Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Autobusy elektryczne we Wrocławiu. Ile ich jest?
Autobusy elektryczne we Wrocławiu. Ile ich jest?
Wrocławskie MPK posiada tylko 13 autobusów elektrycznych obsługujących „zieloną linię K”.
- Wrocław ma na wyposażeniu 13 autobusów elektrycznych, które obsługują linię K (1, 2).
- Stolica województwa dolnośląskiego – mimo że jest trzecim największym miastem w Polsce – nie znajduje się wśród trzech miast z największą flotą autobusów elektrycznych.
- Najwięcej autobusów elektrycznych jeździ po ulicach Warszawy (148), Krakowa (104) i Poznania (86). Wrocław został wyprzedzony także m.in. przez Zieloną Górę (60 autobusów) i Jaworzno (44).
Izabela Bodnar zapowiada walkę ze smogiem we Wrocławiu
Izabela Bodnar, która rywalizuje z Jackiem Sutrykiem o fotel prezydenta Wrocławia, zapowiada walkę ze smogiem. Kandydatka Trzeciej Drogi zamieściła na Facebooku post, w którym przedstawiła swoje obietnice.
Jedną z nich jest zwiększenie liczby niskoemisyjnych pojazdów komunikacji miejskiej. Zdaniem kandydatki po Wrocławiu jeździ za mało autobusów elektrycznych, bo zaledwie 13. Czy posłanka mówi prawdę? Jak Wrocław wypada na tle innych miast pod względem liczebności floty autobusów elektrycznych?
13 autobusów elektrycznych w rękach miasta
Pierwszy autobus elektryczny dotarł do Wrocławia pod koniec sierpnia 2023 roku, a już 3 września odbył się pierwszy jego przejazd na linii K. Została ona okrzyknięta pierwszą zieloną linią autobusową we Wrocławiu, ponieważ poruszają się po niej wyłącznie pojazdy zeroemisyjne.
W grudniu 2023 roku MPK Wrocław poinformowało, że miasto posiada dziewięć autobusów elektrycznych. Cztery kolejne miały zostać dostarczone do końca roku. Z doniesień medialnych wynika, że miasto otrzymało komplet zamówienia.
Zakupiono autobusy Mercedes Benz e-Citaro G. Umowę w sprawie nabycia 11 pojazdów zawarto w marcu 2022 roku. W czerwcu miasto podpisało umowę na zakup kolejnych dwóch. Łącznie za 13 autobusów Wrocław zapłacił 52,7 mln zł.
Warszawa, Kraków i Poznań liderami zielonego transportu
Polska Izba Rozwoju Elektromobilności jest organizacją, której celem jest zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych w kraju. Stowarzyszenie cyklicznie przygotowuje raporty, w których zbiera dane dotyczące liczebności taboru autobusów elektrycznych na poziomie samorządowym.
W zestawieniu za 2023 rok w czołówce próżno szukać Wrocławia. Okazuje się, że najwięcej autobusów elektrycznych jeździło po ulicach Warszawy (148 pojazdów). Na czele znalazły się też: Kraków (104 autobusy), Poznań (86 autobusów), Zielona Góra (60 autobusów) oraz Jaworzno (44 autobusy).
O ile Warszawa i Kraków to miasta większe niż Wrocław, o tyle Poznań, Zielona Góra i Jaworzno to ośrodki mniejsze od stolicy województwa dolnośląskiego. Większą flotą autobusów elektrycznych niż Wrocław mogą pochwalić się też niektóre inne miasta.
Przykładowo Łódź posiada 25 autobusów elektrycznych. Gdańsk z kolei ma ich na wyposażeniu 21, do których dołączył jeden autobus napędzany wodorem. Jeszcze w tym roku na ulice Gdańska ma wyjechać dziewięć kolejnych tego typu pojazdów. Z kolei Katowice mogą pochwalić się 22 autobusami elektrycznymi, a Gliwice 18.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter