Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Niemcy produkują tyle samo samochodów co w latach 70.? Fałsz
Niemcy produkują tyle samo samochodów co w latach 70.? Fałsz
Teraz Niemcy produkują tyle samochodów co w latach 70.
- Sławomir Mentzen w autorskim programie w serwisie YouTube przedstawił zrzut ekranu z wykresem przedstawiającym produkcję samochodów osobowych w Niemczech. Wykres pochodzi z artykułu opublikowanego 11 stycznia 2022 roku przez portal Obserwator Gospodarczy.
- Z wykresu wynika, że produkcja samochodów osobowych w Niemczech w latach 2020 i 2021 była niższa niż w latach 70. XX wieku. Mentzen pomija jednak fakt, że lata 2020–2021 to okres pandemii i lockdownów, w wyniku których doszło do spowolnienia gospodarczego.
- Lata 2020–2021 nie są więc w pełni reprezentatywne. Produkcja samochodów osobowych na świecie była wówczas mniejsza niż przed pandemią. W 2019 roku wyprodukowano globalnie 67,1 mln samochodów, a w latach 2020–2021 odpowiednio 55,8 mln i 57 mln.
- Z najnowszych danych wynika, że w 2023 roku w Niemczech wyprodukowano już 4,1 mln samochodów osobowych, a więc więcej niż wynosi średnia z lat 70. (3,5 mln sztuk), czy też produkcja w najlepszym wówczas pod tym względem roku 1979 (3,9 mln sztuk).
Artykuł powstał w ramach drugiej edycji Weryfikatonu — maratonu sprawdzania informacji przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. Więcej sprawdzonych analiz znajdziesz na stronie demagog.org.pl.
Mentzen „grilluje” Unię Europejską i Niemcy
W jednym z odcinków serii „Mentzen grilluje” polityk Konfederacji określił Unię Europejską „skansenem naukowym, kulturalnym i gospodarczym”. Zdaniem Mentzena kryzys gospodarczy UE wynika z regulacji unijnych oraz polityki lewicowej.
W trakcie programu Sławomir Mentzen wskazał kilka przykładów mających świadczyć o tym, że gospodarka unijna nie jest w najlepszej kondycji. Jednym z nich był przemysł motoryzacyjny w Niemczech.
„Przemysł motoryzacyjny. Kiedyś potęga cała niemiecka, czy francuska, włoska. Teraz Niemcy produkują tyle samochodów co w latach 70. Zobaczcie na tym wykresie, ile to spadło”.
Pandemia dotknęła przemysł motoryzacyjny
Wykres pokazywany przez Mentzena pochodzi z artykułu opublikowanego 11 stycznia 2022 roku przez portal Obserwator Gospodarczy. Zauważmy, że publikacja przypada na okres pandemii. Cały sektor motoryzacyjny mierzył się wówczas z problemami. Globalna produkcja aut osobowych w latach 2020–2021 była mniejsza o 10–12 mln względem roku 2019.
Problemy dotknęły również Niemców. Jak możemy przeczytać w artykule Obserwatora Gospodarczego:
„Pandemia jest trudnym okresem dla niemieckiej motoryzacji. Najpierw uderzyły w nią lockdowny, które ograniczyły popyt na nowe samochody, a kwarantanny niemieckich pracowników zakłóciły pracę zakładów. Gdy popyt zdążył się odbudować, producenci samochodów trafili na kolejną przeszkodę — brak podzespołów”.
Odbicie popandemiczne
Dane przytoczone przez Mentzena nie są w pełni reprezentatywne, ponieważ pochodzą z okresu kryzysu gospodarczego w pandemii. Co więcej, dysponujemy nowszymi danymi, które wskazują, że produkcja samochodów w Niemczech wzrasta.
Według danych Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) w 2022 roku wyprodukowano prawie 3,5 mln samochodów, a w 2023 roku – 4,1 mln. To więcej niż w roku 2021, gdy z fabryk wyjechało nieco ponad 3 mln samochodów – najmniej od roku 1975.
Nie jest więc prawdą, że w świetle aktualnych danych produkcja aut osobowych w Niemczech jest taka sama jak w latach 70. Najnowsze liczby wskazują, że w 2023 roku produkcja przekroczyła już 4 mln. W latach 70. XX wieku poziom ten nie został przekroczony ani razu, a średnio produkowano 3,5 mln aut rocznie. Gdyby nie uwzględnić lat 1974–1975 (efekt kryzysu naftowego), średnia roczna produkcja w Niemczech w latach 70. wynosiłaby 3,7 mln sztuk.
Poziom z 2019 roku jednak niedościgniony
Niemniej należy odnotować, że do tej pory Niemcy nie wróciły do poziomu produkcji sprzed roku 2019 (co najmniej 4,6 mln rocznie). Dotychczasowe dane VDA wskazują, że może być to trudne również w roku 2024. Liczba wyprodukowanych samochodów od stycznia do kwietnia była na podobnym poziomie jak w analogicznym okresie w roku 2023.
W 2019 roku produkcja i tak była niższa niż na początku drugiej dekady XXI wieku. Spadek liczby samochodów wyprodukowanych w Niemczech był widoczny od 2016 roku. Zdaniem Łukasza Ambroziaka, eksperta Polskiego Instytutu Ekonomicznego, mogło to wynikać m.in. ze zbyt wolnej transformacji niemieckiego przemysłu w stronę samochodów elektrycznych.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter