Dezinformacja i operacje wpływu przed wyborami prezydenckimi 2025. Raport miesięczny #2
Przedstawiamy drugi raport miesięczny podsumowujący nasz monitoring podmiotów realizujących operacje wpływu w polskiej infosferze.

Dezinformacja i operacje wpływu przed wyborami prezydenckimi 2025. Raport miesięczny #2
Przedstawiamy drugi raport miesięczny podsumowujący nasz monitoring podmiotów realizujących operacje wpływu w polskiej infosferze.
W analizie, którą przygotowaliśmy, skupiamy się na aktywności profili na platformie X spełniającej przesłanki ryzyka systemowego, opisanego w art. 34 Aktu o usługach cyfrowych. Dotyczy ono negatywnych skutków dla dyskursu obywatelskiego i procesów wyborczych oraz dla bezpieczeństwa publicznego.
Za operację wpływu uznajemy taki wzorzec zachowania w przestrzeni informacyjnej, którego celem jest wywołanie szkodliwych skutków dla dyskursu obywatelskiego i dla procesów politycznych (zwłaszcza wyborczych), dla wartości demokratycznych oraz dla bezpieczeństwa publicznego. Takie działanie jest podejmowane w sposób świadomy i systematyczny.
Operacje wpływu mają wymiar kognitywny, co oznacza, że ich celem jest kształtowanie pożądanych postaw i zachowań, a także percepcji społecznej określonych zjawisk. Realizowane są za pośrednictwem działań dezinformacyjnych oraz propagandowych.
Raport miesięczny stanowi podsumowanie naszych pięciu raportów tygodniowych (5, 6, 7, 8, 9). Dodatkowo przedstawiamy w nim również wyniki naszej analizy ilościowej dotyczącej wzorców zachowań monitorowanych profili.
Z metodologią naszych analiz operacji wpływu można zapoznać się tutaj.
Przekaż nam 1,5% podatku!
Masz prawo do prawdy. Pomóż nam ją chronić!
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter