Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Dokończenie budowy II linii metra
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Dokończenie budowy II linii metra
Do 2023 dokończymy budowę II linii metra z Bemowa (stacja Połczyńska) na Targówek (stacja Bródno), a następnie przedłużymy ją do Ursusa oraz do stacji PKP Warszawa Toruńska.
Kwestia rozbudowy warszawskiego metra stała się jednym z gorętszych tematów w kampanii wyborczej. W sierpniu 2018 roku w odpowiedzi na propozycję Patryka Jakiego Rafał Trzaskowski przedstawił swoją wizję modernizacji podziemnej komunikacji miejskiej. Jego plan zakładał utworzenie nowej, trzeciej już linii metra, a także przedłużenie dwóch istniejących. Interesująca nas II linia metra miała zostać pociągnięta na Białołękę i z drugiej strony na Żerań. Jak podkreślił kandydat Platformy Obywatelskiej, rozbudowa M2 miałaby zakończyć się do 2023 roku.
Bliźniacze postulaty zaprezentowane podczas sierpniowego briefingu prasowego znalazły się w programie wyborczym Rafała Trzaskowskiego. Czytamy w nim, że:
Do 2023 dokończymy budowę II linii metra z Bemowa (stacja Połczyńska) na Targówek (stacja Bródno), a następnie przedłużymy ją do Ursusa oraz do stacji PKP Warszawa Toruńska.
Które stacje metra już oddano?
Umowa ws. przedłużenia M2 na Targówek została zawarta z firmą Astaldi 11 marca 2016 roku, czyli jeszcze za kadencji Hanny-Gronkiewicz Waltz. Wykonawca zobowiązał się do wykonania inwestycji w ciągu 38 miesięcy. Jak ustalono w umowie, pełen koszt przedsięwzięcia miał przekroczyć 1 mld zł. Budowa nowego odcinka ruszyła na przełomie kwietnia i maja 2016 roku. Pierwsze testowe jazdy pociągów odbyły się w styczniu 2019 roku, natomiast budowa, zgodnie z postanowieniami umowy, zakończyła się 10 maja tego samego roku.
Finalnie stacje Szwedzka, Targówek Mieszkalny oraz Trocka oddano do użytku mieszkańców 15 września 2019 roku. Od tego momentu II linia metra składała się z 10 stacji, a łączna długość jego linii wynosiła 9,7 km. W trakcie budowy odcinka po prawej stronie Wisły, 29 września 2016 roku miasto Warszawa pod- pisało umowę na rozbudowę M2 na Wolę. Za przedłużenie odcinka odpowiedzialność wzięła turecka firma Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., która dostała 38 miesięcy na realizację inwestycji wartej ponad 1,1 mld zł. Prace budowlane ruszyły jeszcze w listopadzie tego samego roku. Pierwsze testowe przejazdy odbyły się po blisko trzech latach w październiku 2019 roku. Następnie pod koniec listopada zakończyły się ostateczne prace budowlane, co nie było jeszcze jednoznaczne z uruchomieniem odcinka o długości 3,4 km. Ostatecznie po uzyskaniu zgody na użytkowanie, a także wydaniu pozytywnych opinii przez odpowiednie podmioty trzy nowe stacje metra, czyli Płocka, Młynów i Księcia Janusza, zaczęły działać od 4 kwietnia 2020 roku.
Warto dodać, że w przypadku zarówno budowy odcinka II linii metra, jak i zakupu niezbędnego taboru, dużym wsparciem okazały się pieniądze unijne, które przewyższały ok. 3-krotnie wkład własny miasta.
Co z pozostałymi stacjami?
Miasto Warszawa podpisało umowę z konsorcjum firm Astaldi i Gulermak na budowę odcinka II linii metra na Bródno 28 września 2018 roku. Zgodnie z postanowieniami kontraktu w ciągu 36 miesięcy metro zacznie jeździć po ostatnim fragmencie M2 na prawym brzegu Wisły. Według najnowszych doniesień odcinek nie zostanie oddany na czas, ponieważ wykonawca wystąpił o zmianę harmonogramu prac. Opóźnienia w budowie są spowodowane sprawami natury organizacyjnej oraz technicznej. Szyki budowlańcom w dużym stopniu pokrzyżowała też pandemia COVID-19, w wyniku której na pewien czas „stanął świat”. Jak zapowiada prezydent Trzaskowski, metro na Bródnie ma powstać do 2023 roku.
15 listopada 2018 roku zawarto umowę dotyczącą budowy odcinka M2 na Bemowo. Za inwestycję odpowiedzialna będzie to samo konsorcjum, co w przypadku odcinka na Bródno. W myśl ustalonych warunków ostatni z odcinków po lewej stronie Wisły ma powstać w ciągu 36 miesięcy (IV kwartał 2021). Rafał Trzaskowski zapowiedział jednak, że budowa ulegnie opóźnieniu. – Roczne opóźnienie, które planujemy, wynika z bardzo trudnej sytuacji spowodowanej dostawami podzespołów i z tego, że epidemia szaleje w całej Europie – powiedział we wrześniu 2020 prezydent Warszawy.
Obietnicę zaliczamy do kategorii „w trakcie realizacji’’, ponieważ podejmowane są działania w zakresie jej realizacji.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter