Strona główna Fake News Unia Europejska chce wprowadzić zakaz jazdy nocą? To fake news

Unia Europejska chce wprowadzić zakaz jazdy nocą? To fake news

W sieci pojawiły się błędne informacje o zakazie jazdy samochodem w nocy.

Widok na ulicę z perspektywy pasażera samochodu w nocy

fot. Pexels / Modyfikacje: Demagog

Unia Europejska chce wprowadzić zakaz jazdy nocą? To fake news

W sieci pojawiły się błędne informacje o zakazie jazdy samochodem w nocy.

Fake news w pigułce

  • Na wielu profilach na Facebooku (1, 2, 3, 4, 5, 6) oraz w serwisie X udostępniono posty informujące, że od 1 stycznia 2024 roku Unia Europejska planuje wprowadzić zmiany w dyrektywie o prawach jazdy. Zgodnie z tymi informacjami kierowców rzekomo będzie obowiązywał zakaz prowadzenia samochodów w godzinach nocnych.
  • Użytkownicy Facebooka w omawianych postach (1, 2, 3) zamieścili także link do artykułu znajdującego się na stronie Super Express Szczecin powielającego te przekazy. Według nich w Niemczech już od 2024 roku ma obowiązywać nowe prawo jazdy kategorii B+, które uniemożliwi nowym kierowcom prowadzenie pojazdu w nocy.
  • Powyższe stwierdzenia nie znajdują potwierdzenia na oficjalnych stronach Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej ani Parlamentu Europejskiego. Zmiany, które mają zostać wprowadzone do dyrektywy o prawach jazdy, nie przewidują nałożenia zakazu prowadzenia pojazdów nocą ani wprowadzenia nowego prawa jazdy kategorii B+.

Przynajmniej od 25 listopada 2023 roku na Facebooku (1, 2, 3, 4, 5, 6) oraz w serwisie X zaczęły pojawiać się wpisy dotyczące zmian w dyrektywie o prawach jazdy, które planuje wprowadzić Unia Europejska. Zgodnie z przekazami (1, 2, 3, 4, 5, 6), od tego dnia ma rzekomo obowiązywać całkowity zakaz prowadzenia samochodów nocą.

Zrzut ekranu posta na Facebooku, dotyczącego rzekomego wprowadzenia zakazu jazdy samochodem nocą od 1 stycznia 2024 roku. 120 reakcji, 132 komentarzy, 23 udostępnienia.

Źródło: www.facebook.com

Jeden postów powielających tę informację zdobył blisko 120 reakcji, 130 komentarzy i 20 udostępnień. Niektóre z komentarzy wskazują na to, że ich autorzy uwierzyli w treść wpisu [pisownia oryginalna]: „Wypad z tą Unią i zbrodniczym WHO” – czytamy w jednym z komentarzy. W innym napisano [pisownia oryginalna]: „to jest chore. WYKLUCZENIE !”.

Czy Unia Europejska planuje wprowadzić zakaz jazdy nocą?

Użytkownicy Facebooka w omawianych postach (1, 2, 3) powołują się na artykuł opublikowany na stronie Super Express Szczecin. Zgodnie z jego treścią [pisownia oryginalna]: „»świeżo upieczeni « kierowcy nie mogliby poruszać się samochodami nocą, czyli w godzinach 0:00 – 6:00”.

Ponadto – jak informowano – w Niemczech od 1 stycznia 2024 roku ma zostać wdrożone prawo jazdy kategorii B+, które uniemożliwi prowadzenie pojazdu w nocy. Ma ono dotyczyć nowych kierowców. Nie będą mogli oni kierować SUV-ami ani samochodami powyżej 1,8 t. Dozwolona prędkość ma rzekomo wynosić 110 km/h.

Zgodnie z informacjami podanymi na stronie Rady Unii Europejskiej nie jest planowanie wdrożenie zakazu jazdy nocą dla młodych kierowców w Unii Europejskiej. We wniosku ustawodawczym dotyczącym prawa jazdy złożonym przez Komisję Europejską także nie znajdziemy takich zapisów.

Według artykułu opublikowanego przez Super Express Szczecin takie przepisy mają obowiązywać już od 2024 roku. Jako źródło wskazanych informacji podano tekst zamieszczony na niemieckim portalu technologicznym – Inside-digital.de. Jednak nie ma tam żadnego oficjalnego i prawnego źródła, które potwierdzałoby, że takie zmiany rzeczywiście są lub będą wdrażane.

Czy zostanie wprowadzone nowe prawo jazdy?

Propozycja wprowadzenia podziału prawa jazdy na kategorie B i B+ została przedstawiona przez przewodniczącą Komisji Transportu i Turystyki – europosłankę Karimę Delli. Prawo jazdy kategorii B pozwalałoby na kierowanie pojazdami nieprzekraczającymi 1,8 t. Nowa kategoria prawa jazdy B+ umożliwiałaby jazdę samochodami o masie nie większej niż 3,5 t, jednak przekraczającej 1,8 t, po odbyciu dwuletniego okresu próbnego.

Zgodnie z projektem europosłanki ograniczenie prędkości powyżej 110 km/h miałoby obowiązywać kierowców posiadających prawo jazdy kategorii A. Tylko nowe prawo jazdy kategorii B+ pozwalałoby na prowadzenie SUV-ów i innych ciężkich pojazdów o masie przekraczającej 1,8 t.

Założenia przedstawione przez europosłankę Karimę Delli spotkały się ze sprzeciwem. Wiarygodne źródła informacji, które sprawdziliśmy, także nie potwierdzają wprowadzenia takich zmian. W artykule opublikowanym przez niemiecki portal ADAC, który jest drugą na świecie organizacją zrzeszającą motocyklistów i kierowców, także nie znajdziemy takich informacji.

W Niemczech ograniczenia w ruchu dotyczą pojazdów ciężarowych. Samochody o masie powyżej 7,5 t mają zakaz przemieszczania się w niedziele i święta w godzinach od 0:00 do 22:00 po wszystkich drogach w tym kraju.

Co naprawdę może zmienić się w dyrektywie o prawach jazdy?

Zmiany mają dotyczyć przede wszystkim zwiększenia bezpieczeństwa drogowego w Europie. Jak czytamy na stronie Unii Europejskiej, projekt zakłada m.in. możliwość przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy w wieku 17 lat. Do 18 roku życia jazda samochodem ma odbywać się pod nadzorem innego, doświadczonego kierowcy.

Kolejne propozycje to dwuletni okres próbny dla początkujących kierowców, którzy zdali egzamin na prawo jazdy, i wprowadzenie zasady „zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu” w czasie dwuletniego okresu próbnego.

Planowane jest również wdrożenie cyfrowego prawa jazdy, dzięki któremu wymianę lub odnowę dokumentu będzie można wykonać przez internet. Propozycje dotyczą także specjalnych szkoleń dla kierowców, które zwiększą bezpieczeństwo na drodze, jak również „harmonizacji procedur badań medycznych stosowanych w państwach członkowskich”.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać