Strona główna Obietnice wyborcze Budowa 100 km nowych ścieżek rowerowych

Budowa 100 km nowych ścieżek rowerowych

Budowa 100 km nowych ścieżek rowerowych

Jacek Sutryk

Prezydent Wrocławia

Wybuduję 100 kilometrów nowych ścieżek rowerowych spinając je w spójny system. Stale też będę inwestował w te już istniejące.

Program Wyborczy dla Wrocławia 2018

W trakcie realizacji

Ocena „w trakcie realizacji” zostaje przydzielona obietnicy, której realizacja trwa, ale nie została jeszcze ostatecznie zamknięta w momencie publikacji analizy. Zostały np. podjęte działania zmierzające do uchwalenia danej ustawy (ustawa jest w trakcie procesu legislacyjnego) lub też zmiany wprowadzone w już uchwalonej ustawie nie weszły jeszcze w życie. 

Sprawdź metodologię

Program Wyborczy dla Wrocławia 2018

W trakcie realizacji

Ocena „w trakcie realizacji” zostaje przydzielona obietnicy, której realizacja trwa, ale nie została jeszcze ostatecznie zamknięta w momencie publikacji analizy. Zostały np. podjęte działania zmierzające do uchwalenia danej ustawy (ustawa jest w trakcie procesu legislacyjnego) lub też zmiany wprowadzone w już uchwalonej ustawie nie weszły jeszcze w życie. 

Sprawdź metodologię

Zgodnie z zapowiedziami Jacka Sutryka we Wrocławiu ma powstać 100 km ścieżek rowerowych tworzących wspólny system. W programie kandydata znalazła się również obietnica dalszego inwestowania w już istniejące trasy.

Jakie trasy rowerowe powstały we Wrocławiu?

Dokładnie w tym czasie, kiedy ze stanowiska prezydenta Wrocławia ustępował Rafał Dutkiewicz, stolica Dolnego Śląska została ogłoszona najbardziej przyjaznym dla rowerzystów polskim miastem w rankingu magazynu „Rowertour”. Z tej okazji na stronie Urzędu Miasta pojawiło się podsumowanie dotychczasowych inwestycji dotyczących budowy tras rowerowych. Jak czy- tamy w raporcie, w październiku 2018 roku we Wrocławiu było ponad 307 km dróg rowerowych, w większości asfaltowych, a także 117 tras na terenach zielonych i wałach nadrzecznych. Łączną długość takich dróg obliczono na około 1 110 km.

Prezydent Jacek Sutryk wielokrotnie zapewniał o chęci dalszego rozwijania wrocławskiej infrastruktury rowerowej. W lipcu 2019 roku mówił:

Zapowiedziałem, że chcę konsekwentnie w ciągu najbliższych pięciu lat uczynić z Wrocławia najbardziej rowerowe miasto w Polsce. To jest możliwe, tylko trzeba konsekwent- nie ponosić nakłady. Utrzymamy, a nawet lekko zwiększymy budżet inwestycyjny na infrastrukturę rowerową. Zrobimy wszystko, co można zrobić w wymiarze rowerowym we Wrocławiu.

Z „Raportu o stanie gminy 2019” wynika, że pod koniec pierwszego pełnego roku rządów Jacka Sutryka we Wrocławiu było łącznie 328 km tras rowerowych. Oznacza to, że od października 2018 roku do końca roku 2019 doszło 21 km dróg dla cyklistów. Wśród nich znalazły się trasy m.in. na ulicach Grabiszyńskiej, HubskiejPiłsudskiego. W listopadzie 2019 roku ratusz zapowiedział, że w planie lub na etapie przygotowań do budowy jest kolejnych 57 km tras. W czerwcu 2020 roku Urząd Miasta poinformował o kolejnych sześciu trasach, które udało się wybudować od początku roku. Do użytku rowerzystów oddane zostały:

  • trasa rowerowa w ul. Krasińskiego, ul. Dworcowej oraz na fragmentach Podwala i Komuny Paryskiej,
  • trasa na Jedności Narodowej od ul. Damrota do Mostów Warszawskich,
  • trasa na Krzywej Grobli,
  • ciąg pieszo-rowerowy przy Fabrycznej i ul. Otyńskiej,
  • trasa rowerowa na terenie zielonym Parku Leonarda da Vinci na Gądowie,
  • pierwszy odcinek Promenady Krzyckiej od ul. Borowskiej do ul. Spiskiej – projekt zrealizowany w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.

Łącznie z trasami będącymi w budowie wszystkie drogi zaplanowane na 2020 rok miały mieć długość około 20 km. Chcąc dowiedzieć się, ile kilometrów tras powstało do tej pory, zwróciliśmy się w drodze dostępu do informacji publicznej do Zarządu Inwestycji Miejskich. Instytucja odpisała jednak, że nie dysponuje takimi danymi. Z kolei z danych udostępnionych nam przez Wrocławskie Inwestycje (WI) wynika, że od stycznia do października 2020 roku w mieście wybudowano 1,41 km tras rowerowych. Wygląda jednak na to, że nie wszystkie inwestycje realizowane są przez tę instytucję, ponieważ część ze wskazanych wyżej powstałych już tras nie jest uwzględniona na liście przetargów WI.

Powstające trasy

W marcu 2020 roku rozpoczęto prace związane z liczącą 3,5 km trasą z al. Karkonoskiej do Bielan Wrocławskich. W połowie października zakończono procedurę przetargową na przebudowę ul. Hubskiej w celu wydzielenia dróg rowerowych od ul. Glinianej do połączenia z ul. Armii Krajowej. Długość trasy została orientacyjnie określona na około 725 m. Przebudowana ma zostać również ul. Swobodna, na której zaplanowano stworzenie około 365 m trasy przyjaznej rowerzystom. W przygotowaniu są również trasy wzdłuż ulic Obornickiej, Pełczyńskiej, Zajączkowskiej, Pęgowskiej i Osobowickiej, a także wzdłuż Trasy Autobusowo-Tramwajowej. W lutym 2020 roku ogłoszono, że nowa ścieżka rowerowa powstanie również na ul. Legnickiej – kolejny raz jest to jednak projekt realizowany w ramach Budżetu Obywatelskiego. Analogiczna sytuacja ma miejsce m.in. w przypadku budowy tras przy ulicach SuchejSądowej.

Od początku kadencji Jacka Sutryka wybudowano co najmniej 21, jednak nie więcej niż 40 km tras rowerowych. W związku z tym obietnicę uznajemy za będącą w trakcie realizacji.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!