Strona główna Wypowiedzi Ponad 200 tys. samochodów wjeżdża codziennie do Krakowa? Nieaktualne dane

Ponad 200 tys. samochodów wjeżdża codziennie do Krakowa? Nieaktualne dane

Ponad 200 tys. samochodów wjeżdża codziennie do Krakowa? Nieaktualne dane

Łukasz Kmita

Poseł
Prawo i Sprawiedliwość

Ktoś powie „kandydat na prezydenta, a mówi, że ważny jest także transport poza Krakowem”. Kochani, każdego dnia ponad 200 tys. samochodów wjeżdża do Krakowa z „obwarzanka”.

Konwencja samorządowa PiS w Krakowie, 17.03.2024

Nieweryfikowalne

Wypowiedź uznajemy za nieweryfikowalną, gdy: 

  •  jest niemożliwa do weryfikacji w żadnym dostępnym źródle,  
  • odnosi się do źródeł przestarzałych, na podstawie których nie można stawiać osądów dotyczących teraźniejszości,  
  • dotyczy danych szacunkowych, obarczonych dużą dozą niepewności, zawiera stwierdzenia nieprecyzyjne lub zbyt ogólnikowe,  
  • z innych obiektywnych przyczyn jest niemożliwa do weryfikacji.  

Sprawdź metodologię

Konwencja samorządowa PiS w Krakowie, 17.03.2024

Nieweryfikowalne

Wypowiedź uznajemy za nieweryfikowalną, gdy: 

  •  jest niemożliwa do weryfikacji w żadnym dostępnym źródle,  
  • odnosi się do źródeł przestarzałych, na podstawie których nie można stawiać osądów dotyczących teraźniejszości,  
  • dotyczy danych szacunkowych, obarczonych dużą dozą niepewności, zawiera stwierdzenia nieprecyzyjne lub zbyt ogólnikowe,  
  • z innych obiektywnych przyczyn jest niemożliwa do weryfikacji.  

Sprawdź metodologię

  • W październiku 2017 roku w Krakowie przeprowadzono pomiary dotyczące natężenia ruchu kołowego na wjazdach do miasta. Wyniki podsumowano w raporcie.
  • Łukasz Szewczyk z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa – prezentując wyniki raportu – mówił, że do miasta wjeżdża każdego dnia roboczego 246 tys. pojazdów.
  • W rozmowie z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa dowiedzieliśmy się, że raport z 2017 roku jest najnowszym w tej tematyce. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem nowego sprawozdania.
  • Przywołane dane pochodzą sprzed ponad 6 lat. Od października 2017 roku natężenie ruchu i liczba kierowców mogły się zmienić. Z racji braku aktualnych danych wypowiedź oceniamy jako nieweryfikowalną.

Analiza powstała w ramach Weryfikatonu – maratonu sprawdzania informacji przed wyborami samorządowymi. Więcej sprawdzonych analiz znajdziesz na podstronie samorząd.

Kandydaci i samochody

Kandydatem Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Krakowa jest Łukasz Kmita. 19 marca odbyła się konwencja wyborcza PiS, podczas której przedstawiono postulaty ugrupowania.

Podczas konwencji kandydat PiS przekonywał o potrzebie współpracy pomiędzy władzami Krakowa a władzami wojewódzkimi w zakresie transportu. Podkreślił, że codziennie do miasta wjeżdża samochodem wiele osób z „obwarzanka”, czyli z gmin otaczających Kraków.

Łukasz Kmita wspomniał o liczbie 200 tys. samochodów. Dwa dni wcześniej Aleksander Miszalski, jego kontrkandydat na urząd prezydenta Krakowa, mówił na konwencji samorządowej Koalicji Obywatelskiej, że jest to nawet 250 tys. pojazdów.

Informacja pochodzi z 2017 roku

Przywołana przez polityków liczba 200–250 tys. samochodów, które mają codziennie wjeżdżać do Krakowa z gmin ościennych, pochodzi z dokumentu, który opublikowano w 2018 roku. Mowa o raporcie „Raport z pomiarów natężenia ruchu kołowego na wlotach do miasta Krakowa ze szczególnym uwzględnieniem ruchu tranzytowego”.

Pomiary w październiku 2017 roku przeprowadził Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa, a wyniki pod koniec grudnia przedstawił w telewizji kraków.pl Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora tego departamentu. W raporcie pojawia się również mapa obrazująca ruch na wjazdach do miasta.

Liczba 250 tys. regularnie powraca w mediach i w wypowiedziach polityków. Przykładowo: w 2022 roku odwoływali się do niej radni podczas posiedzenia rady miasta (s. 50, 65, 70), a w grudniu 2023 roku w artykule o krakowskiej Strefie Czystego Transportu przywołała ją Gazeta Wyborcza, a dane powtórzył również radny Łukasz Maślona.

To nie są aktualne dane

Wspomniany raport opiera się na pomiarach z 2017 roku. Jest to najnowszy dostępny dokument w tej sprawie, co potwierdziliśmy w rozmowie telefonicznej z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa. Dowiedzieliśmy się, że trwają pracę nad nowym raportem, który ukaże się w tym roku.

Nowych danych nie znaleźliśmy również w raportach o stanie gminy Kraków. Od publikacji wspomnianego raportu minęło 6 lat, w trakcie których mogło zmienić się natężenie ruchu i liczba kierowców. W 2022 roku zamówienie na taki raport ogłosił Zarząd Dróg Miasta Krakowa, jednak nie znaleźliśmy raportu z jego wynikami. 

Na ruch mogła wpłynąć m.in. pandemia, podczas której według szacunków natężenie ruchu drogowego w Krakowie spadło o ok. 30-40 proc. Natomiast po pandemii ruch znów mógł wzrosnąć, na co wskazują wyniki pomiarów natężenia ruchu na drogach krajowych w Małopolsce z 2021 roku – w porównaniu z 2015 rokiem wzrósł on o 30 proc.  Wspomniane raporty nie wspominają o samochodach wjeżdżających do Krakowa, ale przedstawiamy je jako przykłady szerszych zmian w ruchu drogowym w Małopolsce.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!