Strona główna Obietnice wyborcze Budowa trasy tramwajowej na Wilanów

Budowa trasy tramwajowej na Wilanów

Budowa trasy tramwajowej na Wilanów

Rafał Trzaskowski

Prezydent Warszawy
Platforma Obywatelska

Do 2022 roku zbudujemy tramwaj na Gocław oraz linię tramwajową łączącą Wilanów z Mokotowem, Ochotą i Wolą.

WARSZAWA DLA WSZYSTKICH Program Rafała Trzaskowskiego i Koalicji Obywatelskiej Platforma. Nowoczesna dla Warszawy, 18.09.2018

W trakcie realizacji

Ocena „w trakcie realizacji” zostaje przydzielona obietnicy, której realizacja trwa, ale nie została jeszcze ostatecznie zamknięta w momencie publikacji analizy. Zostały np. podjęte działania zmierzające do uchwalenia danej ustawy (ustawa jest w trakcie procesu legislacyjnego) lub też zmiany wprowadzone w już uchwalonej ustawie nie weszły jeszcze w życie. 

Sprawdź metodologię

WARSZAWA DLA WSZYSTKICH Program Rafała Trzaskowskiego i Koalicji Obywatelskiej Platforma. Nowoczesna dla Warszawy, 18.09.2018

W trakcie realizacji

Ocena „w trakcie realizacji” zostaje przydzielona obietnicy, której realizacja trwa, ale nie została jeszcze ostatecznie zamknięta w momencie publikacji analizy. Zostały np. podjęte działania zmierzające do uchwalenia danej ustawy (ustawa jest w trakcie procesu legislacyjnego) lub też zmiany wprowadzone w już uchwalonej ustawie nie weszły jeszcze w życie. 

Sprawdź metodologię

Jedną z obietnic Rafała Trzaskowskiego, dotyczących rozwoju i poprawy komunikacji miejskiej w Warszawie, była budowa linii tramwajowej rozpoczynającej się od ul. Kasprzaka i łączącej dzielnice Ochota – Mokotów – Wilanów. Inwestycja podzielona została na sześć etapów:

  • Kasprzaka – Dworzec Zachodni,
  • Dworzec zachodni – Grójecka/ul. Boboli,
  • Banacha – ul. Rakowiecka,
  • stacja metra Pole Mokotowskie – Stegny/Sielce,
  • pętla Stegny – Wilanów Zachodni,
  • pętla na Muranowie.

Dotychczasowe działania

3 lipca 2019 roku spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka etapu drugiego. Swoją ofertę przedstawił tylko jeden podmiot, jednak zaproponowana przez niego cena wykraczała poza budżet przeznaczony na ten cel. Z tego powodu 23 sierpnia 2019 roku postępowanie zostało unieważnione.

4 września 2019 roku ogłoszono kolejny przetarg, tym razem na wykonanie projektu dla etapu czwartego oraz piątego. Oferty złożyło pięć podmiotów, z czego tylko jeden zaoferował cenę, która nie przekraczała budżetu zaplanowanego na tę inwestycję. Dlatego też 15 listopada 2019 roku Tramwaje Warszawskie poinformowały o wyborze na wykonawcę spółki Progreg. Umowa z przedsiębiorstwem została podpisana 9 grudnia. Na realizację celu Progreg ma 15 miesięcy, co oznacza, że projekt powinien być ukończony w marcu 2021 roku.

29 września 2019 roku ponowiono wcześniej nierozstrzygnięty przetarg na wykonanie dokumentacji niezbędnej do realizacji etapu drugiego. Tym razem procedura zakończyła się wyłonieniem wykonawcy. Ponownie został nim krakowski Progreg. 10 stycznia 2020 roku Tramwaje Warszawskie poinformowały o podpisaniu umowy. Termin wykonania prac określono na 18 miesięcy, efektów możemy się zatem spodziewać w lipcu 2022 roku.

Inwestycja przewiduje, że jeden z przystanków tramwajowych będzie mieścił się pod dworcem Warszawa Zachodnia. Na opracowanie tej części przedsiębiorstwo ma 24 miesiące. Ponieważ inwestycja obejmuje planowaną przebudową stacji, zakres prac został uzgodniony ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. 7 lipca 2020 roku oba przedsiębiorstwa podpisały umowę na wykonanie budowy stacji tramwajowej oraz przebudowy dworca, a 15 września 2020 roku zawarta została umowa na zarządzanie i sprawowanie kontroli nad pracami. Przetargi te zostały ogłoszone jesz- cze w 2019 roku (link 1, link 2).

Wraz z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji ogłoszono przetarg na wykonanie projektu i budowy odnogi trasy tramwajowej na ulicy Gagarina (część etapu czwartego). Współpraca z MPWiK wynika z tego, że prace połączone będą z montażem nowego kolektora ściekowego. Kontrakt na wykonanie robót został zawarty w maju 2020 roku, a w sierpniu podpisano umowę na nadzór budowy.

Warto zaznaczyć, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa była ujęta w „Studium uwarunko- wań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla m. st. Warszawy” już w 2001 roku.

Podsumowując, stwierdzamy, że realizacja obietnicy jest w trakcie. Zawarte zostały bowiem umowy na zaprojektowanie i uzyskanie niezbędnych zezwoleń na budowę dla części inwestycji.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!