Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
8 tys. nowych miejsc parkingowych P&R
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
8 tys. nowych miejsc parkingowych P&R
Zbudujemy 8 tysięcy miejsc na nowych parkingach P+R przy węzłach przesiadkowych z przystankami metra, tramwajów i SKM na obrzeżach Warszawy.
Jednym z problemów komunikacyjnych Warszawy są zakorkowane ulice. Rafał Trzaskowski postanowił wyjść temu wyzwaniu naprzeciw, proponując w swoim programie wyborczym z 2018 roku szereg rozwiązań, które mają na celu upłynnić ruch uliczny w stolicy. Jednym z postulatów kandydata na prezydenta było w 2018 roku wybudowanie 8 tys. miejsc na nowych parkingach P+R przy węzłach przesiadkowych z przystankami metra, tramwajów i Szybkiej Kolei Miejskiej na obrzeżach Warszawy.
Jak czytamy w programie, problemy komunikacyjne Warszawy można rozwiązać tylko we współpracy z sąsiadującymi gminami i ich mieszkańcami. Zgodnie z propozycją ówczesnego kandydata na prezydenta stolicy część nowych parkingów miała zostać zbudowana w partnerstwie publiczno-prywatnym, zmniejszając koszt dla miasta. Trzaskowski postulował także zmianę zasad funkcjonowania parkingów P+R, tak by parkować mogli na nich okoliczni mieszkańcy.
Parkingi P&R
Parkingi Park&Ride lub Parkuj i Jedź są lokalizowane w pobliżu pętli tramwajowych, stacji metra, stacji kolejowych lub przystanków autobusowych. Umożliwiają one kierowcom pozostawienie samochodu w bezpiecznym miejscu w celu przesiadki do komunikacji miejskiej i kontynuowania podróży do centrum miasta. Parkingi obejmują również miejsca dla rowerów.
Historia budowy parkingów P+R rozpoczęła się od uchwalenia w 1995 roku „Polityki transportowej dla m.st. Warszawy”. System ten określono jako „jedno z narzędzi do ograniczenia ruchu samochodów osobowych w centrum przy priorytecie dla transportu publicznego”. Od 2004 roku tworzone były parkingi znajdujące się głównie wzdłuż linii metra i linii kolejowych. Pierwszy parking P&R otwarto w 2007 roku przy ul. Włościańskiej, niedaleko stacji metra Marymont.
Stan aktualny
Aktualnie w Warszawie do dyspozycji kierowców jest 16 parkingów P&R, na których znajduje się 4 655 miejsc parkingowych:
- Parking P+R Metro Młociny,
- Parking P+R Metro Młociny II,
- Parking P+R Metro Młociny III,
- Parking P+R Metro Młociny IV,
- Parking P+R Metro Wawrzyszew,
- Parking P+R Metro Marymont,
- Parking P+R Połczyńska,
- Parking P+R Ursus Niedźwiadek,
- Parking P+R Al Krakowska,
- Parking P+R Metro Wilanowska,
- Parking P+R Metro Ursynów,
- Parking P+R Metro Stokłosy,
- Parking P+R Metro Imielin,
- Parking P+R Warszawa Stadion,
- Parking P+R Wawer SKM,
- Parking P+R Anin SKM.
Nowe parkingi
Obecnie trwają prace nad budową siedemnastego parkingu – na Białołęce, przy stacji kolejowej Warszawa Żerań.
Dzięki wsparciu unijnemu metropolitarny system parkingów przesiadkowych ma wzbogacić się o kolejnych 19 obiektów. W ten sposób wybudowanych ma zostać ponad 1 400 miejsc dla samo- chodów oraz 850 dla rowerów. W Warszawie nowy „Parkuj i jedź” ma powstać przy stacji PKP Warszawa Jeziorki.
Parking P+R Warszawa Jeziorki został wybrany do dofinansowania w ramach instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, który został uwzględniony w „Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014- 2020”. 10 lipca 2020 roku została podpisana umowa na zaprojektowanie i wybudowanie parkingu przesiadkowego „Parkuj i jedź” przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki na linii radomskiej, w sąsiedztwie ul. Karczunkowskiej. Wykonawca na stworzenie projektu i budowę ma 540 dni, licząc od dnia podpisania umowy. Budowa 19 nowych parkingów przesiadkowych zostanie dofinansowana łączną kwotą ponad 41 mln zł.
Obietnicę zaliczamy do kategorii „w trakcie realizacji”, ponieważ trwają działania mające na celu stworzenie kolejnych parkingów Park&Ride i zwiększenie liczby miejsc parkingowych o 8 tys.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter