Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Upominki od Milki na Wielkanoc? To próba oszustwa
Oszustom udało się już zwieść ponad 2,5 tys. internautów.
Fot. Pixabay
Upominki od Milki na Wielkanoc? To próba oszustwa
Oszustom udało się już zwieść ponad 2,5 tys. internautów.
FAKE NEWS W PIGUŁCE
- Na początku kwietnia na facebookowym profilu Milka fans pojawił się wpis, w którym czytamy, że z okazji „pomyślnego rozwoju” firmy, ta jeszcze przed Wielkanocą zdecydowała się wysłać upominki do internautów, którzy udostępnią wpis.
- Profil Milka fans w żaden sposób nie jest związany z Milką, to jedynie profil założony przez oszustów w celu budowania zasięgów i dotarcia do większej grupy odbiorców – najprawdopodobniej w celu późniejszego wyłudzania danych.
- Sama marka w przeszłości przestrzegała przed próbą wyłudzenia danych przy wykorzystaniu fałszywych informacji publikowanych w mediach społecznościowych przez strony podszywające się pod oficjalne profile firmy.
Na początku kwietnia na fanpage’u Milka fans został opublikowany post, w którym czytamy: „W związku z pomyślnym rozwojem Milki zdecydowaliśmy, że każdy kto komentuje (Milka) . Do 08.04.2023 wyślemy paczki upominkowe”. Wpis był wielokrotnie (np. tu i tu) udostępniany w sieci. Akcja nie ogranicza się jedynie do Polski – identyczne wpisy opublikowano na osobnych stronach w języku hiszpańskim czy angielskim.
Wpis cieszy się ogromnym zainteresowaniem internautów – zdążył już uzyskać 2,5 tys. udostępnień, 2,3 tys. komentarzy i ponad 500 lajków.
To nie jest oficjalne konto marki Milka
Fanpage Milka fans w żaden sposób nie jest związany z marką Milka i został założony przez oszustów.
Milka fans nie jest oficjalną stroną marki – ta znajduje się pod adresem @MilkaPoland. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że oficjalna strona marki została zweryfikowana, co potwierdza niebieski symbol przy jej nazwie.
Strona niedawno zmieniła nazwę
W zakładce „Transparentność strony” można przeczytać, że Milka fans istnieje od dnia, kiedy opublikowano post z informacją o paczkach upominkowych ze słodyczami. Do tego czasu nosiła ona nazwę Royal Caribbean Fans.
To próba oszustwa
Fałszywy konkurs wymaga publikacji komentarza pod postem. W odpowiedzi administrator profilu informuje o obowiązku udostępnienia tej informacji „6-8 aktywnym grupom, w których jesteś”. Wszystko wskazuje na to, że celem jest wykorzystanie internautów, by sami promowali rzekomy konkurs, który jest oszustwem.
To popularny sposób działania internetowych oszustów. Z czasem osoby, które dały się zwieść fałszywej informacji, otrzymują link do formularza – to próba wyłudzenia danych, a niekiedy sposób na zainstalowanie w komputerze danej osoby złośliwego oprogramowania, co może się skończyć kradzieżą jej pieniędzy.
Warto dodać, że to nie jest pierwszy raz, kiedy internetowi oszuści wykorzystali markę Milka. Jesienią 2022 roku marka przestrzegała przed próbą wyłudzenia danych przy wykorzystaniu fałszywych informacji publikowanych w mediach społecznościowych przez strony podszywające się pod oficjalne profile firmy.
Właściciel marki Milka informuje:
„Podobnie żadna ze spółek Mondelez ani jakikolwiek z podmiotów upoważnionych przez spółkę z grupy Mondelez nie przeprowadza loterii i akcji promocyjnych za pośrednictwem mediów społecznościowych”.
Oświadczenie opublikowane na Milka.com.pl
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter