Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Budowa trasy tramwajowej na Wilanów
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Budowa trasy tramwajowej na Wilanów
Do 2022 roku zbudujemy tramwaj na Gocław oraz linię tramwajową łączącą Wilanów z Mokotowem, Ochotą i Wolą.
Jedną z obietnic Rafała Trzaskowskiego, dotyczących rozwoju i poprawy komunikacji miejskiej w Warszawie, była budowa linii tramwajowej rozpoczynającej się od ul. Kasprzaka i łączącej dzielnice Ochota – Mokotów – Wilanów. Inwestycja podzielona została na sześć etapów:
- Kasprzaka – Dworzec Zachodni,
- Dworzec zachodni – Grójecka/ul. Boboli,
- Banacha – ul. Rakowiecka,
- stacja metra Pole Mokotowskie – Stegny/Sielce,
- pętla Stegny – Wilanów Zachodni,
- pętla na Muranowie.
Dotychczasowe działania
3 lipca 2019 roku spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka etapu drugiego. Swoją ofertę przedstawił tylko jeden podmiot, jednak zaproponowana przez niego cena wykraczała poza budżet przeznaczony na ten cel. Z tego powodu 23 sierpnia 2019 roku postępowanie zostało unieważnione.
4 września 2019 roku ogłoszono kolejny przetarg, tym razem na wykonanie projektu dla etapu czwartego oraz piątego. Oferty złożyło pięć podmiotów, z czego tylko jeden zaoferował cenę, która nie przekraczała budżetu zaplanowanego na tę inwestycję. Dlatego też 15 listopada 2019 roku Tramwaje Warszawskie poinformowały o wyborze na wykonawcę spółki Progreg. Umowa z przedsiębiorstwem została podpisana 9 grudnia. Na realizację celu Progreg ma 15 miesięcy, co oznacza, że projekt powinien być ukończony w marcu 2021 roku.
29 września 2019 roku ponowiono wcześniej nierozstrzygnięty przetarg na wykonanie dokumentacji niezbędnej do realizacji etapu drugiego. Tym razem procedura zakończyła się wyłonieniem wykonawcy. Ponownie został nim krakowski Progreg. 10 stycznia 2020 roku Tramwaje Warszawskie poinformowały o podpisaniu umowy. Termin wykonania prac określono na 18 miesięcy, efektów możemy się zatem spodziewać w lipcu 2022 roku.
Inwestycja przewiduje, że jeden z przystanków tramwajowych będzie mieścił się pod dworcem Warszawa Zachodnia. Na opracowanie tej części przedsiębiorstwo ma 24 miesiące. Ponieważ inwestycja obejmuje planowaną przebudową stacji, zakres prac został uzgodniony ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. 7 lipca 2020 roku oba przedsiębiorstwa podpisały umowę na wykonanie budowy stacji tramwajowej oraz przebudowy dworca, a 15 września 2020 roku zawarta została umowa na zarządzanie i sprawowanie kontroli nad pracami. Przetargi te zostały ogłoszone jesz- cze w 2019 roku (link 1, link 2).
Wraz z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji ogłoszono przetarg na wykonanie projektu i budowy odnogi trasy tramwajowej na ulicy Gagarina (część etapu czwartego). Współpraca z MPWiK wynika z tego, że prace połączone będą z montażem nowego kolektora ściekowego. Kontrakt na wykonanie robót został zawarty w maju 2020 roku, a w sierpniu podpisano umowę na nadzór budowy.
Warto zaznaczyć, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa była ujęta w „Studium uwarunko- wań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla m. st. Warszawy” już w 2001 roku.
Podsumowując, stwierdzamy, że realizacja obietnicy jest w trakcie. Zawarte zostały bowiem umowy na zaprojektowanie i uzyskanie niezbędnych zezwoleń na budowę dla części inwestycji.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter