamiętać, aby pod żadnym pozorem nie klikać w linki prowadzące do podejrzanych konkursów. A tych w sieci jest coraz więcej. Niedawno pisaliśmy o możliwości wygrania lodówki i garnków od firmy Beko w konkursie, który okazał się oszustwem.
W Internecie, podobnie jak w prawdziwym życiu, musimy wykazać się rozsądkiem i rozwagą. Dlatego podejrzane powinny nam się wydać posty, które oferują drogi sprzęt AGD w ramach konkursów, zwłaszcza jeśli publikowane są przez niezweryfikowane strony, a udział w zabawie wymaga już na początkowym etapie podania naszych danych osobowych.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter