Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Samsung rezygnuje z reklam na olimpiadzie? Rzecznicy dementują
Wiadomość pochodzi ze strony satyrycznej. Samsung będzie partnerem MKOI również na olimpiadzie w 2028 roku – firma nie rezygnuje ze współpracy.
Pexels / Modyfikacje: Demagog
Samsung rezygnuje z reklam na olimpiadzie? Rzecznicy dementują
Wiadomość pochodzi ze strony satyrycznej. Samsung będzie partnerem MKOI również na olimpiadzie w 2028 roku – firma nie rezygnuje ze współpracy.
Analiza w pigułce
- W mediach społecznościowych podano informację (1, 2, 3), że Samsung zamierza wycofać się z wartej miliard dolarów kampanii reklamowej związanej z igrzyskami olimpijskimi.
- Doniesieniom zaprzeczył rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska w komentarzu dla Demagoga. Zobowiązania partnerskie Samsunga wobec Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOI) trwają do Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles w 2028 roku.
- Według analizy Agencji Reutera informację tę zdementował również rzecznik Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOI).
W ostatnim czasie na łamach Demagoga opublikowaliśmy kilka analiz na temat wprowadzających w błąd narracji dotyczących Igrzysk Olimpijskich w Paryżu (1, 2, 3). Jedną z nich była wypowiedź Jacka Sasina na temat tego, że firma Samsung wycofuje się kampanii reklamowej związanej z zawodami.
Informacje na ten temat udostępniono również na kilku grupach i profilach facebookowych, np. NIE dla lewactwa, Cytryna czy Front Prawicowy. Jak możemy przeczytać w postach: „Samsung wycofuje się z wartej miliard dolarów kampanii reklamowej związanej z igrzyskami olimpijskimi, brawo”.
Samsung rezygnuje z kampanii? Informacja pochodziła ze strony satyrycznej
W analizowanych postach (1, 2, 3) napisano: „Samsung wycofuje się z wartej miliard dolarów kampanii reklamowej związanej z igrzyskami olimpijskimi, brawo”. Informacja pojawiła się w sieci pod koniec lipca. Wtedy doniesieniom przyjrzała się Agencja Reutera.
Według artykułu powodem rezygnacji miało być to, że „zawody stały się »zbyt woke«”. Chodzi o kulturę „woke”, która powstała w Stanach Zjednoczonych i jest związana z ruchem społeczno-politycznym. Jak zwraca uwagę redakcja Pontyer, definicje słowa „woke” mogą być różne, ale pojęcie kojarzone jest z kwestiami praw mniejszości. Jak podaje encyklopedia Britannica, słowa „woke” używa się również w znaczeniu pejoratywnym, jako „synonim liberalizmu lub lewicowości”.
Samsung nie wycofuje się kampanii – informacja od rzecznika MKOI
Agencja Reutera zdementowała informacje o tym, że Samsung wycofuje się z kampanii reklamowej związanej z igrzyskami w Paryżu. Poprosiła o komentarz rzecznika Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOI).
Jak stwierdził rzecznik, umowa pomiędzy Samsungiem a MKOI obowiązuje do 2028 roku. Oficjalnie poinformowała o tym również firma Samsung.
Rzecznik Samsunga również zaprzecza doniesieniom
Zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do Samsung Electronics Polska.
Odpowiedział nam rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska, Olaf Krynicki. Podkreślił, że zobowiązania partnerskie firmy wobec MKOI trwają do Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles w 2028 roku.
Samsung wciąż widnieje jako partner na oficjalnej stronie internetowej igrzysk olimpijskich.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter