Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ile godzin polski nauczyciel spędza przy tablicy?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ile godzin polski nauczyciel spędza przy tablicy?
W ciągu roku 564 godziny [spędzone przy tablicy] i to jest najniższa liczba godzin spędzonych przy tablicy spośród nauczycieli skupionych w OECD (…) Średnia jest 778 godzin.
Statystyki opublikowane przez OECD przedstawiają wskaźnik, na który składa się czas przygotowywania nauczyciela oraz ustawowy czas nauczania. Dane prezentują ilość takiego czasu w roku.
Dla nauczania na poziomie podstawowym jest to w Polsce 564 godziny na rok, natomiast na poziomie ponadpodstawowym 478 godzin na rok.
Przytoczona wypowiedź odnosi się zatem do poziomu podstawowego.
Średnia dla wszystkich krajów OECD (z pominięciem Szwecji oraz części Wielkiej Brytanii – Anglii, dla których brak jest dostępnych danych) wynosi 778 godzin.
Polska, z liczbą 564 godzin jest krajem o najniższej liczbie godzin spędzonych przez nauczycieli przy tablicy. Innymi krajami, których nauczyciele spędzają przy tablicy poniżej 600 godzin są Litwa (576) i Estonia (585). Kraje o największej ilości godzin – powyżej 1000 – to Chile (1064), Łotwa (1020) oraz Stany Zjednoczone (1004).
Dla nauczania na poziomie ponadpodstawowym (bez Szwecji i Anglii – jak wyżej) średnia to 704 godziny. W tym przypadku to również Polska jest krajem z najmniejszą ilością godzin przy tablicy (478). W żadnym innym kraju liczba ta nie wynosi poniżej 500 godzin. Najwięcej godzin przy tablicy spędzają nauczyciele w Chile (1064), Meksyku (1047) oraz Łotwie (1030).
Polscy nauczyciele, zarówno w szkołach podstawowych jak i ponadpodstawowych spędzają najmniej godzin przy tablicy spośród krajów OECD.
Raport OECD (s. 474) podkreśla jednak, że godziny przy tablicy tylko częściowo ukazują obciążenie nauczycieli pracą. Mniej godzin przy tablicy oznaczać może więcej poświęconego przez nauczyciela czasu na przygotowania do lekcji, doskonalenie zawodowe czy ocenę uczniów.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter