Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
PO postulowała wybór sędziów KRS przez Sejm? Sprawdzamy
PO postulowała wybór sędziów KRS przez Sejm? Sprawdzamy
To Platforma Obywatelska w swoich materiałach programowych z 2005 r. wskazywała, że sędziowie w praktyce nie ponoszą odpowiedzialności za naruszenie prawa. Postulowała, aby uniezależnić sądownictwo dyscyplinarne od sędziowskiej korporacji i wprowadzić Sąd Dyscyplinarny Zawodów Prawniczych, których członków nominowałby prezydent. Proponowała, aby wyboru KRS dokonywał Sejm. Opowiadała się za zmianami, które dziś obłudnie sabotuje.
- Pod koniec 2005 roku został opublikowany dokument „Państwo dla obywatela. Plan rządzenia 2005-09” pod nadzorem Jana Rokity (ówczesnego wiceszefa PO). Nie był to jednak oficjalny materiał programowy. Za jego opracowanie odpowiadał Instytut Państwa i Administracji.
- W dokumencie znalazły się zapisy postulujące wybór 22 z 25 członków KRS przez Sejm. Kandydatów na sędziów miałyby wskazywać senaty wyższych szkół akademickich.
- Eksperci odpowiedzialni za przygotowanie publikacji postulowali odejście od korporacyjnego modelu na rzecz niezależnego organu decydującego o odpowiedzialności karnej sędziów. Miałby być nim Sąd Dyscyplinarny Zawodów Prawniczych, którego członków nominowałby prezydent na 4-letnie kadencje.
- Zbigniew Ziobro celnie wskazuje postulaty, które znalazły się w planie rządzenia, jednak mylnie sugeruje, że były to materiały programowe PO. W związku z tym wypowiedź uznajemy za manipulację.
- W przeszłości sprawdzaliśmy podobną wypowiedź Marcina Warchoła. Z jej analizą zapoznasz się tutaj.
Rzekoma hipokryzja PO
Na początku tygodnia „Rzeczpospolita” opublikowała obszerny wywiad ze Zbigniewem Ziobro. Polityk, pytany o kwestie związane z niezależnością sądownictwa, zarzucał hipokryzję zarówno UE, jak i Platformie Obywatelskiej.
Prokurator generalny i szef resortu sprawiedliwości stwierdził, że UE stosuje podwójne standardy wobec Polski i Niemiec. Argumentował, że Polska jest karana przez TSUE za to, że sędziów wybiera parlament, podczas gdy Trybunał nie reaguje na wybór sędziów przez polityków w Niemczech.
Zbigniew Ziobro skrytykował także największą partię opozycyjną, przypominając jej rzekome plany z 2005 roku. Wówczas PO w programie wyborczym miała postulować uniezależnienie sądownictwa poprzez utworzenie Sądu Dyscyplinarnego Zawodów Prawniczych oraz wybór członków KRS przez izbę niższą parlamentu. Z kolei dziś PO ma krytykować wybór sędziów przez sejm.
„Państwo dla obywatela” inspiracją dla PO
W grudniu 2005 roku światło dzienne ujrzał dokument „Państwo dla obywatela. Plan rządzenia 2005-09”. Za jego publikację był odpowiedzialny Jan Rokita, ówczesny wiceprzewodniczący PO, który zainicjował pracę w ramach organizacji pozarządowej – Instytut Państwa i Administracji.
W raporcie nie stwierdzono, że jest to materiał programowy Platformy Obywatelskiej, nie znajduje się w nim również logo PO. Co więcej, jak możemy przeczytać we wstępie przygotowanym przez Jana Rokitę:
„Przedkładając, wraz z Zespołem Autorskim, tę syntezę Planu Rządzenia wszystkim, którzy mają potrzebę w jakikolwiek sposób z niej skorzystać, nie ukrywam zarazem, że liczę w pierwszym rzędzie na to, że będzie ona inspiracją intelektualną dla Platformy Obywatelskiej”.
Nowa KRS krokiem w stronę niezależności
W przytaczanym dokumencie postulowano przekształcenie KRS z instytucji „stojącej na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów” w „instytucję stojącą na straży prawa do sprawiedliwego rozpatrzenia sprawy przez niezawisłych sędziów w niezależnych sądach”.
Taka zmiana oznaczała „nowe ukierunkowanie misji KRS z wyłącznej troski o kondycję korporacji sędziowskiej – na zagwarantowanie obywatelowi – klientowi sądu prawa do sprawiedliwego wyroku, a więc także szybkiego, kompetentnego i dobrze zorganizowanego rozpatrzenia jego sprawy”.
Innymi słowy, chodziło o to, aby sądy służyły obywatelom. Zmiany te wymagały przeobrażeń w obszarze strukturalnym. W wyniku prac eksperci zaproponowali nowy sposób wyboru sędziów do KRS.
Sejm odpowiedzialny za wybór KRS
W dokumencie wysunięto pomysł, aby 22 z 25 członków Rady wybierał sejm. Wybór miałby być dokonywany na 5-letnie kadencje spośród kandydatów dysponujących autorytetem moralnym i zawodowym. Za zgłoszenia kandydatur miałaby być odpowiedzialne senaty wyższych szkół akademickich.
Propozycja z końcówki 2005 roku zakłada więc pewne odpolitycznienie procesu wyboru sędziów. Założono, że politycy nie mogą mięć wpływu na kandydatury, które będą poddane pod głosowanie.
Walka z „bezprawiem” wśród sędziów
Jako jeden z problemów sądownictwa zdiagnozowano również system bezwzględnych immunitetów i sądownictwa dyscyplinarnego. Funkcjonujący model korporacyjny miał uniemożliwiać de facto pociągnięcie do odpowiedzialności karnej sędziów, nawet jeżeli naruszenie prawa nie było związane z wykonywaniem przez nich tego zawodu.
Chcąc ograniczyć „bezprawie” wśród sędziów, wymyślono powołanie niezależnego organu, który decydowałby o odpowiedzialności dyscyplinarnej wszystkich zawodów prawniczych. Miałby być to nowy rodzaj sądu – Sąd Dyscyplinarny Zawodów Prawniczych.
Nominacji na 4-letnie kadencje z grona najwybitniejszych prawników (praktyków i uczonych) powinien dokonywać prezydent. Sąd Dyscyplinarny Zawodów Prawniczych orzekałby o odpowiedzialności prokuratorów, adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, rzeczników patentowych i komorników.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter