Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Zakup 120 nowych tramwajów niskopodłogowych
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Zakup 120 nowych tramwajów niskopodłogowych
Kupię 220 nowych nowoczesnych, ekologicznych i klimatyzowanych autobusów oraz 120 nowych niskopodłogowych tramwajów
Jacek Sutryk obiecał także zakup 120 niskopodłogowych tramwajów. Od momentu rozpoczęcia przez niego kadencji prezydenta do Wrocławia nie przyjechały jeszcze żadne nowe tramwaje. We wrześniu 2020 roku poinformowano jednak o podpisaniu umowy na kupno 25 nowych modeli, których sprowadzanie rozpocznie się po dwóch latach. W związku z tym obietnicę uznajemy za będącą w trakcie realizacji.
Kiedy we Wrocławiu pojawią się nowe tramwaje?
Zgodnie ze stanem na 26 listopada 2019 roku po stolicy Dolnego Śląska jeździło 240 tramwajów. Ostatnia duża dostawa nowych pojazdów miała miejsce w 2019 roku. Do Wrocławia przyjechała wtedy ostatnia partia 10 z 40 Moderusów typu Beta, zakupionych w 2017 roku, a zatem jeszcze za kadencji poprzednika Jacka Sutryka, Rafała Dutkiewicza.
Temat nowych tramwajów powrócił w styczniu 2020 roku, kiedy to Urząd Miasta Wrocław poinformował o rozpoczęciu procedury przetargowej na zakup 25 nowych pojazdów z opcją zwiększenia ich liczby o kolejnych 21 sztuk. Przetarg rozstrzygnięty został w lipcu 2020 roku na korzyść poznańskiego przedsiębiorstwa Modertrans. Druga z ubiegających się o kontrakt firm, bydgoska Pesa, złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, które zostało jednak odrzucone. W tych okolicznościach 12 września 2020 roku wrocławskie MPK podpisało umowę z Modertrans na zakup 25 nowych tramwajów o wartości 205 mln zł. Zgodnie z zapowiedziami kontrakt przewiduje dokupienie kolejnych 21 pojazdów w przyszłości. Łącznie miasto planuje zatem pozyskanie 46 nowych tramwajów. Pierwsza sztuka ma przyjechać do Wrocławia w ciągu dwóch lat.
Model pozyskany w ramach wspomnianej umowy to niskopodłogowy, trójczłonowy Moderus Gamma2. Każdy z nowych tramwajów będzie miał klimatyzację, a także oparcie w czterech wózkach trakcyjnych, dzięki którym pojazd w mniejszym stopniu eksploatuje torowisko.
Co z dotychczasowym taborem?
Zakupowi nowych pojazdów towarzyszy generalny remont 42 wrocławskich tramwajów będących już w użytku. Przedsięwzięcie ma kosztować Urząd Miasta 135 mln zł. Częściowo za remont odpowiadać będzie ta sama firma, która dostarczy Wrocławiowi nowy sprzęt. Modertrans zajmie się odświeżeniem 25 tramwajów WroAs205 (pierwszy odnowiony pojazd wrócił do miasta 12 grudnia 2020 roku). Natomiast firma SAATZ z Warszawy wyremontuje najstarsze wrocławskie Skody 16T.
Jak czytamy na oficjalnym portalu internetowym Wrocławia: „Pojazdy dostaną całkowicie nowe pudło, szkielet wagonu, podwozie, dach dostosowany do klimatyzacji, połączenie członów, sprzęgi składane, odgarniacz, piasecznice, stanowisko motorniczego czy platformę do wjeżdżania wózków. Pasażerowie na pewno odczują zmiany gorącym latem i mroźną zimą. Zamontowana zostanie bowiem klimatyzacja i nowy układ ogrzewania”.
Od momentu rozpoczęcia kadencji Jacka Sutryka do Wrocławia nie przyjechały jeszcze żadne nowe tramwaje. We wrześniu 2020 roku poinformowano jednak o podpisaniu umowy na kupno 25 nowych modeli, których sprowadzanie rozpocznie się po dwóch latach. W związku z tym obietnicę uznajemy za będącą w trakcie realizacji.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter