Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Fundusz covidowy utrzymany. Wydatki poza kontrolą parlamentu
Fundusz covidowy utrzymany. Wydatki poza kontrolą parlamentu
Rząd Donalda Tuska w ustawie budżetowej zaplanował wpłatę ponad 28 miliardów złotych do… Funduszu Covidowego […]. W przyszłym roku zaplanowana jest zaciąganie przez Fundusz NOWEGO długu na zawrotną kwotę 55 miliardów złotych. Z tej kwoty prawie 26 miliardów będzie przeznaczone nie na spłacanie długów z przeszłości, tylko na bardzo enigmatyczne „wydatki na zadania” zlecane przez ministrów. […] Ten nowy dług Funduszu Covidowego nie jest ujęty w ustawie budżetowej (a jedynie zasygnalizowany w uzasadnieniu) i nie jest wliczany do długu publicznego, choć dla każdego przytomnego człowieka jest oczywiste, że stanowi integralną część budżetu i część długu.
- Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 utworzono w 2020 roku. Jego celem było finansowanie zadań związanych z walką z pandemią. W 2022 roku rozszerzono zakres zadań finansowanych z jego środków – umożliwiono np. wypłatę dodatku węglowego (s. 7).
- W przyjętym projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 zapisano wsparcie funduszu kwotą 28,5 mld zł (załącznik 2, część 83, poz. 57). W planie finansowym Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 na 2025 rok ustalono, że wydatki na zadania realizowane m.in. przez ministrów stanowić będą 25,9 mld zł (s. 3).
- Planowane zadłużenie funduszu jest mniejsze niż to, które podał Michał Wawer. Poseł użył danych pochodzących z nieaktualnego planu finansowego na 2025 rok. Zgodnie ze zmienionym planem finansowym zadłużenie będzie stanowić 26 mld (s. 2), a nie 55 mld zł (s. 2).
- Jak podkreśla Najwyższa Izba Kontroli, Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 nie podlega przepisom ustawy o finansach publicznych i kontroli parlamentu. Stał się on narzędziem finansowania dowolnego zakresu zadań (s. 7).
Wawer krytycznie o rządzie Tuska. Chodzi o fundusz covidowy
Michał Wawer, poseł Konfederacji, opublikował na swoim koncie na portalu X wpis, w którym przedstawił zestawienie finansowe funduszu covidowego.
Rząd Donalda Tuska w ustawie budżetowej zaplanował wpłatę ponad 28 miliardów złotych do… Funduszu Covidowego.
Minister Domański powie: „no tak, musimy przecież spłacić długi zaciągnięte przez ten fundusz za czasów Morawieckiego”.
To prawda, muszą. Problem jednak w tym, że… pic.twitter.com/0DoTtBs5Nz
— Michał Wawer (@MichalWawer) October 10, 2024
Polityk stwierdził, że rząd w ustawie budżetowej zaplanował wpłatę 28 miliardów zł na rzecz tego funduszu. Napisał, że w przyszłym roku z tego tytułu zostanie zaciągnięty nowy dług w wysokości 55 miliardów zł, z czego 26 miliardów będzie przeznaczonych na zadania zlecane przez ministrów.
Poseł podkreślił, że fundusz nie jest wliczany do długu publicznego. Uznał, że „dla każdego przytomnego człowieka jest oczywiste, że stanowi integralną część budżetu i część długu”.
Stwierdził, że po zakończeniu pandemii COVID-19 fundusz nadal jest „gigantyczną prywatną skarbonką premiera pełną publicznych pieniędzy”. Dodał także, że Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 pozostaje poza kontrolą parlamentarną.
Fundusz covidowy utrzymany
25 września 2024 roku Rada Ministrów wprowadziła zmiany do przyjętego miesiąc wcześniej projektu ustawy budżetowej na rok 2025. W nowej wersji projektu uwzględniono wsparcie na rzecz poszkodowanych w powodzi.
W projekcie, który następnie przekazano do Sejmu, zapisano także przeznaczenie środków na Fundusz Przeciwdziałania COVID-19.
Z danych zawartych w dokumencie „Fundusz Przeciwdziałania COVID-19. Zmiana nr 1 Planu finansowego na 2025 r.” wynika, że fundusz ma otrzymać w 2025 roku 28,5 mld zł z budżetu państwa. Ta informacja znajduje potwierdzenie również w załączniku do projektu ustawy (załącznik 2, część 83, poz. 57).
Dodatkowo Fundusz pozyska 25,6 mld zł z wpływów z emisji obligacji. Na pozostałe planowane źródła finansowania składają się m.in. odsetki od środków funduszu czy zasilenia z Turystycznego Funduszu Zwrotów (s. 2).
Oznacza to, że finansowanie dłużne stanowić będzie w 2025 roku do 26 mld zł (s. 2). Te środki zostaną pozyskane w ramach emisji obligacji na rzecz funduszu. Poseł w swoim wpisie przytoczył dane pochodzące z nieaktualnego planu finansowania. Według pierwotnych założeń zadłużenie miało wynosić 55 mld zł.
Rozszerzenie zadań funduszu
Bank Gospodarstwa Krajowego, pełniący rolę operatora Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, informuje, że środki przeznaczane są na:
- finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19,
- zwrot wydatków poniesionych na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.
W 2022 roku zakres zadań funduszu został rozszerzony (s. 7). W związku z przyjęciem m.in. ustawy o dodatku węglowym (art. 19) czy ustawy wprowadzającej rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych (art. 28) środki z funduszu mogą być przeznaczone także na inne cele.
Należą do nich np. udzielanie pożyczek, wypłaty i obsługa dodatku węglowego, rekompensaty dla przedsiębiorców energetycznych i odbiorców energii elektrycznej (art. 65 ust. 4).
Zaskakujące wydatki ze środków funduszu covidowego
Na podstawie nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych i wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz na podstawie niektórych innych ustaw w następnych latach utworzono dwa programy: Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w 2021 roku i Rządowy Program Odbudowy Zabytków (1, 2).
Zapisy tych ustaw wynikają z założenia przyjętego przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, który uznał, że np. budowa lub modernizacja infrastruktury drogowej czy wodno-kanalizacyjnej (par. 3 ust. 1) oraz finansowanie prac konserwatorskich przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków (par. 3 ust. 2 pkt 1) są zadaniami inwestycyjnymi, mającymi na celu przeciwdziałanie COVID-19 (par. 1 ust. 3)
Wydatki funduszu w 2025 roku
Wśród planowanych wydatków ze środków funduszu w 2025 roku pozycję najhojniej finansowaną stanowi obsługa obligacji. Na to zadanie przeznaczone zostanie 28,5 mld zł.
Niewiele mniej, bo 25,9 mld zł, stanowić będą wydatki na zadania realizowane przez poszczególnych ministrów oraz przez Szefa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (s. 3). Są to cele wymienione w ustawie (art. 65 ust. 4) i w obu wspomnianych programach (par. 3) (par. 3).
NIK: fundusz covidowy poza kontrolą parlamentu
We wrześniu 2023 roku Najwyższa Izba Kontroli (NIK) opublikowała raport z kontroli poświęconej walce z pandemią COVID-19. Jej celem było ustalenie, czy w ramach podjętych działań efektywnie wykorzystano środki pieniężne (s. 7).
Jak podkreślono, po 18 dniach od utworzenia Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 zmieniono jego formę prawną i organizacyjną. Stał się on funduszem obsługiwanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego, w związku z czym przestał podlegać przepisom ustawy o finansach publicznych i kontroli parlamentu przewidzianej dla ustaw budżetowych (s. 7).
W komentarzu dla portalu prawo.pl dr Marcin Mrowiec, główny ekonomista Grant Thornton oraz ekspert Business Centre Club, podkreślił, że wydatki są ukryte w funduszach, które mają różne polityki informacyjne. Oznacza to, że często publikują swoje plany i sprawozdania finansowe z dużym opóźnieniem. „Obraz finansów państwa pozostaje więc cały czas rozmyty” – zaznaczył ekspert.
NIK stwierdziła, że ze względu na bardzo ogólne sformułowanie przepisów ustawy tworzącej ten fundusz, stał się on narzędziem do finansowania dowolnego zakresu zadań (s. 7). Nieprawidłowości stwierdzone w trakcie kontroli wskazały na nieefektywne zarządzanie środkami i nierzetelne przygotowanie planu finansowego funduszu (s. 28-29).
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter