Strona główna Wypowiedzi Aleksandra Dulkiewicz o taborze tramwajowym w Gdańsku

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

Aleksandra Dulkiewicz o taborze tramwajowym w Gdańsku

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

Aleksandra Dulkiewicz o taborze tramwajowym w Gdańsku

Aleksandra Dulkiewicz

Prezydent Gdańska
Wszystko dla Gdańska

W Gdańsku mamy najnowocześniejszy tabor tramwajowy w Polsce. (…) U nas mniej więcej połowa składów tramwajowych, nawet więcej, to są najnowsze tramwaje, które odbieraliśmy stopniowo rok i dwa lata temu.

Wywiad Polityczny w TOK FM, 25.03.2020 r.

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Wywiad Polityczny w TOK FM, 25.03.2020 r.

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Wypowiedź Aleksandry Dulkiewicz uznajemy za fałszywą, ponieważ większość tramwajów, którymi dysponuje obecnie miasto Gdańsk, nie pochodzi, jak twierdzi prezydent, sprzed roku-dwóch. Spośród zamówionych w latach 2018-2019 trzydziestu tramwajów do gdańskiego transportu miejskiego włączonych zostało jak dotąd jedynie sześć. Pierwszy z nich wyjechał na tory w lipcu 2019 roku, a najnowszy w styczniu 2020.

Jeśli chodzi o wiek gdańskich tramwajów, zdecydowana większość taboru pochodzi sprzed 2013 roku. Pięć pojazdów zostało zakupionych w 2013 roku i – pomijając te sprowadzone w ciągu ostatniego roku – są to najnowsze tramwaje w mieście.

Umowa na nowe tramwaje

15 lutego 2018 roku na oficjalnej stronie Gdańskich Autobusów i Tramwajów (GAiT) poinformowano o podpisaniu umowy na dostawę piętnastu nowych tramwajów dla Gdańska. Składy dostarczyć miała spółka Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Zapowiedziano również, że pierwsze pojazdy pojawią się w mieście jeszcze w grudniu tego samego roku.

Tak się jednak nie stało. 25 kwietnia 2019 roku przekazano, że termin sprowadzenia piętnastu nowych pojazdów został przesunięty na koniec roku, choć pięć pierwszych sztuk miało zostać dostarczonych najpóźniej do 15 stycznia. Niedotrzymanie umowy było winą producenta, któremu GAiT zmuszony został naliczyć karę.

25 kwietnia 2019 roku poinformowano również o rozszerzeniu umowy o kolejne piętnaście tramwajów wyprodukowanych przez tę samą firmę. W sumie zatem po gdańskich torach do końca 2020 roku ma jeździć trzydzieści nowych pojazdów.

O sprowadzeniu pierwszego z nich poinformowano 30 lipca 2019 roku. Zapowiedziano jednocześnie, że do końca roku w Gdańsku będzie piętnaście nowych tramwajów.

Dwa kolejne składy pojawiły się 31 października 2019 roku. Do końca roku nie informowano już o nowych tramwajach wyjeżdżających na tory w Gdańsku.

Z informacji zamieszczonych na stronie GAiT 30 stycznia 2020 roku wynika, że obecnie po mieście jeździ sześć taborów zakupionych w ramach umowy z lutego 2018 roku. Zapowiedziano jednocześnie, że pozostałe tramwaje z zapowiedzianych na 2019 rok piętnastu składów pojawią się do połowy roku, a kolejne piętnaście – do końca roku.

Zakupy te realizowane są w ramach zadań ujętych w Gdańskim Projekcie Komunikacji Miejskiej – etap IV A, na który Gmina Miasta Gdańska dostała dofinansowanie unijne w łącznej wysokości 268 mln zł. Projekt będzie realizowany do końca listopada 2020 roku. Jego wcześniejsze etapy wprowadzano w życie od 2002 roku. Obecny etap, oprócz zakupu nowych tramwajów, przewiduje też przebudowę infrastruktury tramwajowej, budowę nowych linii, a także nowe wiaty przystankowe i tablice informacji pasażerskiej.

Tramwaje w Gdańsku

Na stronie GAiT dostępne są informacje na temat wszystkich modeli tramwajów jeżdżących po Gdańsku. Najnowsze, czyli te sprowadzane w ramach umowy z lutego 2018 roku, są unowocześnioną wersją modelu Pesa 128 NG Jazz Duo. Jak już wspomnieliśmy, po gdańskich torach jeździ obecnie sześć takich pojazdów.

Starsza wersja modelu również włączona jest w gdańską komunikację miejską. W 2013 roku GAiT zakupił pięć składów oryginalnej Pesy 128 NG Jazz Duo. Pierwszy z nich został sprowadzony w roku 2014.

Również w 2014 roku Gdańsk kupił szesnaście tramwajów o nazwie Düwag N8C. Nie były to jednak nowe pojazdy, ale używane, sprowadzone z Niemiec.

Pozostałe modele gdańskich tramwajów to:

  • Pesa 120NAG Swing – sprowadzane między 2010 a 2013 rokiem, Gdańsk posiada trzydzieści pięć takich modeli,
  • Bombardier NGT6 – zakupione w 2007 roku, Gdańsk posiada trzy takie modele,
  • Alstom NGD99 – sprowadzone w 2000 roku, Gdańsk posiada cztery takie modele (w 2017 roku przeszły modernizację),
  • Konstal 114NA – ekploatowane od 1997 roku, Gdańsk posiada dwie sztuki,
  • Konstal 105N (NA) – sprowadzany w latach 1975-1990, po Gdańsku kursuje nadal trzynaście takich składów.

Według naszych obliczeń Gdańsk dysponuje obecnie 84 tramwajami.

Choć Gdańsk podpisał umowę na zakup piętnastu nowych tramwajów do końca ubiegłego roku, nie udało mu się sprowadzić ich „rok i dwa lata temu”. Pierwsze tabory przyjechały do miasta dopiero w lipcu 2019 roku i od tego czasu przybyło tylko sześć nowych pojazdów (z zapowiedzianych piętnastu do końca ubiegłego roku).

Większości tramwajów jeżdżących po Gdańsku nie stanowią również „najnowsze” składy. Za takie uznać można jedynie sześć nowych wersji Pesy 128 NG Jazz Duo sprowadzane od lipca 2019 roku.

Dopiero, jeśli do nowych tramwajów wliczymy wszystkie Pesy, którymi dysponuje Gdańsk, to okaże się, że jest ich obecnie 46, a więc więcej niż połowa taboru. Należy jednak zwrócić uwagę, że aż 35 z nich było sprowadzanych między 2010 a 2013 rokiem, czyli mają one już od 7 do 10 lat.

W świetle powyższych danych wypowiedź Aleksandry Dulkiewicz uznajemy za fałszywą.

Wspieraj niezależność!

Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!