Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
UE ograniczy wjazd samochodów do miast? Nie ma takich planów
UE ograniczy wjazd samochodów do miast? Nie ma takich planów
Unia Europejska rozważa wprowadzenie radykalnych zmian w przepisach dotyczących transportu w miastach. W najnowszym projekcie planu ochrony środowiska, który może wejść w życie do 2030 roku, przewiduje się stopniowe ograniczanie wjazdu prywatnych samochodów do obszarów miejskich.
- W dokumentach unijnych dotyczących programu działania w zakresie środowiska do 2030 roku nie ma informacji na temat ograniczenia wjazdu samochodów na obszary miejskie.
- „Nigdy nie słyszałem o takim planie” – komentuje Adalbert Jahnz, rzecznik Komisji Europejskiej, w odpowiedzi dla Demagoga w sprawie informacji podanej przez Pawła Usiądka.
UE stopniowo ograniczy wjazd samochodów do miast?
– Unia Europejska może zakazać wjazdu aut do miast do 2030 roku – informuje na TikToku Paweł Usiądek. W wersji wydarzeń przedstawionej przez polityka Konfederacji ograniczenie wjazdu pojazdów do miast miałoby odbywać się stopniowo i dotyczyć największych aglomeracji. Przynajmniej tak rzekomo wynika z najnowszego „projektu planu ochrony środowiska”.
W materiale Usiądka nie zabrakło polskiego wątku. – Polska, będąca członkiem Unii Europejskiej, również może być objęta tymi zmianami. Oznacza to, że w przyszłości mieszkańcy polskich miast mogą musieć dostosować się do nowych regulacji – podkreślił polityk.
Rzecznik KE dementuje
Zwróciliśmy się do Adalberta Jahnza – rzecznika Komisji Europejskiej – z prośbą o potwierdzenie lub zdementowanie informacji. Czy UE planuje ograniczać wjazd prywatnych samochodów do miast? „Nigdy nie słyszałem o takim planie” – czytamy w przesłanej odpowiedzi.
Informacji na temat ograniczenia lub zakazu wjazdu prywatnych samochodów do miast nie ma także w dokumentach dotyczących unijnego programu działania w zakresie środowiska do 2030 roku.
Wzmianki na ten temat próżno szukać również w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 roku.
Co zakłada unijny program działań w zakresie środowiska?
UE wyznaczyła sobie sześć priorytetowych celów do osiągnięcia przed 2030 rokiem. Jednym z nich jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Z obliczeń Europejskiej Agencji Środowiska wynika, że dotychczasowe tempo redukcji w państwach UE jest zbyt niskie.
Unijny program kładzie nacisk także na ograniczenie emisji zanieczyszczeń do powietrza. Mogą one pochodzić z tzw. niskiej emisji, przemysłu oraz transportu drogowego.
W przypadku tego ostatniego czynnika wiele miast w Europie decyduje się na wprowadzenie stref czystego transportu, czyli obszarów, po których mogą poruszać się samochody spełniające określone normy emisji spalin. Pierwsza tego typu strefa w Polsce zaczęła działać w Warszawie 1 lipca 2024 roku.
Sfabrykowane informacje o planach UE
Wiele wskazuje na to, że informacja o zakazie wprowadzonym przez UE została zmyślona przez portal Lega Artis. Nie natrafiliśmy na żadne inne źródło, które informuje o – jak się okazuje – nieistniejących planach UE.
Wydaje się, że Paweł Usiądek mógł powielić informację przekazaną przez Lega Artis. Słowa wypowiedziane przez niego na nagraniu w wielu momentach pokrywają się jeden do jednego z treścią artykułu Lega Artis.
Wspomniany portal słynie z dezinformacji na temat pandemii COVID-19, wojny w Ukrainie oraz Unii Europejskiej. Wpisy na portalu zamieszczane są wyłącznie przez dwóch fikcyjnych redaktorów.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter