Inwestycje w cyfryzację wymiaru sprawiedliwości – Obietnice PiS
Inwestycje w cyfryzację wymiaru sprawiedliwości – Obietnice PiS
Fundamentem bezpiecznego i nowoczesnego państwa są instytucje strzegące prawa i porządku. Dlatego będziemy konsekwentnie inwestować w informatyzację wymiaru sprawiedliwości oraz ich zaplecze organizacyjne. Sprawna komunikacja między stronami postępowań i nowoczesna infrastruktura będą gwarancją szybkiej realizacji zadań powierzonych organom wymiaru sprawiedliwości.
Stan realizacji obietnicy aktualny na dzień 28 września 2023 roku.
Cyber Poland 2025
Program Polski Ład to ogłoszony przez Zjednoczoną Prawicę w maju 2021 roku plan odbudowy polskiej gospodarki po pandemii. Jednym z obszarów, który miał przyczynić się do poprawy naszej sytuacji ekonomicznej, była szeroko pojęta cyfryzacja. Wszystko to pod szyldem Cyber Poland 2025.
Poza obietnicami stworzenia Satelitarnego Systemu Obserwacji Ziemi i objęcia wszystkich miast siecią 5G, które opiszemy w innych analizach, PiS obiecał inwestycje w informatyzację wymiaru sprawiedliwości (s. 114). Środki przeznaczone na ten cel miały zaowocować sprawną komunikacją między stronami postępowań i szybką realizacją zadań wymiaru sprawiedliwości.
Kontrola NIK – projekty informatyczne w wymiarze sprawiedliwości
Stan cyfryzacji polskiego sądownictwa dobrze opisała Najwyższa Izba Kontroli (NIK) w wynikach kontroli, opublikowanych na początku 2021 roku. NIK sprawdzał, czy projekty informatyczne realizowane w latach 2016–2020 rzeczywiście usprawniły funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. Chodzi o:
- system teleinformatyczny wspomagający Elektroniczne Postępowanie Upominawcze (EPU),
- protokół elektroniczny w sądach powszechnych – sprawy cywilne i wykroczeniowe (E-protokół),
- Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru (EPO),
- System Losowego Przydziału Spraw (SLPS).
Elektroniczne Postępowanie Upominawcze to system usprawniający wystawianie nakazów zapłaty w sprawach cywilnych, z kolei E-protokół to nagranie przebiegu posiedzenia sądowego w sprawach cywilnych i wykroczeniowych, zastępujące protokoły papierowe.
Potwierdzenia odbioru dokumentów, wysyłanych do sądów w sprawach cywilnych i karnych, także wystawiano na papierze, aż do wprowadzenia Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru. Natomiast System Losowego Przydziału Spraw ma z kolei służyć losowaniu składów sędziowskich w sprawach karnych.
NIK pozytywnie ocenił tylko jeden projekt
Wszystkie te projekty, poza SLPS, zainicjowano jeszcze w okresie rządów PO-PSL (EPU, E-protokół, EPO (1), EPO (2), SLPS). W większości przypadków zadaniem Zjednoczonej Prawicy było więc dalsze wdrażanie i usprawnianie tych rozwiązań.
W opinii kontrolerów EPU, E-protokół i EPO osiągnęły zasadnicze cele. Z wdrożeniem SLPS wciąż występowały problemy. Jednocześnie żadne tych z rozwiązań nie zostało wprowadzone w sposób planowy i zorganizowany. Co więcej, Ministerstwo Sprawiedliwości nie prowadziło analiz wpływu tych rozwiązań na poprawę funkcjonowania sądownictwa. Dlatego NIK pozytywnie oceniło jedynie projekt EPO.
Ministerstwo ogłasza „rewolucję cyfrową w sądach”
Po okresie niezorganizowanego wdrażania rozwiązań własnych i pozostawionych przez poprzedników Ministerstwo Sprawiedliwości ponad rok temu ogłosiło, że trwa prawdziwa „rewolucja cyfrowa w sądach”. Jak wyjaśniali Sebastian Kaleta i Michał Woś, „ponad 1/3 postępowań jest dziś prowadzonych wyłącznie online”.
O wyjaśnienie, co dokładnie składa się na tę 1/3 postępowań, poprosiliśmy ministerstwo. Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że chodzi o:
- wysyłanie Elektronicznych Postępowań Upominawczych,
- rejestrowanie i zmianę spółek w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS),
- wpisy do ksiąg wieczystych,
- upadłości i restrukturyzacje prowadzone w Krajowym Rejestrze Zadłużenia (KRZ).
W 2021 roku załatwiono blisko 14,5 mln takich spraw, z czego prawie 4,5 mln załatwiono elektronicznie. Najczęściej były to wpisy do ksiąg wieczystych (54,2 proc.) i wysłane Elektroniczne Postępowania Upominawcze (43,8 proc.). W Krajowym Rejestrze Zadłużenia, wdrożonym dopiero w grudniu 2021 roku, załatwiono 10 spraw. Cała reszta postępowań, czyli nieco ponad 2 proc., dotyczyła Krajowego Rejestru Sądowego.
Udział spraw załatwianych elektronicznie wzrósł z poziomu 16,7 proc. w 2015 roku do 28,7 proc. w 2020 roku. W ciągu roku udało się osiągnąć wynik o 2 punkty procentowe wyższy.
Rozwiązania przyjęte po ogłoszeniu Polskiego Ładu
Z czterech rozwiązań, wymienionych w odpowiedzi Ministerstwa Sprawiedliwości, jedynie Krajowy Rejestr Zadłużonych to rozwiązanie, które weszło w życie po ogłoszeniu programu Nowy Ład. Wpisy do ksiąg wieczystych można załatwiać elektronicznie od 2016 roku. Elektroniczna rejestracja spółek jest możliwa od 2012 roku, a Elektroniczne Postępowania Upominawcze weszły w życie w roku 2010.
W zakresie elektronicznej rejestracji spółek ważna zmiana zaczęła obowiązywać dopiero od 1 lipca 2021 roku. Od tego dnia wnioski do rejestru przedsiębiorców KRS można składać już tylko elektronicznie.
Z kolei 28 maja 2021 roku, czyli tuż po ogłoszeniu Polskiego Ładu, Sejm uchwalił ustawę, która w obliczu pandemii wprowadziła zdalne prowadzenie spraw cywilnych jako podstawowy ich tryb. Sprawa może się odbyć stacjonarnie dopiero wtedy, gdy sąd uzna to za konieczne. Ustawa stworzyła również ramy prawne dla e-licytacji komorniczych.
„Sąd w smartfonie”, czyli kolejne planowane zmiany
Podczas konferencji w maju 2022 roku ze strony wiceministrów Kalety i Wosia padły zapowiedzi nowych projektów realizujących obietnicę informatyzacji sądownictwa. Wśród nich możemy wskazać m.in.:
- pełną informatyzację procesu karnego,
- zdalny dostęp sądów do informacji z rejestrów i ewidencji państwowych,
- sądowe usługi online dostępne w jednym miejscu w smartfonie.
Od grudnia 2021 roku we wszystkich prokuraturach działa system PROK-SYS, przeznaczony m.in. do digitalizacji akt w sprawach karnych. Pod koniec 2021 roku powołano także zespół do spraw dalszej informatyzacji procesu karnego.
Niemniej w ocenie Ministerstwa Sprawiedliwości budowanie jednego systemu obsługującego wszystkie rodzaje postępowań sądowych jest wyzwaniem niemożliwym do zrealizowania bez zmian w prawie.
Odpowiednia ustawa jest na etapie prac rządowych od kwietnia 2022 roku. Przewidziana w niej centralizacja kompetencji do przeprowadzania cyfryzacji w rękach ministra budzi jednak obawy Rzecznika Praw Obywatelskich, chociażby w zakresie ochrony danych osobowych.
Cyfryzacja sądownictwa trwa
Przytoczone wyżej przykłady działań Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie cyfryzacji wymiaru sprawiedliwości dostatecznie dowodzą, że złożona obietnica jest stopniowo realizowana. Niektóre z rozwiązań uznane za obowiązkowe standardy, jak np. zdalne prowadzenie spraw cywilnych czy elektroniczna rejestracja spółek, weszły w życie po ogłoszeniu Polskiego Ładu.
Ramy prawne umożliwiające dalszą informatyzację sądów przeszły etap opiniowania i trafiły w marcu 2023 roku do Komitetu Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji. Nie wiemy jeszcze, czy mimo zastrzeżeń Rzecznika Praw Obywatelskich, uda się je uchwalić i wprowadzić w życie.
Nazwa Cyber Poland 2025 sugeruje, że pełna cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości czeka nas dopiero za niecałe 2 lata. Nie oczekiwaliśmy więc, że złożona obietnica zostanie już teraz w pełni zrealizowana. Widząc jednocześnie podjęte działania, obietnicy cyfryzacji sądownictwa, jak i fakt, że rząd w programie obiecał jedynie dalsze inwestowanie w ten cel – zgodnie z naszą metodologią – przyznajemy ocenę „zrealizowana”.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter