Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jaka jest możliwość dostaw gazu LNG do terminala w Świnoujściu?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jaka jest możliwość dostaw gazu LNG do terminala w Świnoujściu?
Mamy coraz więcej dostaw gazu skroplonego do Polski przez terminal LNG w Świnoujściu. Ogromnie wzrosła możliwość tych dostaw. Początkowo to było 8,5 mld m3 gazu, dzisiaj to jest już w sumie do tej pory 23 mld.
Wypowiedź Andrzeja Dudy oceniamy jako fałszywą, ponieważ do 3 czerwca do Polski sprowadzono łącznie 10 mld m³ skroplonego gazu LNG, z czego około 1,17 mld m³ od początku 2020 roku. W latach 2016-2019 import tego paliwa wyniósł 8,83 mld m³. Obecna zdolność techniczna terminala to 5 mld m3 na rok, a PGNiG rezerwuje obecnie 100 proc. mocy regazyfikacyjnej terminala.
Dostawy LNG do Polski
3 czerwca bieżącego roku na Twitterze spółki Polskie LNG S.A. pojawił się komunikat, w którym czytamy, że do tej pory do kraju trafiło 10 mld m³ gazu. Przywożony był on w wersji skroplonej. W tym stanie skupienia jego objętość wyniosła 17 mln m³, która po regazyfikacji (powrocie do stanu naturalnego) zwiększyła się około 600 razy.
Dane na temat importu LNG w poprzednich latach dostępne są na stronie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Ilość sprowadzanego do Polski LNG w kolejnych latach wynosiła:
- w 2016 roku (data rozpoczęcia działalności przez Terminal LNG w Świnoujściu) – 0,97 mld m³,
- w 2017 roku – 1,72 mld m³,
- w 2018 roku – 2,71 mld m³,
- w 2019 roku – 3,43 mld m³.
Oznacza to, że od początku 2020 roku do dnia 3 czerwca import LNG wyniósł 1,17 mld m³.
22 maja PGNiG poinformowało o planowanym stopniowym zwiększaniu mocy regazyfikacyjnej portu, tak aby w 2024 roku móc sprowadzać do Polski 8,3 mld m³ gazu. PGNiG rezerwuje obecnie 100 proc. mocy regazyfikacyjnej terminala. Obecna zdolność techniczna terminala to 5 mld m³ na rok.
A zatem wbrew temu, co powiedział Andrzej Duda, polski gazoport nie ma póki co możliwości sprowadzania 23 mld m³ gazu, a przywołane przez prezydenta 8,5 mld m³ to nie ilość tego surowca wwożona do kraju w przeszłości, ale wartość rocznego importu zaplanowana dopiero na 2024 rok. Z tego powodu wypowiedź oceniamy jako fałszywą.
Czym jest gaz LNG?
Sprowadzanie skroplonego gazu ziemnego LNG (ang. Liquid Natural Gas) stanowi jedną z alternatyw dywersyfikacji dostaw tej substancji do Polski. Do zalet tego rozwiązania zalicza się między innymi to, że LNG jest wydajny, ekologiczny, a także tańszy od gazu ziemnego pod względem kosztów transportu i magazynowania. Jego dostarczanie może następować drogą morską, a wśród głównych importerów znajdują się kraje Zatoki Perskiej.
W 2006 roku podjęto decyzję o budowie nad Bałtykiem gazoportu – Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Eksploatowany jest on od 2016 roku. Właścicielem terminalu jest spółka Polskie LNG S.A. Terminal jest największym obiektem skroplonego gazu ziemnego w Europie Północnej i Europie Środkowo-Wschodniej. Obecnie realizowany jest Program Rozbudowy Terminalu LNG, który składa się z czterech elementów:
- zwiększenia mocy regazyfikacji i wysyłki gazu do sieci przesyłowej,
- zwiększenia zdolności procesowego składowania LNG poprzez budowę trzeciego zbiornika,
- budowy nowej infrastruktury morskiej, służącej również do załadunku, rozładunku i przeładunku LNG oraz bunkrowania statków,
- budowy infrastruktury do załadunku LNG do cystern kolejowych oraz kontenerów ISO.
Rozszerzenie funkcjonalności terminala realizowane jest częściowo z funduszy Unii Europejskiej. Polskie LNG w 2019 roku pozyskało na ten cel 461 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu szacowana jest na ponad 1 mld zł.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter