Strona główna Wypowiedzi Strefa Czystego Transportu. Czy konsultowano ją z mieszkańcami?

Strefa Czystego Transportu. Czy konsultowano ją z mieszkańcami?

Strefa Czystego Transportu. Czy konsultowano ją z mieszkańcami?

Tobiasz Bocheński

Prawo i Sprawiedliwość

I taki przypadek mamy w Warszawie, i potrzebujemy głębokiej reformy tej administracji. Po to, żeby ona znowu zaczęła służyć mieszkańcom, a nie, żeby mieszkańcom narzucała swoje rozwiązania, które zwykle są chybione, bo są to pewnego rodzaju eksperymenty. Jak na przykład strefa czystego transportu, która z nikim nie była konsultowana, tak naprawdę.

Gość Dzisiaj, 03.02.2024

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Gość Dzisiaj, 03.02.2024

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

  • Warszawscy radni zdecydowali, że Strefa Czystego Transportu zacznie być wprowadzana od lipca 2024 roku i obejmie Śródmieście, a także fragmenty centralnych dzielnic.
  • Konsultacje w sprawie SCT zostały przeprowadzone między 25 stycznia a 25 kwietnia 2023 roku, a raport na temat ich wyników opublikowano w czerwcu 2023 roku. Dodatkowo na zlecenie urzędu miasta przeprowadzono badanie opinii.
  • W lipcu 2023 roku sprawdziliśmy wypowiedź Tobiasza Bocheńskiego z konferencji prasowej, w której sam mówił, że konsultacje na temat SCT przeprowadzono. Kilka miesięcy później, jako kandydat na prezydenta Warszawy, sugeruje on, że SCT z nikim nie konsultowano.
  • W związku z tym wypowiedź Tobiasza Bocheńskiego oceniamy na fałsz.

Bocheński krytycznie o SCT. To nie pierwszy raz

W grudniu zeszłego roku warszawscy radni zdecydowali, że Strefa Czystego Transportu (SCT) w stolicy będzie wprowadzana od lipca 2024 roku. W odpowiedzi ówczesny wojewoda mazowiecki Tobiasz Bocheński zapowiedział, że zbada legalność uchwały dotyczącej SCT, którą jego zdaniem, „dopchnięto kolanem”. Bocheński uważa, że w tej sprawie powinno być przeprowadzone referendum.

Polityk wrócił do sprawy w lutym tego roku, teraz jako kandydat z ramienia PiS na prezydenta Warszawy. Na antenie Telewizji Republika mówił o narzuceniu mieszkańcom Warszawy eksperymentu, jakim ma być SCT. Podkreślił, że w tej sprawie nie przeprowadzono konsultacji. 

Konsultacje w sprawie SCT. Miasto pytało mieszkańców o zdanie

Podobne zarzuty wobec SCT pojawiały się już wcześniej. O braku konsultacji mówiła Anna Moskwa, której wypowiedź oceniliśmy na fałsz. Konsultacje w sprawie SCT zostały przeprowadzone, a raport na temat ich wyników opublikowano w czerwcu 2023 roku.

Wynika z niego, że w ciągu trzech miesięcy (od 25 stycznia do 25 kwietnia) doszło do ośmiu spotkań z mieszkańcami: pięciu na żywo i trzech online. Warszawiacy wyrażali swoje zdanie również za pośrednictwem formularza online lub maili.

W spotkaniach online uczestniczyło 129 osób, na spotkania w punktach konsultacyjnych przyszło ponad 160 osób, wypełniono 2 529 internetowych formularzy, a drogą mailową swoje uwagi zgłosiło 418 osób (s. 11). W konsultacjach mogła wziąć każda chętna osoba z Warszawy.

Dodatkowo na zlecenie urzędu miasta przeprowadzono badanie opinii sprawdzające stosunek mieszkańców do utworzenia CST. Wykazało ono, że 69 proc. warszawiaków popiera SCT w swoim mieście (s. 12): 42 proc. badanych opowiedziało się za inicjatywą „zdecydowanie”, z kolei 28 proc. wskazało na odpowiedź „raczej tak”.

Bocheński sam mówił o konsultacjach

W lipcu ub.r. sprawdziliśmy inną wypowiedź Tobiasza Bocheńskiego, który mówił o konsultacjach na temat SCT. Oceniliśmy ją na manipulację, ponieważ polityk wykorzystał prawidłowe dane dotyczące konsultacji przeprowadzonych w Warszawie do wyciągnięcia fałszywych wniosków.

Bocheński stwierdził, że magistrat na podstawie uwag mieszkańców przesyłanych w ramach konsultacji podał, że 70 proc. warszawiaków popiera wprowadzenie SCT. Jak już wiemy, przeprowadzone zostało dodatkowe badanie opinii publicznej, które dało taki wynik. 

Kandydat PiS na prezydenta Warszawy wiedział więc wcześniej o konsultacjach przeprowadzonych przez magistrat. Jednak kilka miesięcy później stwierdził, że projektu SCT z nikim nie konsultowano. 

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Co warto wiedzieć?

Zmiany, które zaczną obowiązywać od lipca br. w stolicy, opisaliśmy w osobnej analizie. Pod koniec listopada 2023 roku władze Warszawy ogłosiły, że SCT obejmie dwukrotnie większy obszar, niż pierwotnie zakładano. W komunikacie podkreślono, że na zmiany te wpływ miały przeprowadzone konsultacje (opisane przez nas powyżej).

Wydzielony obszar, po którym będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin, obejmie całe Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic, takich jak Żoliborz, Wola, Praga Północ i Praga Południe.

Kto wjedzie do SCT?

Na granicach strefy umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe. Na początek, od lipca 2024 roku, na te tereny będą mogły wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym spełniającym normę Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 roku. Maksymalny dopuszczalny wiek pojazdu w roku wdrożenia przepisów wyniesie 27 lat.

Jeśli zaś chodzi o pojazdy z silnikiem Diesla, będą musiały one spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2006 roku. Maksymalny dopuszczalny wiek pojazdu w roku wdrożenia przepisów wyniesie 18 lat.  

To będzie etap pierwszy, a łącznie będzie ich pięć. Wdrażanie SCT skończy się dopiero na piątym etapie, który wystartuje w 2032 roku. Szczegóły poznasz w innej naszej analizie

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!