Fake News
Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Darmowe upominki od Pepco? Znany schemat oszustwa!

Fot. Hubert Padalak / Pepco Comms / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons / Modyfikacje: Demagog
Darmowe upominki od Pepco? Znany schemat oszustwa!
Internetowi oszuści podszywają się pod sieć sklepów.
FAKE NEWS W PIGUŁCE
- W ostatnim czasie na Facebooku pojawił się wpis opublikowany przez konto Pepco Fans’, który wskazywał, że z okazji 83. urodzin marki rozdawane są darmowe upominki. Warunkiem odebrania prezentu była rejestracja na stronie internetowej (link bezpieczny).
- Jest to kolejna próba internetowego scamu. Wejście na witrynę oszustów może skutkować utratą wrażliwych danych, a niekiedy nawet pieniędzy.
W mediach społecznościowych bardzo często pojawiają się wpisy, w których internetowi oszuści, podszywając się pod znane marki, próbują wyłudzić dane osobowe lub pieniądze. Często oferują przy tym darmowe upominki. Było tak w przypadku sklepów Żabka, Biedronka, czy firmy Milka.
7 kwietnia 2023 roku na facebookowym koncie Pepco Fans’ opublikowano post, w którego treści czytamy: „Aby uczcić 83. urodziny @PEPCO PL, do 25 kwietnia 2023 r. wyślemy specjalną torbę z upominkami do każdego, kto udostępni i życzy im »GOTOWE«”.
Wpis spotkał się z wysokim zainteresowaniem internautów, w krótkim czasie zdobywając ponad tysiąc reakcji i 7,3 tys. udostępnień. Wśród ponad 6,4 tys. komentarzy odnajdujemy liczne głosy użytkowników, którzy zgłosili się do akcji jednocześnie składając urodzinowe życzenia sklepom Pepco: „Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin”; „Gotowe”. Nie brakuje również krytycznych komentarzy: „Nie bierzcie w tym udziału to są wirusy kiedyś w podobny sposób włamali mi się na konto bo uwierzyłam w tą głupotę”.
Konto podszywa się pod fanpage Pepco!
Profil Pepco Fans’ nie ma nic wspólnego z siecią sklepów Pepco. Został założony 7 kwietnia 2023 roku i ma zaledwie 261 polubień i 638 obserwacji. Na fanpage’u znajdują się tylko dwa wpisy.
Prawdziwe konto Pepco jest zweryfikowane jako autentyczne przez Facebooka. Świadczy o tym niebieski interaktywny znaczek znajdujący się obok jego nazwy. Profil został założony w maju 2011 roku i od tej pory polubiło go ponad 1,2 mln internautów.


Na oficjalnym fanpage’u sklepu na Facebooku nie znajdują się żadne informacje o planowanej akcji rozdawania darmowych upominków.
Ponadto, ze strony internetowej firmy dowiadujemy się, że marka została założona w 1999 roku, a w Polsce funkcjonuje od 2004. Nie może więc obchodzić 83. urodzin, jak wynika z informacji załączonych w omawianym wpisie.
Jest to próba internetowego oszustwa
Scamerzy w komentarzach pod postem odpowiadają użytkownikom, zachęcając do rejestracji na swojej stronie internetowej (link bezpieczny), w celu odebrania prezentu: „Potwierdź swoją wygraną teraz, klikając niebieski przycisk »Zarejestruj się « u góry naszej strony za darmo. Sprawdzimy wszystko w ciągu 24 godzin, a jeśli wygrasz, skontaktujemy się z Tobą”.
Strona (link bezpieczny), do której odsyła post, służy do wyłudzania danych osobowych. W przypadku wprowadzenia wrażliwych informacji możemy narazić się nie tylko na utratę danych, ale również pieniędzy.
W jaki sposób oszuści kradną nasze dane?
Po wejściu w link zamieszczony na profilu ukazuje się nam strona internetowa mająca przypominać witrynę sieci sklepów Pepco (link bezpieczny). Pod grafikami znajduje się przycisk do rejestracji w programie.
Kliknięcie przycisku przenosi na stronę (link bezpieczny), na której zamieszczony jest formularz rejestracyjny. Oszuści proszą o wprowadzenie imienia, pełnego adresu, daty urodzenia oraz numeru telefonu i emaila. Witryna (link bezpieczny) nie przypomina jednak strony sieci sklepów Pepco, lecz Action, a wprowadzenie danych nie ma zapewnić nam darmowego prezentu, lecz bon o wartości tysiąca złotych.
Podszywanie się pod znane marki jest częstym sposobem na internetowe scamy. Chcąc być odpornym na próby oszustwa, warto zwracać uwagę na kilka kluczowych elementów – jak wygląd profili, linków, czy język stosowany w postach – o czym dokładniej pisaliśmy w naszej analizie.
Aktualizacja, 21 kwietnia 2023 roku
Pepco dementuje informacje o darmowych upominkach
Podczas przygotowywania tekstu zwróciliśmy się do Pepco Polska z prośbą o komentarz w sprawie internetowego scamu, który wykorzystuje wizerunek tej firmy.
Już po publikacji artykułu otrzymaliśmy odpowiedź od Katarzyny Wąsowskiej z biura prasowego Pepco Polska, która zaprzeczyła doniesieniom o rzekomej akcji urodzinowej z prezentami:
„Do tej pory nie prowadziliśmy takiej akcji, ani też nie planujemy. Oprócz zapisu do newslettera na stronie, gdzie konieczne jest podanie maila. Żadne z innych naszych działań nie wymagają rejestracji i podawania danych. Niestety są to działania prowadzone przez fake-owe konta. Na bieżąco wraz z zespołem Facebooka zgłaszamy tego typu akcje, niestety nie jesteśmy w stanie wyłapać wszystkich w szybkim czasie”.
Katarzyna Wąsowska w rozmowie z Demagogiem
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter