Czas czytania: około min.

O ile wzrastały wpływy z poszczególnych podatków w latach 2016-2019?

24.02.2021 godz. 12:29

Wypowiedź

Fałsz

Uzasadnienie

  • Telewizja TVN24 19 lutego wyemitowała dokument na temat nieskuteczności działań obecnego rządu w walce z luką vatowską.
  • Materiał wywołał szeroką dyskusję na temat uszczelniania VAT. Prokuratura Krajowa zarzuciła autorom „całkowicie nieprawdziwy obraz dotyczący postępowań karnych przeciwko członkom mafii vatowskich”.
  • Premier Mateusz Morawiecki, broniąc działań rządu, przytoczył dane dotyczące wzrostu wpływów podatkowych za lata 2016-2019.
  • Nie są one jednak zgodne z prawdą. W rzeczywistości dane te odnoszą się do szerszego horyzontu czasowego, obejmującego lata 2015-2019.

Kłamstwo vatowskie

19 lutego telewizja TVN24 w ramach programu „Superwizjer” wyemitowała dokument „Kłamstwo vatowskie”. Autorzy reportażu przedstawili w nim historie trzech osób nieświadomie zamieszanych w przestępstwo wyłudzenia podatku od towarów i usług (VAT). Pod koniec programu przytoczone zostały dane liczbowe dotyczące efektywności odzyskiwania mienia z tego rodzaju przestępstw. Emisja wywołała lawinę komentarzy na temat luki vatowskiej. W dyskusji brali udział zarówno członkowie rządu, jak i inni politycy, instytucje czy osoby publiczne.

Oficjalne oświadczenie wydała m.in. Prokuratura Krajowa, według której materiał przedstawił całkowicie nieprawdziwy obraz dotyczący postępowań karnych przeciwko członkom mafii vatowskich. W oświadczeniu organu ścigania możemy też przeczytać, że podejmowane działania wymierzone w przestępczość podatkową w zasadniczy sposób przyczyniły się do zmiany w ściągalności podatku VAT”.

Również Mateusz Morawiecki odniósł się do sprawy we wpisie na Facebooku. Premier zarzucił twórcom programu podawanie nieprawdziwych informacji dotyczących luki VAT w czasie rządów Zjednoczonej Prawicy. Jako argument za skuteczną polityką podatkową rządu przedstawił dane na temat wzrostu wpływów z tytułu podatku VAT, PIT oraz CIT w latach 2016-2019.

Wpływy w latach 2016-2019

Dane na temat wpływów budżetowych (na które składają się m.in. wpływy podatkowe) publikowane są przez Ministerstwo Finansów. Dysponujemy pełnymi danymi rocznymi dla lat 20152016, 2017, 2018 oraz 2019. Dla roku ubiegłego dostępne są na razie dane za pierwsze półrocze.

  • 2015: wpływy z VAT wynosiły 123,1 mld zł, z PIT – 83,1 mld zł, z CIT – 32,9 mld zł,
  • 2016: wpływy z VAT wynosiły 126,6 mld zł, z PIT – 89,3 mld zł, z CIT – 33,8 mld zł,
  • 2017: wpływy z VAT wynosiły 156,8 mld zł, z PIT – 97,6 mld zł, z CIT – 38,1 mld zł,
  • 2018: wpływy z VAT wynosiły 174,9 mld zł, z PIT – 110,8 mld zł, z CIT – 44,3 mld zł,
  • 2019: wpływy z VAT wynosiły 180,9 mld zł, z PIT – 122 mld zł, z CIT – 50,9 mld zł.

Wpływy z podatku VAT wzrosły zatem z 126,6 mld zł w 2016 roku do 180,9 mld zł w 2019 roku – wzrost o 42,9 proc. (0 4,1 punktu proc. mniej, niż twierdzi Mateusz Morawiecki).

Wpływy z podatku PIT wzrosły z 89,3 mld zł w 2016 roku do 122 mld zł w 2019 roku – o 36,6 proc. (o 10,1 punktu proc. mniej, niż twierdzi Mateusz Morawiecki).

Wpływy z podatku CIT wzrosły z 33,8 mld zł w 2016 roku do 50,9 mld zł w 2019 roku – o 50,6 proc. (o 4,1 punktu proc. mniej, niż twierdzi Mateusz Morawiecki).

A zatem procentowy wzrost dochodu każdego z tych podatków był w latach 2015-2019 niższy od szacunków premiera. Z największą różnicą – ponad 10 punktów proc. – mamy do czynienia w przypadku podatku PIT.

Wpływy z lat 2015-2019

Dane przekazane przez Mateusza Morawieckiego odnoszą się w rzeczywistości do lat 2015-2019. Poniżej prezentujemy statystyki dotyczące wzrostu wpływów w 2019 roku w porównaniu z 2015 rokiem.

Wpływy z VAT wzrosły z 123,1 mld zł w 2015 roku do 180,9 mld zł w 2019 roku – wzrost o ok. 47 proc. 

Wpływy z PIT wzrosły z 83,1 mld zł w 2015 roku do 122 mld zł w 2019 roku – wzrost o ok. 46,8 proc.

Wpływy z CIT wzrosły z 32,9 mld zł w 2015 roku do 50,9 mld zł w 2019 roku – wzrost o ok. 54,7 proc.

Wzrost wpływów podatkowych w latach 2015-2019 obrazuje poniższy wykres.

Made with Flourish

Podsumowanie

Dane podane przez Mateusza Morawieckiego nie odnoszą się do okresu, który jest wskazany w jego wypowiedzi. Przywołane liczby są prawdziwe, ale dla lat 2015-2019, a nie 2016-2019, dlatego też wypowiedź oceniamy jako fałszywą.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

Możesz śmiało rozpowszechniać ten artykuł na swojej stronie internetowej. Pamiętaj o podaniu źródła. Sprawdź jak możesz udostępniać.

Wpłać darowiznę i działaj z nami!

lub