Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Członkowie WRON a wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Członkowie WRON a wyrok Trybunału Konstytucyjnego
W ustawie tej, którą wprowadzaliśmy w 2008 roku, w której ograniczaliśmy (…) pieniądze, emerytury dla byłych pracowników UB i SB, tam była także kwestia członków Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego. I ten przepis został uchylony przez Trybunał Konstytucyjny.
W ustawie z dnia 23 stycznia 2009 roku dotyczącej zmiany ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym poszczególnych służb, czytamy: „uznając, że samozwańcza Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego służyła utrwalaniu systemu komunistycznego w Polsce, (…) – kierując się zasadą sprawiedliwości społecznej wykluczającą tolerowanie i nagradzanie bezprawia, uchwala się, co następuje:
Art. 1. W ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, z późn. zm.) po art. 15a dodaje się art. 15b w brzmieniu:
„Art. 15b. W przypadku osoby, która była członkiem Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego, emerytura wynosi 0,7% podstawy wymiaru za każdy rok służby w Wojsku Polskim po dniu 8 maja 1945 r.””.
Po rozpoznaniu wniosku grupy posłów, Trybunał Konstytucyjny wydał 24 lutego 2010 roku wyrok odnoszący się do zgodności aktu z Konstytucją. Tam też znajduje się orzeczenie dotyczące wprowadzenia w ustawie artykułu 15b.
„W zakresie, w jakim przewiduje się, że emerytura osoby, która była członkiem Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego wynosi 0,7% podstawy wymiaru za każdy rok służby w Wojsku Polskim po dniu 8 maja 1945 r. do dnia 11 grudnia 1981 r., jest niezgodny z art. 32 Konstytucji.” Prawdą jest więc stwierdzenie Grzegorza Schetyny, że przepis ten został uchylony przez Trybunał.
Innym aktem zmienionym przez ustawę z dnia 23 stycznia 2009 roku jest ustawa z dnia 18 lutego 1994 r., o czym mówi podpunkt trzeci artykułu drugiego. Czytamy w nim, że: „w przypadku osoby, która pełniła służbę w organach bezpieczeństwa państwa, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. (…) emerytura wynosi:
1) 0,7% podstawy wymiaru – za każdy rok służby w organach bezpieczeństwa państwa w latach 1944–1990;
2) 2,6% podstawy wymiaru – za każdy rok służby lub okresów równorzędnych ze służbą, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, 1a oraz pkt 2-4.”
Te przepisy, odnoszące się do osób pełniących służbę w organach bezpieczeństwa państwa, uznane zostały jako zgodne z konstytucją. Słowa Grzegorza Schetyny są więc prawdziwe, z zastrzeżeniem, że ustawa weszła w życie w roku 2009, nie 2008, jak mogłoby wynikać z interpretacji. Projekt dokumentu wpłynął jednak już 15 października 2008 roku. Można więc uznać, że od tego momentu był wprowadzany.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter