Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Prywatne odrzutowce emitują większość CO2? Wyjaśniamy
Przyglądamy się informacjom na temat tego, czy prywatne odrzutowce i fabryki w Azji emitują większość gazów cieplarnianych na świecie.
fot. Pexels / Modyfikacje: Demagog
Prywatne odrzutowce emitują większość CO2? Wyjaśniamy
Przyglądamy się informacjom na temat tego, czy prywatne odrzutowce i fabryki w Azji emitują większość gazów cieplarnianych na świecie.
Fake news w pigułce
- Na portalu Threads udostępniono wpis na temat emisji gazów cieplarnianych i ich oddziaływaniu na klimat. Napisano w nim, że to prywatne odrzutowce oraz fabryki w Azji wytwarzają większość emisji gazów.
- Lotnictwo wytwarza 2,5 proc. światowej emisji dwutlenku węgla i jest odpowiedzialne za ok. 4 proc. globalnego ocieplenia. Natomiast produkcja energii elektrycznej i ciepła ma największy udział w światowej emisji gazów cieplarnianych.
- Azja produkuje około połowy globalnych emisji CO2. W 2022 roku Azja i Pacyfik wytworzyły 17,96 mld ton emisji dwutlenku węgla. Jednak nie można jednoznacznie stwierdzić, że to fabryki położone w krajach azjatyckich odpowiadają za największe emisje gazów cieplarnianych.
24 kwietnia 2024 roku na portalu Threads opublikowano wpis dotyczący pochodzenia emisji gazów cieplarnianych i ich wpływu na klimat. Napisano, że „większość emisji gazów pochodzi z prywatnych odrzutowców sławnych ludzi i np olbrzymich fabryk w Azji” [pisownia oryginalna].
Globalne emisje CO2 pochodzące z lotnictwa
W 2019 roku lotnictwo stanowiło 2,5 proc. światowej emisji dwutlenku węgla. W 2021 roku było odpowiedzialne za ok. 4 proc. globalnego ocieplenia. Dla porównania: badanie z 2022 roku wskazuje, że siły zbrojne na świecie powodują 5,5 proc. emisji dwutlenku węgla.
Jak podaje strona Our World in Data:
„Jeśli latanie stało się ponad dwukrotnie bardziej wydajne energetycznie, a emisja dwutlenku węgla na jednostkę energii nie zmieniła się, to wynika z tego, że wydajność emisji dwutlenku węgla podczas podróży na odległość jednego kilometra jest również ponad dwukrotnie wyższa. W 1990 roku jeden pasażerokilometr emitował 357 gramów CO2. Do 2019 roku wartość ta spadła o ponad połowę – do 157 gramów”.
Możemy także przeczytać, że większe zapotrzebowanie na latanie oraz zmiany w technologii przyczyniły się do tego, że w 2019 roku lotnictwo wyemitowało ok. 1 mld ton gazów cieplarnianych. W 1990 roku było to ok. 0,5 mld ton.
Na stronie Statista znajdziemy informacje na temat przewidywanej emisji dwutlenku węgla pochodzącej z przemysłu lotniczego w latach 2022–2050. Zgodnie z tymi szacunkami „całkowita emisja z przemysłu lotniczego spadnie do 400 mln ton dwutlenku węgla (CO2) do 2050 roku, jeśli zostaną wdrożone zrównoważone paliwa lotnicze”.
Emisja gazów z prywatnych odrzutowców
We wpisie czytamy, że większość emisji gazów cieplarnianych tworzą prywatne odrzutowce oraz fabryki w Azji.
W czasie pandemii zwiększyła się liczba podróży prywatnymi odrzutowcami. Obecnie ta sytuacja nadal się utrzymuje. Jednak loty prywatne stanowią małą część komercyjnych lotów pasażerskich. W badaniu z 2022 roku dotyczącym emisji z ok. 250 prywatnych odrzutowców, za okres od stycznia 2019 roku do października 2022 roku, czytamy, że: „całkowita emisja dwutlenku węgla wynosi od 450 do 500 mln ton. Roczna emisja z tych wybranych odrzutowców jest równoważna emisji 40 000 mieszkańców świata”.
Jak podaje strona Transport & Environment (T&E), prywatne odrzutowce wytwarzają od 5 do 14 razy więcej zanieczyszczeń niż samoloty komercyjne (w przeliczeniu na pasażera) oraz 50 razy więcej zanieczyszczeń niż pociągi.
Jednak to produkcja energii elektrycznej i ciepła ma największy udział w światowej emisji gazów cieplarnianych. Pomimo znacznej ilości emitowanego CO2 spowodowanego lotami prywatnych odrzutowców mają one niewielki wpływ na globalną emisję gazów cieplarnianych.
Fabryki w Azji wytwarzają najwięcej gazów cieplarnianych?
Azja emituje około połowy światowych emisji CO2. W 2022 roku Azja i Pacyfik wytworzyły 17,96 mld ton emisji dwutlenku węgla. Drugim w kolejności kontynentem była Ameryka Północna, gdzie wyprodukowano 5,9 mld ton CO2. Kolejna była Europa – ok. 3,8 mld ton.
Wbrew twierdzeniom pojawiającym się we wpisie nie można jednoznacznie stwierdzić, że to fabryki zlokalizowane w krajach azjatyckich odpowiadają za największe emisje gazów cieplarnianych. Zgodnie z danymi opracowanymi przez International Energy Agency (IEA), w regionie Azji i Pacyfiku w 2021 roku 69,4 proc. emisji dwutlenku węgla pochodziło z sektora producentów energii elektrycznej i ciepła. Przemysł (obejmujący fabryki) znalazł się na drugim miejscu i odpowiadał za ok. 16 proc. emisji.
Jednak, jak podkreślają eksperci IEA, w badaniach nie uwzględniono emisji dwutlenku węgla, które powstają podczas niektórych procesów, np. produkcji cementu. Całkowity udział fabryk w zanieczyszczaniu powietrza jest więc trudny do określenia.
Działania Unii Europejskiej w sektorze lotnictwa
Celem Europejskiego Zielonego Ładu jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Jak podaje Komisja Europejska, dwutlenek węgla pochodzący z lotnictwa ujęto w 2012 roku w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS). Na tej samej stronie czytamy:
„W ramach EU ETS wszystkie linie lotnicze działające w Europie, zarówno europejskie, jak i pozaeuropejskie, mają obowiązek monitorowania, raportowania i weryfikacji swoich emisji oraz rezygnacji z uprawnień do tych emisji. Otrzymują zbywalne uprawnienia pokrywające określony poziom emisji z ich lotów rocznie”.
System handlu uprawnieniami do emisji spowodował redukcję emisji dwutlenku węgla w sektorze lotniczym o ponad 17 mln ton rocznie. Istnieje także program kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla w lotnictwie międzynarodowym (CORSIA), który zakłada utrzymanie emisji CO2 zgodnie z poziomem z 2020 roku dzięki nałożeniu na linie lotnicze zobowiązania do zrównoważenia wzrostu emisji po 2020 roku.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter