Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Koniec historii w polskich szkołach? Nie ma takich planów
Koniec historii w polskich szkołach? Nie ma takich planów
Koniec historii w szkołach. Za kilka lat nasze dzieci będą powtarzać za Niemcami o polskich obozach koncentracyjnych i że Tusk zawsze był antyrosyjski i chciał muru na granicy z Białorusią.
- Od 1 września 2024 nowe roczniki nie będą rozpoczynać nauki HiT, a w roku szkolnym 2025/2026 powstanie nowy przedmiot – edukacja obywatelska.
- Pomimo likwidacji HiT uczniowie zarówno szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych wciąż będą uczęszczać na zajęcia z historii.
- Zgodnie z ramowym planem nauczania dla szkoły podstawowej historia będzie realizowana w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasie IV oraz 2 godzin tygodniowo w klasach V-VIII. Z kolei w szkołach ponadpodstawowych przewidziano 1-2 godziny tygodniowo nauki historii w każdej z klas [1, 2].
- Obecnie trwają prace nad zmianami w podstawie programowej. W propozycji dotyczących programu nauczania historii wciąż są obecne fragmenty dotyczące m.in. agresji Niemiec na Polskę czy też eksterminacji Żydów przez III Rzeszę [1, 2].
Koniec historii w polskich szkołach? To nieprawda
„Od 1 września rezygnacja z HiT-u, rozporządzenie podpisane” – tak brzmi tytuł artykułu portalu Dzieje się, na który powołał się Marcin Warchoł. Na TikToku poseł umieścił krótki film, z którego wynika, że wycofanie przedmiotu historia i teraźniejszość z polskich szkół jest równoznaczne z likwidacją nauczania historii.
To jednak nieprawda. W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych [1, 2] wciąż będą uczęszczać na zajęcia z historii. Zgodnie z ramowym planem nauczania dla szkoły podstawowej historia będzie realizowana w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasie IV oraz 2 godzin tygodniowo w klasach V-VIII.
W przypadku liceów na lekcje historii przewidziano po 2 godziny w tygodniu w klasach I-III oraz 1 godzinę w klasie IV. W technikum z kolei rozkład jest inny: 2 godziny tygodniowo w klasach I-II i po 1 godzinie tygodniowo w ciągu trzech kolejnych lat.
Niemiecka wersja wydarzeń w polskich szkołach?
Obecnie w toku jest proces zmiany podstawy programowej, który – według minister edukacji Barbary Nowackiej – ma na celu jej „odchudzenie”. Na podstawie opublikowanych propozycji zmian w podstawie programowej nie można potwierdzić, że nauczanie historii będzie prowadzone zgodnie z niemieckim przekazem.
W części poświęconej wymaganiom szczegółowym dla uczniów klas V-VIII szkół podstawowych znajduje się punkt dotyczący charakterystyki totalitaryzmu na przykładzie niemieckiego narodowego socjalizmu po I wojnie światowej (s. 8). W dokumencie wskazano, że uczeń powinien umieć opisać politykę hitlerowskich Niemiec służącą rozbijaniu systemu wersalskiego w Europie, a także konsekwencji dla Polski, które wynikały z podpisania paktu Ribbentrop-Mołotow (s. 8).
W podstawie programowej przewidziany jest też punkt dotyczący agresji niemieckiej agresji na Polskę 1 września 1939 roku oraz polityki, jaką prowadziła III Rzesza na okupowanych przez siebie terenach. Segment ten obejmuje m.in. przedstawienie zagadnienia zagłady Żydów (s. 8-9).
Podobne zagadnienia znalazły się w podstawie programowej dla uczniów szkół ponadpodstawowych, zarówno jeżeli chodzi o okres I, jak i II wojny światowej. Zawarto w niej między innymi następujące wymagania szczegółowe względem ucznia: „charakteryzuje genezę i główne idee niemieckiego narodowego socjalizmu oraz drogę Hitlera do władzy w Niemczech” czy też „przedstawia ideologiczne podstawy eksterminacji Żydów oraz innych grup etnicznych i społecznych przez Niemcy hitlerowskie” (s. 23 i 29).
Koniec z HiT. Zastąpi go edukacja obywatelska
Od roku szkolnego 2024/2025 nowe roczniki nie będą rozpoczynać nauki w ramach przedmiotu historia i teraźniejszość. HiT będzie nauczany jedynie do zakończenia cyklu kształcenia przez uczniów, którzy już uczęszczali na lekcje tego przedmiotu.
W roku szkolnym 2024/2025 w miejsce HiT nie zostanie wprowadzony nowy przedmiot. Zmiany rozpoczną się 1 września 2025 roku. Od tego dnia w ramowych planach nauczania edukacja obywatelska.
Z zapowiedzi minister Nowackiej wynika, że lekcje nowego przedmiotu zostaną przeprowadzone po raz pierwszy w roku szkolnym 2024/2025 w klasach II szkół ponadpodstawowych.
HiT zamiast WOS
Przedmiot historia i teraźniejszość wprowadzono w roku szkolnym 2022/2023 w szkołach ponadpodstawowych. Jego celem było zapoznanie uczniów z dziejami Polski i świata po roku 1945.
HiT był realizowany w liceach ogólnokształcących w wymiarze 2 godzin tygodniowo w I klasie i 1 godziny tygodniowo w klasie II. Z kolei w technikach – w wymiarze jednej godziny w klasach I-III. Wprowadzenie tej zmiany wymagało rezygnacji z przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie podstawowym (2 godziny) i z 1 godziny lekcji historii w ostatniej klasie.
HiT we wprowadzonej formie stał się obiektem krytyki ze strony naukowców. Rada Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego uznała, że podstawa programowa przedmiotu to „jednostronna wizja wydarzeń i procesów historycznych, narzucająca nauczycielom oraz uczniom schematyczne ujęcia przeszłości i współczesności”.
Z kolei uczeni z Polskiej Akademii Nauk podkreślili, że utworzenie HiT w miejsce WOS sprawi, że 95 proc. uczniów szkół ponadpodstawowych utraci dostęp do edukacji obywatelskiej.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter