Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Powołanie Rzecznika Klientów Banków
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Powołanie Rzecznika Klientów Banków
Państwo powinno stać za obywatelem, nie zaś za wielkimi instytucjami finansowymi. Nie ma dzisiaj w Polsce żadnej instytucji publicznej, państwowej, która chroniłaby klientów banków. Jestem przekonany, że istnieje konieczność powołania Rzecznika Klientów Banków, który będzie specjalnie umocowany do tego, aby bronić praw klientów w starciu z tymi wielkimi instytucjami finansowymi.
Instytucją, która zajmuje się podejmowaniem działań w zakresie ochrony klientów na rynku finansowym jest Rzecznik Finansowy.Instytucja ta powstała na podstawie Ustawy z 5 sierpnia 2015 r. utworzyła instytucję Rzecznika Finansowego. Została ona podpisana przez Prezydenta 25 sierpnia 2015 roku, a więc podpisywał ją już Andrzej Duda. Weszła w życie 11 października 2015 r.
Jak możemy przeczytać w ustawie do zadań Rzecznika należy podejmowanie działań w zakresie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego, których interesy reprezentuje, a w szczególności:
1) rozpatrywanie wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji;
2) rozpatrywanie wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta w terminie, o którym mowa w art. 9 pkt 4;
3) opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego;
4) występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego;
5) informowanie właściwych organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów rynku finansowego;
6) inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego.
Na stronie Rzecznika znajdują się roczne. statystyki dotyczące działalności Rzecznika
W 2019 roku do Rzecznika wpłynęło 18 401 wniosków o podjęcie interwencji. Przez rok udzielono również 34,5 tys.porad ekspertów drogą telefoniczną i mailową, i wydano niemal 1069 istotnych poglądów w sprawach sądowych między podmiotami rynku finansowego a ich klientami. Ponadto w 2019 roku przy Rzeczniku przeprowadzono 2 732 postępowania polubowne.
W 2019 roku wnioski o interwencję Rzecznika dotyczyły przede wszystkim firm ubezpieczeniowych (takich wniosków było 12 162). Interwencji w sprawie działalności banków było 4382. Również porady udzielone przez ekspertów dotyczyły firm ubezpieczeniowych: udzielono ich w sumie 18 561: 14 648 drogą telefoniczną i 3 913 drogą mailową.
W roku 2018 udzielono 23600 porad przez ekspertów, złożono 19 000 wniosków do Rzecznika z prośbą o interwencję oraz 4 tysiące wniosków o polubowne rozwiązanie sporu i wydano 552 istotne poglądy w sprawach sądowych
W 2017 roku udzielono 27427 porad ekspertów, wydano 493 istotne poglądy w sprawach sądowych między podmiotami rynku finansowego a ich klientami. Złożono również 22 544 wnioski z prośbą o interwencję Rzecznika, w tym 3741 wnioski o polubowne rozwiązanie sporu między klientem a instytucją.
Z kolei w 2016 roku udzielono 23600 porad przez ekspertów, złożono 19 385 wniosków do Rzecznika (w tym 2388 o polubowne rozwiązanie sporu) i wydano 344 istotne poglądy w sprawach sądowych.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter