Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Zmiana klimatu vs. chemtrails – sprawdzamy teorię spiskową
Fałszywe przekazy w mediach społecznościowych wskazują, że za nagłe zmiany pogody odpowiadają osoby, które rozpylają smugi chemiczne na niebie (tzw. chemtrails).
fot. Pexels / Modyfikacje: Demagog
Zmiana klimatu vs. chemtrails – sprawdzamy teorię spiskową
Fałszywe przekazy w mediach społecznościowych wskazują, że za nagłe zmiany pogody odpowiadają osoby, które rozpylają smugi chemiczne na niebie (tzw. chemtrails).
ANALIZA W PIGUŁCE
- W mediach społecznościowych ukazał się wpis na temat działania tzw. chemtrails – chemicznych smug wpływających na klimat i pogodę. Z opisu można dowiedzieć się, że samoloty tworzą specjalne chmury, które doprowadzają do nagłej zmiany warunków pogodowych.
- Za obserwowaną zmianę klimatu odpowiada działalność człowieka związana m.in. z emisją gazów cieplarnianych i przekształcaniem środowiska naturalnego. Loty samolotami mają wpływ na klimat, jednak nie z powodu rozpylania niebezpiecznych substancji na niebie, a ze względu na emisję gazów cieplarnianych.
- Jednym z efektów zmiany klimatu jest wzrost częstotliwości nieprzewidywalnych i ekstremalnych zjawisk pogodowych. Można do nich zaliczyć m.in. fale upałów, susze, silne wiatry, a także zwiększone i nagłe opady oraz burze wynikające z intensywniejszego parowanie wody z mórz i oceanów.
Zmiana klimatu postępuje i przyczynia się do częstszych klęsk żywiołowych. W sieci wciąż nie brakuje różnych fałszywych informacji (1, 2, 3), które na rozmaite sposoby próbują zanegować ten fakt. Jedna z tych narracji pojawiła się na platformie Threads: za nagłe zmiany mają odpowiadać smugi chemiczne (tzw. chemtrails) rozpylane w powietrzu, a nie – działalność człowieka.
Jak podał jeden z użytkowników [pisownia oryginalna]: „te gwałtowne zmiany pogody? cóż, chyba nie słyszał*ś o ingerencji w pogodę, w tym tworzenie chmur deszczowych/burzowych. Chemtrails – prognoza pogody zapowiada bezchmurne niebo, nagle przelatuje kilka samolotów tworząc charakterystyczne przecinające się linie, które z czasem sie rozpraszają tworząc chmury diametralnie zmieniające pogodę. Ps, wiem co to smugi kondensacyjne, jednak to nie jest to, one znikają po ok 0.5-2min”.
Teorie spiskowe nie wyjaśniają zmiany klimatu i ekstremów pogodowych
Za obserwowaną zmianę klimatu odpowiada działalność człowieka związana m.in. z emisją gazów cieplarnianych i przekształcaniem środowiska naturalnego. Popularne w sieci teorie spiskowe o tzw. smugach chemtrails (widzianymi za samolotami) nie wyjaśniają zachodzących zjawisk i wprowadzają w błąd co do rzeczywistych przyczyn obserwowanych problemów.
„Zmiany klimatu Ziemi obserwowane od połowy XX wieku są spowodowane działalnością człowieka, w szczególności spalaniem paliw kopalnych, które zwiększa poziom gazów cieplarnianych zatrzymujących ciepło w atmosferze Ziemi, podnosząc średnią temperaturę powierzchni Ziemi”.
Do ocieplenia klimatu prowadzi wzrost stężenia gazów cieplarnianych, w tym zwłaszcza CO2 – ten gaz pochłania i zwiększa ciepło w atmosferze. Poziomy emisji tego gazu między krajami i regionami mogą się różnić, przy czym efekty zmiany klimatu obserwowane są globalnie.
Wzrost częstotliwości klęsk żywiołowych ma związek ze zmianą klimatu
Klimat to uśredniony stan pogody w obserwowany na przestrzeni lat, natomiast pogoda to krótkoterminowe warunki atmosferyczne. Jednym z efektów zmiany klimatu jest wzrost częstotliwości nieprzewidywalnych i ekstremalnych zjawisk pogodowych. Zaliczyć można do nich m.in. fale upałów, susze, silne wiatry, a także zwiększone i nagłe opady oraz burze spowodowane intensywniejszym parowaniem wody z mórz i oceanów.
„Zmiany klimatyczne wpływają na cykl hydrologiczny i zwiększają częstotliwość i intensywność burz. Ponad 90 procent katastrof jest związanych z pogodą, w tym susze i susze, pożary lasów, zanieczyszczenia i powodzie. Prowadzą one do śmierci, obrażeń, utraty środków do życia oraz do przesiedleń i stanowią ogromne obciążenie dla społeczeństw, gospodarek oraz środowiska”.
Czym właściwie są długie białe smugi na niebie i jak powstają?
Powstawanie białych smug na niebie po przelocie samolotu jest zjawiskiem naturalnym i nie ma związku z żadnym „niecnym planem”. Zachodzi ono wskutek procesu kondensacji pary wodnej. Para osadza się najczęściej na cząstkach stałych przypadkowo obecnych w powietrzu lub na cząstkach sadzy w strudze gazów spalinowych, wypływających z napędów lotniczych, które tworzą chmurę drobnych kropelek wody. Te kropelki po pewnym czasie zamarzają i stają się kryształkami lodu, a te mogą tworzyć widoczne na niebie długie chmury.
Smugi kondensacyjne mogą utrzymywać się przez godziny i to jest normalne
Z przekazu na Threads ma wynikać, że w przeciwieństwie do rzekomych chemtrails prawdziwe smugi „znikają po ok 0.5-2min” – ale nic bardziej mylnego. Przebieg procesu powstawania tego typu chmur i ich wygląd zależy od określonych warunków i temperatury. Niekiedy nie powstają wcale, a bywa, że przekształcają się w chmury pierzaste. Samo tempo znikania smugi kondensacyjnej zależy od wilgotności powietrza.
„Przy określonej temperaturze i wilgotności względnej powietrza na wysokości lotu statku powietrznego może w ogóle nie dochodzić do powstania smug kondensacyjnych albo mogą one znikać w krótkim czasie od momentu utworzenia”.
Od warunków atmosferycznych zależy też, jak długo smugi kondensacyjne pozostają na niebie. Jak opisało NASA, satelity obserwacyjne zarejestrowały, że większość z nich utrzymuje się ok. sześciu godzin, choć niektóre mogą być widoczne nawet przez 14 godzin.
Loty samolotów mają wpływ na planetę, ale nie z powodu rozpylania chemtrails
Komunikacja lotnicza ma faktyczny wpływ na klimat, jednak nie z powodu rozpylania niebezpiecznych substancji na niebie, a ze względu na emitowanie gazów cieplarnianych. Zgodnie z danymi Our World in Data latanie samolotami odpowiada za 2,5 proc. globalnych emisji. Do tego to jeden z najbardziej emisyjnych środków transportu – największy ślad węglowy spośród wszystkich środków transportu pozostawiają loty krajowe, ale międzynarodowe loty krótkodystansowe i długodystansowe również plasują się wysoko w zestawieniu.
Oprócz spalania paliwa także same smugi kondensacyjne mogą mieć wpływ na klimat, jednak nie wynika to z „celowego” rozpylania substancji na niebie w ramach niecnego planu. Latające samoloty mogą wytworzyć chmury pierzaste, które działają jak „koc” dla planety i przez to Ziemia utrzymuje więcej ciepła. Zdaniem MIT Technology Review takie zjawisko może odpowiadać za 35 proc. wpływu lotnictwa na zmianę klimatu. Rozwiązaniem mogą okazać się modyfikacje tras lotów w taki sposób, by ominąć warunki pogodowe umożliwiające powstawanie takich chmur w procesie kondensacji pary wodnej.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter