Strona główna Obietnice wyborcze Dokończenie linii tramwajowej na ul. Światowida

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

Dokończenie linii tramwajowej na ul. Światowida

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

Dokończenie linii tramwajowej na ul. Światowida

Rafał Trzaskowski

Prezydent Warszawy
Platforma Obywatelska

„Stolica Lepszej Komunikacji” to najbardziej ambitny program rozbudowy linii tramwajowych od 1989 roku. Ponad 50 km nowej sieci tramwajowej za ponad 1,5 mld zł. Pomoże rozwiązać problemy komunikacyjne m.in. Białoręki, Wilanowa, Odolan, Gocławia, czy Mordoru. Komunikacji szynowa jest najbardziej wydajna i przyjazna środowisku. Metro, kolej i tramwaje nie stoją też w korkach. Niedawno zaprezentowałem plan rozbudowy metra. Dziś przedstawiłem pomysły na rozwój sieci tramwajowej. W pierwszej kolejności dokończymy te projekty, których realizacja już się rozpoczęła:

  • tramwaj na Gocław,
  • nowa trasa tramwajowa na ul. Kasprzaka,
  • linia tramwajowa Wola – Ochota – Mokotów – Wilanów (wraz z tunelem pod Dworcem Zachodnim,
  • dokończenie odcinka linii tramwajowej wzdłuż ulicy Światowida do skrzyżowania z ul. Modlińską.

Post Rafała Trzaskowskiego na Facebooku, 28.04.2018

W trakcie realizacji

Ocena „w trakcie realizacji” zostaje przydzielona obietnicy, której realizacja trwa, ale nie została jeszcze ostatecznie zamknięta w momencie publikacji analizy. Zostały np. podjęte działania zmierzające do uchwalenia danej ustawy (ustawa jest w trakcie procesu legislacyjnego) lub też zmiany wprowadzone w już uchwalonej ustawie nie weszły jeszcze w życie. 

Sprawdź metodologię

Post Rafała Trzaskowskiego na Facebooku, 28.04.2018

W trakcie realizacji

Ocena „w trakcie realizacji” zostaje przydzielona obietnicy, której realizacja trwa, ale nie została jeszcze ostatecznie zamknięta w momencie publikacji analizy. Zostały np. podjęte działania zmierzające do uchwalenia danej ustawy (ustawa jest w trakcie procesu legislacyjnego) lub też zmiany wprowadzone w już uchwalonej ustawie nie weszły jeszcze w życie. 

Sprawdź metodologię

Dokończenie brakującego odcinka linii tramwajowej wzdłuż ul. Światowida, do skrzyżowania z ul. Modlińską to obietnica Rafała Trzaskowskiego, która pojawiła się w ramach programu „Stolica Lepszej Komunikacji”.

Linia tramwajowa wzdłuż ul. Światowida do pętli Winnica to element trwających już wiele lat prac nad usprawnieniem komunikacji tramwajowej do osiedla Tarchomin.

Pierwsze odcinki linii tramwajowej na ul. Światowida

Studium wykonalności projektu przedstawiono już w 2006 roku. Projekt zakładał m.in. rozbudowę ul. Światowida o drugą jezdnię oraz budowę linii tramwajowej od skrzyżowania z Traktem Nadwiślańskim (zwanym w dokumencie „ul. Planowaną”) do pętli Winnica wraz z siedmioma przystankami tramwajowymi. Cała trasa tramwajowa na Tarchomin miała zaczynać się na pętli Żerań wzdłuż ul. Modlińskiej do Trasy Mostu Północnego (obecnie Mostu Marii Skłodowskiej-Curie). Autorzy raportu zakładali, że inwestycja zakończy się w 2010 roku, a linia tramwajowa zostanie oddana do użytku w 2011 roku.

Pierwszy raport z oddziaływania inwestycji na środowisko wykonano w 2009 roku, a kolejny w 2012 roku.

Linia tramwajowa na Moście Skłodowskiej-Curie została otwarta w styczniu 2013 roku. Umowę na budowę trasy tramwajowej na Tarchomin podpisano w lutym 2014 roku. Inwestycja miała objąć odcinek od Mostu Skłodowskiej-Curie (wówczas Mostu Północnego) do skrzyżowania ulic Światowida i Mehoffera. Ten odcinek trasy tramwajowej został oddany do użytku w grudniu 2014 roku. Jednocześnie miasto potwierdziło, że ul. Światowida nie zostanie poszerzona o drugą jezdnię z powodu sprzeciwu mieszkańców. W październiku 2015 roku Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę kolejnego odcinka linii tramwajowej na Tarchomin, tym razem wzdłuż ul. Światowida od ul. Mehoffera (pętla Tarchomin Kościelny) do ul. Ordonówny (przystanek Nowodwory). Odcinek miał mieć mierzyć 1,5 km i obejmować cztery przystanki. W kwietniu 2015 roku odbyło się otwarcie ofert w przetargu, a ofertę wybrano w czerwcu 2015 roku. Odcinek został oddany do użytku w lutym 2017 roku.

Ostatni odcinek

Przetarg na budowę ostatniego odcinka linii tramwajowej, aż do pętli Winnica ogłoszono w październiku 2018 roku. W ramach tej inwestycji zakładano nie tylko budowę linii tramwajowej, ale i rozbudowę samej ul. Światowida oraz budowę pętli autobusowej. Zwycięzcę przetargu ogłoszono w październiku 2019 roku. Według planów pierwsze tramwaje powinny pojechać po nowym odcinku w 2021 roku. Jeżeli chodzi o aktualny stan robót na budowanym odcinku, Urząd Miasta st. Warszawa, w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej poinformował nas, że w ramach inwestycji zrealizowano prace we wszystkich obszarach zawartych w umowie z wykonawcą. Wykonano wszystkie zobowiązania w ramach przebudowy sieci wodociągowej, przebudowywana jest również sieć telekomunikacyjna. Jeżeli chodzi o sieć tramwajową, dokonano m.in. betonowania poszczególnych odcinków torów.

Planowana data zakończenia inwestycji to 28 kwietnia 2021 roku.

Obietnicę zaliczamy do kategorii „w trakcie realizacji’’, ponieważ podejmowane są działania dotyczące dokończenia linii tramwajowej na ul. Światowida.

 

 

 

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!