[Konkret 20.] Promocja polskich produktów spożywczych
[Konkret 20.] Promocja polskich produktów spożywczych
Co najmniej połowa strategicznych produktów żywnościowych w sklepach musi pochodzić z Polski. Wprowadzimy obowiązek oznaczania flagą kraju pochodzenia wszystkich świeżych produktów w sklepach.
Oznaczanie kraju pochodzenia wynika z unijnych przepisów
Świeże owoce i warzywa, różne rodzaje mięsa, jaja, miód, wina o raz kilka innych produktów muszą zawierać informację o kraju pochodzenia. Wynika to prawa unijnego.
Przykłady wzorowych etykiet zawierających takie oznaczenie znajdziemy na stronie Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Choćby na przykładzie etykiety miodu (s. 5) można zauważyć, że wystarczy podanie wyraźnego napisu „Kraj pochodzenia: Polska”.
Niektóre produkty już dziś muszą być oznaczone flagą
W przypadku niektórych produktów istnieją dodatkowe wymagania wynikające z rozporządzenia sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych.
Od połowy 2019 roku tak oznaczane są ziemniaki. Rok później wymóg umieszczania flagi na wywieszce zaczął obowiązywać w przypadku mięsa.
Dodatkowo produkty wyprodukowane na terenie Polski z polskich produktów mogą mieć oznaczenie „Produkt polski” z biało-czerwoną flagą. Stosowanie tego oznaczenia w przypadku produktów niespełniających kryteriów pochodzenia jest karane grzywną.
UOKiK nakłada kary na supermarkety
W pierwszym półroczu 2020 roku Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości w oznaczaniu kraju pochodzenia w co dziesiątej przebadanej partii owoców i warzyw. Za takie nieprawidłowości może grozić kara wymierzona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przykładowo w 2020 roku za wprowadzanie klientów w błąd co do kraju pochodzenia warzyw została ukarana spółka Kaufland. Po sądowej batalii w 2023 roku sąd orzekł, że musi ona zapłacić karę ponad 13 mln zł.
Brakuje nowych działań
Obecnie na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego nie znajdziemy projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie znakowania środków spożywczych, który realizowałby złożoną obietnicę. Brakuje deklaracji i pomysłów ze strony Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zwiększenia dostępności polskich produktów i obowiązku oznaczania ich flagą.
Obietnica pozostała niezrealizowana.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter