Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Czy sztuczna skóra i samochody mają ten sam ślad węglowy? Sprawdzamy
Ile CO2 wyemituje produkcja paska ze sztucznej skóry, a ile przejazd 2 000 km samochodem? W analizie wyjaśniamy rzekomy dowód na „pseudoekologię”.

fot. Pixabay / Facebook ? Modyfikacje: Demagog
Czy sztuczna skóra i samochody mają ten sam ślad węglowy? Sprawdzamy
Ile CO2 wyemituje produkcja paska ze sztucznej skóry, a ile przejazd 2 000 km samochodem? W analizie wyjaśniamy rzekomy dowód na „pseudoekologię”.
Analiza w pigułce
- W mediach społecznościowych pojawiło się nagranie rozmowy, w której stwierdzono, że produkcja jednego paska z materiałów skóropodobnych wytwarza tyle samo CO2 co jazda samochodem osobowym przez 2 000 km [czas nagrania 0:24].
- Zestawienie tych danych to manipulacja – według dostępnych danych samochód osobowy na takim dystansie spala 497,2 kg CO2. To byłoby równe wyprodukowaniu ok. 31,5 m² materiału skóropodobnego, czyli ponad 780 pasków o wymiarach 115 cm na 3,5 cm.
- Sztuczna skóra wytwarzana jest z dwóch rodzajów surowców – syntetycznych i naturalnych. Materiały syntetyczne będą mieć większy ślad węglowy niż produkty naturalne (1, 2, 3).
Od lat odróżniamy fałsz od prawdy. Pomóż nam działać dalej: przekaż 1,5% podatku Demagogowi! Wpisz w PIT: KRS 0000615583
W ostatnim czasie profil Eurokołchoz opublikował na Facebooku fragment rozmowy, z którego możemy dowiedzieć się, że produkcja 500 gram syntetycznego materiału wytwarza tyle samo CO₂, co przejazd 2000 kilometrów autem [czas nagrania 0:24]. Do materiału dołączony jest podpis: „pseudo ekolodzy”.

Źródło: Facebook, 04.03.2025
Fragment materiału wideo jest częścią dyskusji z 2023 roku pomiędzy rolnikiem a wegańską aktywistką na temat wpływu na środowisko wykorzystania niezwierzęcych zamienników. Twierdzenie miało być dowodem na to, że taka postawa jest nieekologiczna – w tym tekście przyglądamy się bliżej zacytowanym danym.
Czy ślad węglowy paska jest identyczny jak w przypadku jazdy samochodem przez 2 000 km?
Pojawiające się w materiale stwierdzenie, że „[…] na każde 500 g syntetycznego materiału, który tworzą, to […] wytwarzają tyle samo CO2 co jazda autem 2 000 km”, jest nieprawdziwe. Wpierw zaznaczmy, że samochody emitują różne ilości gazów cieplarnianych. Wpływ na to ma kilka czynników, m.in.: model (s. 9), marka, rodzaj zużywanego paliwa czy data produkcji.
Według Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) przeciętny samochód osobowy produkuje średnio ok. 400 g CO2 na milę, co odpowiada ok. 248,6 g CO2 na kilometr. Po przeliczeniu jazda samochodem na dystansie 2 000 km podanym w nagraniu emituje 497,2 kg dwutlenku węgla.
Raport „Leather Carbon Footprint” szacuje natomiast, że proces produkcji sztucznej skóry wytwarza 15,8 kg CO2/m² (s. 24). Przeliczając to na zasadzie proporcji, wyemitowane 497,2 kg CO2 podczas jazdy samochodem na dystansie 2 000 km będzie równe produkcji ok. 31,5 m² materiału. Dla zobrazowania taka ilość pozwala na wyprodukowanie 780 pasków o wymiarach 115 cm długości na 3,5 cm szerokości.
Nawet jeśli przyjęlibyśmy dane Unii Europejskiej z 2023 roku, dotyczące emisji CO2 tylko przez nowe samochody – 106,4 g CO2/km – to przejechanie odległości 2 000 km pozwoliłoby na wyprodukowanie ok. 13,5 m² materiału do pasków.
Ile CO2 wyemituje naturalna skóra, a ile sztuczna?
Samo zestawienie emisji auta z produkcją sztucznej skóry nie jest wymiernym porównaniem. Aby realnie ocenić wypływ produkcji na środowisko, należałoby zestawić zamienniki skóry z naturalną.
Proces wytwarzania naturalnej skóry obejmuje okres hodowli oraz obróbkę materiału po uboju zwierzęcia. Zgodnie z wcześniej wspomnianym raportem „Leather Carbon Footprint” (s. 25) ślad węglowy wytworzony podczas produkcji 1 m² naturalnej skóry wynosi 110 kg CO2, z czego proces przygotowania materiału (m.in.: garbowanie, stosowanie chemikaliów) uwalnia 17 kg CO2 do atmosfery.
Do produkcji wyrobów skóropodobnych wykorzystuje się dwa rodzaje materiałów: tworzywa sztuczne oraz surowce roślinne. Ślad węglowy powstały w trakcie produkcji różni się w zależności od tego, jaki surowiec został wykorzystany. Wyroby z tworzyw syntetycznych emitują więcej CO2 niż te wyprodukowane z materiałów roślinnych (1, 2). Dla porównania bioskóra z materiałów sztucznych wytworzy 5,92 kg CO2 na m², natomiast materiał z grzybni 2,76 kg CO2 na m².
Problemem związanym z wykorzystaniem syntetycznych materiałów jest ich negatywny wpływ na środowisko. Tworzywa sztuczne (poliuretan, polichlorek winylu) nie są biodegradowalne, a substancje chemiczne stosowane do ich produkcji przenikają do środowiska i zanieczyszczają glebę, wodę oraz powietrze.
Transport samochodowy jest jednym z głównych źródeł emisji CO2
Według szacunków transport odpowiedzialny jest za 15–25 proc. (1, 2) emisji gazów cieplarnianych, z czego największy udział ma transport samochodowy. Spowodowane jest to spalaniem paliw kopalnych wykorzystywanych do napędzania pojazdów.
„Ponad 94 proc. paliw wykorzystywanych w transporcie pochodzi z ropy naftowej, głównie w postaci benzyny i oleju napędowego, co prowadzi do bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych. Sektor transportu jest największym źródłem bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych i drugim co do wielkości, gdy uwzględni się pośrednie emisje związane z wykorzystaniem energii elektrycznej w różnych sektorach”.
Wprowadzane obecnie regulacje Unii Europejskiej mają na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku o 55 proc. dla samochodów osobowych i 50 proc. dla samochodów dostawczych.
Przekaż nam 1,5% podatku!
Wesprzyj nas, przekazując 1,5% podatku na kontrolę polityków. Wpisz w PIT: KRS 0000615583
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter