Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Dwie nowe linie SKM
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Dwie nowe linie SKM
Uruchomimy dwie nowe linie Szybkiej Kolei Miejskiej: kierunek Piaseczno (wydłużenie drogi S9 – w 2021 roku) oraz w kierunku na Ożarów Mazowiecki.
Obietnica, która pojawiła się w programie wyborczym Rafała Trzaskowskiego, dotyczy dwóch inwestycji w kierunku rozbudowy sieci warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej: wydłużenia istniejącej trasy S9 na południe do Piaseczna przez linię obwodową oraz uruchomienia nowej linii łączącej Ożarów Mazowiecki z Rembertowem przez Warszawę Gdańską (przez dużą linię obwodową). Aktualnie połączenie kolejowe między Warszawą a Piasecznem i Ożarowem oferują jedynie Koleje Mazowieckie.
Linia S9
Linia S9 została uruchomiona w 2010 roku i obecnie biegnie z Legionowa do dworca Warszawa Zachodnia. Informacje na temat wydłużenia tej linii w kierunku południowym, do Piaseczna pojawiły się już w 2016 roku. Wówczas Zarząd Transportu Miejskiego obiecywał, że około 2021 roku skieruje do Piaseczna składy Szybkiej Kolei Miejskiej. W tym celu zdecydowano się na przedłużenie linii S9, która omija jednak stację Warszawa Śródmieście. Decyzję tę tłumaczono przepełnieniem linii średnicowej. Z kolei pierwsze informacje o uruchomieniu linii do Ożarowa Mazowieckiego pojawiły się w 2014 roku. Zarząd Transportu Miejskiego w rozmowie z mediami nie wykluczył uruchomienia linii SKM do tej miejscowości za 3-4 lata, również z pominięciem stacji Warszawa Śródmieście.
Nowe linie do Ożarowa i Piaseczna
W marcu 2019 roku do opinii publicznej przedostało się więcej szczegółów na temat przyszłych inwestycji. Jak się okazało, uruchomienie pociągów SKM do Piaseczna wymaga remontu układu torowego przy dworcu Warszawa Zachodnia tak, aby był możliwy bezkolizyjny przejazd pociągów z linii radomskiej na linię obwodową. Zgodnie z założeniami urzędników przejazd ten ma być możliwy od 2021 roku.
Stworzenie nowej linii do Ożarowa pociąga za sobą również dodatkowe inwestycje, przede wszystkim na dużej linii obwodowej. Konieczne jest wybudowanie chociażby nowych przystanków na ul. Ulrychów przy Górczewskiej i ul. Jelonki przy Połczyńskiej. Inwestycja na Ożarowie wymaga również przebudowy stacji Warszawa Gołąbki (istniejąca linia kolejowa z Ożarowa omija peron na tej stacji) oraz przebudowy samej stacji w Ożarowie. PKP przewidywało, że uruchomienie linii SKM nastąpi po 2025 roku. W październiku 2019 roku SKM przedstawiło plany rozwoju przewoźnika. Wśród nich znalazły się połączenia do Piaseczna i Ożarowa Mazowieckiego. Zakończenie inwestycji ma nastąpić w ciągu 6-8 lat.
Urząd Miasta Warszawa, w odpowiedzi na wysłaną przez nas prośbę o udzielenie informacji publicznej, poinformował, że aby uruchomić dwa nowe połączenia, potrzebny jest szereg innych inwestycji. Zalicza się do nich po pierwsze zakup dodatkowego taboru. W tym celu w kwietniu 2020 roku spółka SKM podpisała umowę na zakup 21 nowych składów. Pociągi powinny być do- starczone do listopada 2022 roku. Obietnica zakupu dodatkowego taboru SKM również znalazła się w programie Rafała Trzaskowskiego i jest przedmiotem jednej z naszych analiz.
Kolejnymi inwestycjami koniecznymi do uruchomienia dwóch połączeń SKM jest wspomniana wcześniej przebudowa stacji Warszawa Zachodnia oraz Ożarów Mazowiecki i stworzenie układu torowego, który pozwoli na zmianę kierunku jazdy pociągów w tym miejscu. Za tę inwestycję odpowiedzialna jest jednak spółka PKP Polskie Linie Kolejowe
Obietnicę zaliczamy do kategorii „działania niepodjęte”, ponieważ dotychczas miasto nie pod- jęło realnych kroków na rzecz jej realizacji.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter