Strona główna Fake News KFC rozdaje „wiadra” pełne kawałków kurczaka? Uważaj na oszustwo

KFC rozdaje „wiadra” pełne kawałków kurczaka? Uważaj na oszustwo

Wpisy na Facebooku przekonują, że aby zdobyć vouchery do KFC, wystarczy napisać komentarz. Przy okazji można paść ofiarą oszustwa.

screen z Facebooka, w tle KFC

fot. Pexels, Facebook / Modyfikacje: Demagog

KFC rozdaje „wiadra” pełne kawałków kurczaka? Uważaj na oszustwo

Wpisy na Facebooku przekonują, że aby zdobyć vouchery do KFC, wystarczy napisać komentarz. Przy okazji można paść ofiarą oszustwa.

Analiza w pigułce

  • Na Facebooku (1, 2) pojawiły się wpisy, dzięki którym rzekomo zdobywa się vouchery na darmowe posiłki w restauracjach sieci KFC. Jedynym warunkiem jest konieczność napisania komentarza pod postem.
  • Profile, na których pojawiły się wpisy, powstały 11 listopada br. (1, 2) i nie mają nic wspólnego ze zweryfikowanym kontem KFC na Facebooku.
  • Części osób, które napisały komentarze, przesłano link prowadzący do rozmowy w serwisie WhatsApp. Może być on wykorzystywany do scamów.
  • Oszustwa wykorzystujące wizerunek tej sieci restauracji pojawiają się od kilku lat w różnych rejonach świata, np. w Malezji czy w USA.

Wyjątkowe „promocje” na darmowe przedmioty to jeden ze sposobów, w jaki internetowi oszuści próbują przykuć uwagę użytkowników mediów społecznościowych. Od darmowych lodówek po darmowe domy – nie ma takiej rzeczy, której scamerzy nie wykorzystaliby do prób zdobycia loginów, haseł czy pieniędzy. Aby uwiarygodnić scam, do stworzenia fałszywych kont czasem są wykorzystywane logotypy znanych marek

W ostatnim czasie w ten sposób użyto logo KFC. Na Facebooku pojawiły się dwa profile o nazwie KFC Fans (1, 2), które zamieściły wpisy o promocji z okazji „73. rocznicy @KFC” (1, 2). Rzekomo wystarczy napisać wiadomość w komentarzu, by otrzymać voucher na „pięć darmowych wiader kurczaka”.

Wpis na Facebooku z profilu KFC Fans zachęcający do zostawienia komentarza, co ma skutkować otrzymaniem vouchera na jedzenie. Do wpisu dołączono zdjęcia przedstawiające restaurację KFC, a także kubełki z mięsem serwowanym w tej sieci fast-food

Źródło: Facebook.com, 11.11.2024

Jeden z wpisów spotkał się ze szczególnym zainteresowaniem użytkowników Facebooka. Zostawiono pod nim tysiąc komentarzy, z których większość to życzenia z okazji urodzin. W odpowiedzi profil KFC Fans odpisywał: „Witaj [tu nazwa użytkownika – przyp. Demagog]! sprawdź teraz swoje wiadomości. Nagrody czekają na Ciebie!”.

To nie są profile związane z KFC

Podszywanie się pod znaną markę i tworzenie kont z dopiskiem „fans” nie jest nowym zjawiskiem. W taki sam sposób stworzono fałszywe profile takich firm jak Żabka, Pepco czy Ikea

Podobnie jak w innych tego typu przypadkach profile KFC Fans nie mają żadnego związku ze zweryfikowaną stroną sieci KFC na Facebooku.

Warto zwrócić uwagę na zakładkę „transparentność” kont KFC Fans. Obydwa profile powstały 11 listopada 2024 roku (1, 2), podczas gdy zweryfikowana strona działa od 2010 roku.

Detalem, który ma znaczenie w ocenie wiarygodności wpisów, jest też określenie „wiadra kurczaka”. Jest to dosłowne tłumaczenie słowa „bucket” (wiadro), które w angielskim KFC oznacza serwowaną porcję kurczaka. W polskim KFC funkcjonuje określenie „kubełki”.

Dokąd prowadzą linki z komentarzy?

W odpowiedzi do niektórych komentarzy użytkowników, oprócz komunikatu przesłanego przez fałszywe profile KFC, pojawia się jeszcze jedna wiadomość. Zachęca ona do kliknięcia linku, który ma ponoć umożliwić odebranie nagrody.

Wiadomość pojawiająca się w sekcji komentarzy pod wpisem o darmowych voucherach do KFC.

Źródło: Facebook.com, 11.11.2024

Link nie prowadzi do miejsca, z którego będziemy mogli odebrać voucher. Zamiast tego link uruchamia stronę, która pozwala na rozpoczęcie rozmowy z użytkownikiem o imieniu „Jonathan”, za pośrednictwem aplikacji WhatsApp.

Strona pozwalająca na rozpoczęcie rozmowy z użytkownikiem poprzez serwis WhatsApp. Rozmowa miałaby się toczyć z Jonathanem. Na załączonym zdjęciu widać uśmiechniętego mężczyznę z lekkim zarostem ubranego w granatową koszulę

Źródło: Archive.ph, 11.11.2024

Rozmowa z nieznanym kontem na WhatsAppie jest ryzykowna, ponieważ platforma ta jest wykorzystywana do internetowych oszustw. Producent oprogramowania antywirusowego Norton, we wpisie na swojej stronie, wyróżnił 13 rodzajów oszustw, z którymi można się spotkać podczas korzystania z tego komunikatora. Wśród nich wyróżnił także scamy na „loterie i gratisy” (przykład 6). Dlatego ostrzegamy, że wejście w konwersacje z „Jonathanem” może skończyć się utratą konta lub pieniędzy.

Wizerunek KFC jest wykorzystywany przez oszustów od kilku lat

Już w 2020 roku singapurski profil KFC na Facebooku przestrzegał przed scamem przy użyciu aplikacji WhatsApp. W komunikacie podkreślono, że jedynymi miejscami, w których można otrzymać darmowy kupon na jedzenie z tej sieci, są jej zweryfikowane profile na Facebooku czy Instagramie.

Nie powstrzymało to jednak oszustów, którzy dalej tworzyli fałszywe konta, podszywając się pod znaną markę. Sprawę profili KFC Fans opisywały w 2022 roku redakcje factcheckingowe FullFactPolitifact. W obydwu przypadkach kuszono użytkowników darmowymi voucherami. Żadna z tych ofert nie była prawdziwa.

Konta KFC Fans powracają co jakiś czas, także w odległych rejonach świata. W 2023 roku strona KFC w Malezji ostrzegała przed oszustwami, wśród których znalazł się również analizowany scam. Podobną sprawę opisała także indonezyjska strona Posmetro Medan.

Przykłady te są dowodem na to, że scam może powracać co jakiś czas w nowych wersjach i w innych językach. Dlatego warto pamiętać, by zawsze sprawdzać atrakcyjne oferty, promocje lub okazje na gratisy np. sprawdzając zakładkę „transparentność”. By dowiedzieć się, jak nie paść ofiarą podobnych oszustw, możesz też zapisać się na nasz webinar.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać