Strona główna Fake News Reklama szczepionek nie zawierała ostrzeżeń? To nie reklama!

Reklama szczepionek nie zawierała ostrzeżeń? To nie reklama!

Nieprawdziwe informacje o kampanii informacyjnej dotyczącej szczepień na COVID-19.

Reklama szczepionek nie zawierała ostrzeżeń? To nie reklama!

Fot. cottonbro studios / Pexels / Modyfikacje: Demagog

Reklama szczepionek nie zawierała ostrzeżeń? To nie reklama!

Nieprawdziwe informacje o kampanii informacyjnej dotyczącej szczepień na COVID-19.

FAKE NEWS W PIGUŁCE

  • Na grafice publikowanej na Facebooku (1, 2, 3, 4pojawia się stwierdzenie, że promowanie szczepień przeciw COVID-19 było reklamą, która nie zawierała obowiązkowych ostrzeżeń o zapoznaniu się z treścią ulotki lub skontaktowaniem się z lekarzem przed przyjęciem preparatu.
  • Kampania informacyjna nie jest reklamą produktu leczniczego, nie zawiera więc ostrzeżeń obowiązkowych w przypadku promocji konkretnych leków. 
  • Od stycznia 2023 roku obowiązują nowe formy komunikatów ostrzegawczych, które mają znaleźć się przy reklamach produktów leczniczych.

Fałszywe informacje na temat pandemii COVID-19 oraz szczepień nie tracą na popularności. O legalności kampanii promujących szczepienia pisaliśmy już na łamach Demagoga przy okazji kontrowersji związanych m.in. z promowaniem szczepień w szkołach czy dotyczących publicznych kampanii, w których udział brały znane osoby.

Tym razem na Facebooku kilkukrotnie (1, 2, 3, 4) pojawiała się grafika z podpisem „Sczyp@wk@ to jedyny na »rynku « produkt o którym podczas reklam nie mówiono : »Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania […]«”. Posty (1, 2, 3, 4) sugerują, że szczepienia przeciw koronawirusowi były reklamowane i celowo nie zawierały obowiązkowego ostrzeżenia, które pojawia się podczas promowania preparatów leczniczych. 

Zrzut ekranu posta na Facebooku. Na zdjęciu osoba w fartuchu przygotowująca zastrzyk oraz tekst informujący o braku ostrzeżeń, dołączonych do rzekomych reklam szczepionek na COVID-19.

Źródło: www.facebook.pl

Spośród wszystkich wspomnianych postów (1, 2, 3, 4), najbardziej popularny wpis zdobył ponad 710 polubień i 194 udostępnienia. Wśród ponad 40 komentarzy widzimy głosy zaniepokojenia związane ze szczepieniami przeciw COVID-19 oraz popularne teorie spiskowe na temat pandemii: „Krótko mówiąc zainfekowali ludzi czymś czego sami niewiedzą ? a efekty pomału będą wychodzić ! Korporacje farmaceutyczne teraz będą zarabiać na lekarstwach”; „Były Pseudo – Szczepionki! Teraz * Wojna” ! Powoli wchodzimy w * Kataklizmy* , które wyniszcza wiecej Ludzi , niż wojna i Szczepionki Razem Wzięte! I to wszystko Czlowiek robi Czlowiekowi”” Homo Homini Lupus Est!”.

Kampania informacyjna nie jest reklamą produktu leczniczego

Na grafice pada stwierdzenie, że kampanie promujące szczepienia przeciw COVID-19 były reklamami. Z prośbą o komentarz w tej sprawie zwróciliśmy się do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (GIF). Z odpowiedzi GIF dowiedzieliśmy się, że działania mające na celu promocję szczepień nie są reklamą produktu leczniczego, lecz stanowią element przyjętego przez rząd „Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19” („#SZCZEPIMYSIE”): 

„Są to wyłącznie działania o charakterze informacyjnym, edukacyjnym i profrekwencyjnym i mają za zadanie zachęcenie społeczeństwa do poddania się określonej procedurze medycznej – szczepieniu przeciwko COVID-19”. 

Główny Inspektorat Farmaceutycznykomentarzu dla Demagoga

Promocja szczepień przeciw COVID-19 nie reklamuje konkretnych produktów 

To, co stanowi reklamę produktu leczniczego, określa art. 52 ust. 1 ustawy Prawo Farmaceutyczne:

„Reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie: liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych”. 

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne

Opierając się na ustawowej definicji, GIF stwierdza, że działania mające na celu promocję szczepień nie spełniają przesłanek pozwalających uznać je za reklamę produktu leczniczego: 

„(…) wszystkie treści, przekazy, informacje i komunikaty przywołanego »Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19 #SZCZEPIMYSIE « zarówno w warstwie słownej jak i wizualnej nie odnoszą się do konkretnych produktów leczniczych, ani nie wymieniają nazw handlowych produktów leczniczych stosowanych w przywołanej procedurze, lecz jedynie informują i zachęcają do poddania się procedurze medycznej, którą jest szczepienie przeciwko COVID-19”.

Główny Inspektorat Farmaceutycznykomentarzu dla Demagoga 

Jak podkreśla GIF, nie bez znaczenia jest również fakt, że szczepionki nie są dostępne na rynku komercyjnym, a osoby uprawnione do wystawiania recept nie mają możliwości jej wystawienia w przypadku szczepienia. Za dystrybucję szczepionek odpowiadają uprawnione agendy rządowe.

Do sprawy odniosło się także Ministerstwo Zdrowia. W odpowiedzi na prośbę o komentarz przedstawiciele MZ poinformowali nas, że: 

„Promowanie podejmowania działań z zakresu zdrowia publicznego czy profilaktyki – w tym przypadku czynności sprowadzającej się do zaszczepienia – nie jest w żaden sposób zbieżne czy tożsame z reklamą (konkretnego) produktu leczniczego”. 

Ministerstwo Zdrowiakomentarzu dla Demagoga

Zmiany w zasadach reklamowania leków 

Wiemy już, że ostrzeżenie dotyczące produktów leczniczych nie mogło dotyczyć kampanii promujących szczepienia na COVID-19, natomiast jest ono obowiązkowe w przypadku reklam leków. 

Od 26 stycznia 2023 roku w życie weszło nowe rozporządzenie, którego celem jest uproszczenie przekazu w reklamach produktów medycznych oraz zmiana treści komunikatów ostrzegawczych. Zastępują one poprzednią formułę „Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu”.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 lipca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz.U. 2022 poz. 1554) ustalone zostały trzy nowe wersje ostrzeżeń, które należy załączyć do każdej reklamy produktu leczniczego. Dotyczy to reklam zarówno  dźwiękowych i wizualnych, jak i audiowizualnych: 

„1) »To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą. « albo

2) »To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.«, albo

3) »To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.«”.

Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz.U. 2022 poz. 1554)  

Podsumowanie 

Promowanie szczepień przeciw COVID-19 nie spełnia definicji reklamy produktu leczniczego. Nie może być zatem opatrzone obowiązkowym ostrzeżeniem występującym w reklamach leków. Z wiarygodnymi informacjami na temat szczepionek przeciw COVID-19 można zapoznać się na stronach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), Amerykańskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (CDC), Europejskiej Agencji Leków (EMA), a także w białej księdze pt. „Szczepienia przeciw COVID-19. Innowacyjne technologie i efektywność”, opracowanej przez inicjatywę Nauka przeciw pandemii.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać