Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Rozpoczęcie budowy III linii metra
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Rozpoczęcie budowy III linii metra
Rozpoczniemy budowę III linii metra na odcinku Stadion Narodowy – Gocław, przez rondo Wiatraczna (stacje: Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Fieldorfa, Gocław), w stronę Siekierek, Stegien i stacji Wilanowska Dworzec Południowy.
Powstanie w Warszawie trzech linii metra to koncepcja, która po raz pierwszy pojawiła się na przełomie lat 70. i 80. Zgodnie z tamtymi planami linia I miała łączyć Ursynów z Hutą, II linia Tarchomin i Żerań z Jelonkami, a III – Okęcie, Ochotę z Gocławiem i Julianowem.
Linie I i II
Do tej pory uruchomiono dwie linie metra. Pierwsza, oddana do użytku w kwietniu 1995 roku, łączy Kabaty z Młocinami i nie będzie już przedłużana. Druga, uruchomiona w marcu 2015 roku, łączy obecnie ul. Księcia Janusza i Trocką, jednak będzie rozbudowywana i w końcowej wersji ma biec od stacji Karolin do stacji Bródno.
Plany III linii z 2006
Jeżeli chodzi o III linię metra, pierwszy dokument określający, jak potencjalnie może przebiegać ta linia, został opublikowany w czerwcu 2006 roku. Przygotowano wówczas cztery warianty:
- wariant I-1 łączący Gocław przez Pragę Południe, Śródmieście południowe, Ochotę z Ursusem,
- wariant I-2 łączący Gocław przez Pragę Północ Śródmieście północne, Wolę, Ochotę z Ursusem,
- wariant II-1 łączący Śródmieście północne przez Wolę, Ochotę, Mokotów z Portem Lotniczym im. F. Chopina,
- wariant II-2 łączy Śródmieście północne przez Wolę, Ochotę i fragment Włoch z Mokotowem na stacji „Wilanowska” (na I linii metra).
Nie przeprowadzono jednak dalszych prac nad realizacją tych planów, gdyż skupiono się na budowie centralnego odcinka II linii metra.
Dalsze prace nad III linią
Obietnica rozpoczęcia budowy III linii metra do 2025 roku na Pradze-Południe i Mokotowie pojawiła się w programie wyborczym Rafała Trzaskowskiego.
Kolejne prace nad przebiegiem linii rozpoczęto w maju 2019 roku. Urząd miasta ogłosił wówczas przetarg na Wykonanie Studium Technicznego linii. Brano pod uwagę przebieg linii ze stacji Stadion Narodowy do Stacji Gocław ze stacją techniczno-postojową Kozia Górka w trzech wariantach: pierwszy przygotowany zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy; drugi zaproponowany przez Rafała Trzaskowskiego; trzeci zaproponowany przez autorów opracowania.
Raport z opracowania zaprezentowano w czerwcu 2020 roku. Najkorzystniejszy wariant przed- stawiony w analizie to: Dworzec Wschodni – wzdłuż ul. Kijowskiej, Mińska – wzdłuż ul. Podskarbińskiej, na północ od skrzyżowania z ciągiem Stanisławowska-Dwernickiego; Rondo Wiatraczna – po północnej stronie ronda Wiatraczna, wzdłuż ul. Grochowskiej; Ostrobramska – wzdłuż ul. Zamienieckiej, przy skrzyżowaniu z Ostrobramską, Gocław – wzdłuż ul. Fieldorfa, na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego.
Według zapowiedzi prezydenta Trzaskowskiego Spółka Metro Warszawskie powinna być gotowa na rozpisanie przetargu na budowę III linii metra w grudniu 2020 roku.
Obietnicę zaliczamy do kategorii „w trakcie realizacji’’, ponieważ podejmowane są działania w sprawie rozpoczęcia budowy III linii metra.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter