Strona główna Obietnice wyborcze [Konkret 44.] Edukacja w systemie jednozmianowym

[Konkret 44.] Edukacja w systemie jednozmianowym

[Konkret 44.] Edukacja w systemie jednozmianowym

Donald Tusk

Prezes Rady Ministrów
Platforma Obywatelska

W ciągu pierwszych 100 dni rozpoczniemy proces przechodzenia polskiej edukacji na system 1-zmianowy. Od 1 września 2025 wszystkie polskie szkoły podstawowe będą działały w takim systemie.

100 konkretów

Niezrealizowana

Obietnicę uznajemy za niezrealizowaną, jeżeli wraz z upłynięciem określonej cezury czasowej nie zostały podjęte żadne działania podmiotu w kierunku jej realizacji. Ta kategoria oceny służy weryfikacji obietnic zarówno w trakcie kadencji (jeśli dana obietnica miała dokładnie określony horyzont czasowy realizacji, np. uchwalenie ustawy w ciągu pierwszych stu dni rządu), jak i po jej zakończeniu (w przypadku obietnic, które nie miały wyraźnie zadeklarowanego terminu realizacji).

Sprawdź metodologię

100 konkretów

Niezrealizowana

Obietnicę uznajemy za niezrealizowaną, jeżeli wraz z upłynięciem określonej cezury czasowej nie zostały podjęte żadne działania podmiotu w kierunku jej realizacji. Ta kategoria oceny służy weryfikacji obietnic zarówno w trakcie kadencji (jeśli dana obietnica miała dokładnie określony horyzont czasowy realizacji, np. uchwalenie ustawy w ciągu pierwszych stu dni rządu), jak i po jej zakończeniu (w przypadku obietnic, które nie miały wyraźnie zadeklarowanego terminu realizacji).

Sprawdź metodologię

Zjawisko zmianowości w polskich szkołach

W wybranych polskich szkołach obowiązuje system zmianowy, czyli system, w którym organizacja zajęć dzieli się na dwie lub nawet trzy pory. Część zajęć lub klas jest ustawiana na godziny poranne, a część na popołudniowe. 

Taki podział czasu nauki pozwala poradzić sobie przeładowanym szkołom, które nie dysponują wystarczającą liczbą sal lekcyjnych. Z raportu NIK możemy wywnioskować, że do tego zjawiska przyczyniła się reforma systemu edukacji, a zwłaszcza likwidacja gimnazjów. 

NIK stwierdził w 2019 roku, że szkoły mierzyły się z problemem odpowiedniego ułożenia planów zajęć, a „współczynnik zmianowości” (czyli sposób organizacji zajęć na jedną lub więcej zmian) był wyższy niż 1 w 25 proc. skontrolowanych gmin.

Na ten moment nie znamy szczegółów

W dniu 6 marca interpelację poselską do ministry edukacji złożył w tej sprawie poseł PiS Krzysztof Szczucki. Na ten moment nie otrzymał odpowiedzi. Zgodnie z art. 193 Regulaminu Sejmu odpowiedź powinna zostać przedstawiona w ciągu 21 dni, a więc do 27 marca.

Po upływie stu dni nie przedstawiono założeń programowych, aktów prawnych lub ich projektów, które można uznać za element realizacji tej obietnicy. Proces przejścia na system jednozmianowy nie został jeszcze zainicjowany ani zapowiedziany. Wobec tego przyznajemy tej obietnicy ocenę niezrealizowana.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!