Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Jaki odsetek Polaków ma dostęp wyłącznie do telewizji publicznej?
Jaki odsetek Polaków ma dostęp wyłącznie do telewizji publicznej?
30 proc. Polek i Polaków ma dostęp tylko i wyłącznie do mediów publicznych.
- W 2019 roku w Polsce 37 proc. gospodarstw domowych posiadało wyłącznie dostęp do naziemnej telewizji cyfrowej. Na multipleksach pierwszym i drugim znajdują się zarówno kanały telewizji publicznej, jak i kanały nadawców prywatnych (np. TVN i Polsat).
- Zasięg drugiego multipleksu, na którym znajdują się kanały największych stacji prywatnych, obejmuje według danych z 2017 roku 98,5 proc Polaków.
- Spośród osób mających dostęp wyłącznie do naziemnej telewizji cyfrowej największy zasięg miał kanał TVP1. Na drugim miejscu znalazł się Polsat, a na trzecim TVP2. TVN uplasował się na pozycji czwartej.
- Z najnowszego badania opinii publicznej wynika, że Internet jest głównym źródłem informacji Polaków.
Statystyki dotyczące dostępu do naziemnej telewizji cyfrowej w gospodarstwach domowych w Polsce znajdują się w informacji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o widowni telewizyjnej.
Zgodnie z najnowszym raportem w roku 2019 liczba gospodarstw domowych z dostępem do telewizji wynosiła około 13,9 mln. Z oferty naziemnej telewizji cyfrowej korzystało około 6,4 mln gospodarstw domowych. Warto zaznaczyć, że zdecydowaną większość z nich, bo ok. 5,1 mln stanowiły gospodarstwa, w których dostępna była wyłącznie oferta programów naziemnych. W związku z powyższym dostęp jedynie do telewizji naziemnej miało ok. 37 proc. gospodarstw domowych w Polsce.
Nie oznacza to jednak dostępu wyłącznie do Telewizji Polskiej, bowiem na multipleksach znajdują się także programy nadawców prywatnych.
W skład pierwszego multipleksu ogólnopolskiego wchodzą następujące programy telewizyjne (w nawiasach właściciel stacji): TVP ABC, EskaTV (Music TV Sp. z o.o.), TTV (STAVKA Sp. z o.o.), Polo TV (Lemon Records Sp. z o.o.), ATM Rozrywka (ATM Grupa S.A.), TV Trwam (Fundacja LUX VERITATIS), Stopklatka TV (STOPKLATKA S.A.), Fokus TV (TV SPEKTRUM Sp. z o.o.).
Na multipleksie drugim znajdują się: Polsat (Telewizja POLSAT Sp. z o.o.), Super Polsat (Telewizja POLSAT Sp. z o.o.), TVN (TVN S.A.), TVN7 (TVN S.A.), TV4 (Telewizja POLSAT Sp. z o.o.), TV Puls (TELEWIZJA PULS Sp. z o.o.), PULS2 (TELEWIZJA PULS Sp. z o.o.), TV6 (Telewizja POLSAT Sp. z o.o.).
Multipleks trzeci zawiera programy: TVP1 HD, TVP2 HD, TVP3, TVP Info, TVP Historia, TVP Sport HD.
Multipleks ósmy obejmuje: Nową TV (TV SPEKTRUM Sp. z o.o.), Metro (Green Content Sp. z o.o.), Zoom TV (KINO POLSKA TV S.A.), WP (Wirtualna Polska Media S.A.), TVP Kultura, TVP Rozrywka.
Jak widać, jedynie trzeci multipleks poświęcony jest wyłącznie programom Telewizji Polskiej, a na multipleksie pierwszym i drugim znajdują się stacje prywatnych nadawców, wśród nich te największe, czyli TVN i Polsat.
Warto nadmienić, że zasięg – w przypadku trzech pierwszych multipleksów – waha się w przedziale 98-99 proc. Pierwszy multipleks dociera do 98,6 proc. mieszkańców, drugi multipleks do 98,5 proc, a trzeci multipleks do 99,5 proc.
Z jakich kanałów korzystają najczęściej użytkownicy naziemnej telewizji cyfrowej?
Jak poddaje KRRiT największym zasięgiem wśród osób korzystających wyłącznie z naziemnej telewizji cyfrowej cieszy się kanał TVP1, który dziennie, na przynajmniej 1 minutę, włączyło 4 mln 595 tys. osób. Zbliżony wynik osiągnął Polsat, którego dziennie wybiera 4 mln 561 tys. osób. Podium zamyka TVP2 z wynikiem 4 mln 287 tys. Na czwartej pozycji znajduje się TVN – 4 mln 198 tys., a na piątej TVP INFO – 2 mln 640 tys.
Internet w pandemii jako źródło informacji
Zgodnie z informacją Głównego Urzędu Statystycznego liczba gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu w 2020 roku wyniosła 90,4 proc. Z najnowszych badań opinii publicznej płynie wniosek, że to właśnie Internet jest głównym źródłem, z którego Polacy czerpią informacje.
Jak wynika z kwietniowego sondażu Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) w partnerstwie z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS), 67 proc. respondentów pozyskuje informacje z portali internetowych. Na drugim miejscu znajduje się telewizja i programy dwóch stacji prywatnych: Wydarzenia Polsatu (38,1 proc.) oraz Fakty w TVN24 (35,7 proc.). W dalszej kolejności znalazły się Wiadomości TVP (33,2 proc.), a tuż za nimi programy informacyjne z TVN24 (32,9 proc.). Z kolei z mediów społecznościowych informacje czerpało 29,5 proc. osób. Dokładnie po 29,1 proc. uzyskały radio oraz kanał informacyjny Polsat News. Natomiast 26,9 respondentów wskazało TVP INFO.
Wyniki kwietniowego badania w porównaniu z sondażem styczniowym wskazują, że odsetek osób uznających Internet za główne źródło informacji wzrósł o 6,2 punktów proc. Straciły z kolei kanały telewizyjne. Duży spadek (9 punktów proc.) zaliczyły też media społecznościowe.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter