Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Zakup 220 nowych ekologicznych, klimatyzowanych autobusów
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Zakup 220 nowych ekologicznych, klimatyzowanych autobusów
Kupię 220 nowych nowoczesnych, ekologicznych klimatyzowanych autobusów oraz 120 nowych niskopodłogowych tramwajów.
W programie wyborczym Jacka Sutryka znalazła się obietnica usprawnienia wrocławskiej komunikacji miejskiej, m.in. poprzez zakup nowego taboru. Zgodnie z zapowiedzią obecnego prezydenta stolicy Dolnego Śląska do końca kadencji liczba autobusów ma zostać zwiększona o 220 nowoczesnych, ekologicznych i klimatyzowanych pojazdów.
Nowe autobusy we Wrocławiu
Jeszcze w 2018 roku MPK Wrocław było bliskie podpisania kontraktu na dostawę 50 niskopodłogowych przegubowych autobusów z firmą MAN Truck & Bus Polska. Ta jednak pod koniec roku odstąpiła od umowy. W tych okolicznościach w grudniu 2018 roku, czyli już w czasie kadencji Jacka Sutryka, MPK zdecydowało się na zakup pojazdów Mercedes Citaro. W marcu 2019 roku ogłoszono zakup 50 takich autobusów. Wartość kontraktu wyniosła łącznie 97 mln zł, w tym 54 mln zł pozyskane przez MPK od Unii Europejskiej w ramach projektu „Modernizacja taboru autobusowego transportu publicznego we Wrocławiu pod względem redukcji emisji spalin”. W 2019 roku na użytek wrocławian pozyskano również 17 nowych autobusów w ramach Dolnośląskich Linii Autobusowych. Przedsiębiorstwo to obsługuje co prawda linie autobusowe na zlecenie Urzędu Miasta Wrocławia, jednak – jako że jest to prywatna spółka – nie otrzymuje ono pieniędzy z budżetu miasta. Z tego powodu nie wliczamy tego zakupu do końcowej oceny analizowanej obietnicy. Łącznie więc w 2019 roku miasto Wrocław pozyskało 50 nowych autobusów. W roku 2020 na ulice Wrocławia wyjechało 30 nowych autobusów zakupionych przez firmę Mobilis (podwykonawcę MPK). Zakup objął 12 przegubowych Mercedesów Conecto G oraz 18 krótszych Isuzu Cityport. Pierwsza zakupiona partia na ulicach miasta pojawiła się w styczniu, a ostatnia – w kwietniu 2020 roku. W lutym 2020 roku ogłoszono również rozstrzygnięcie przetargu na dzierżawę 60 mercedesów. Trzydzieści jeden krótkich oraz 29 przegubowych autobusów ma wozić wrocławian przez 10 lat. Dwa pierwsze rozpoczęły prace we wrześniu 2020 roku. Kolejne autobusy przyjechały do Wrocławia 19 listopada 2020 roku. Dzięki pozyskaniu tych pojazdów średni wiek wrocławskiego taboru spadł do niecałych 5 lat (z 8 lat w 2018 roku), a 85 proc. wrocławskich autobusów będzie miało klimatyzację.
Pozyskiwane regularnie przez wrocławskie MPK Mercedesy Citaro posiadają tzw. moduł rekuperacyjny, w którym magazynowana jest energia odzyskiwana podczas hamowania. Rozwiązanie to wpływa na mniejsze zużycie paliwa, a tym samym – mniejszą emisję dwutlenku węgla, dzięki czemu pojazdy są przyjazne dla środowiska.
Jak było przed przejęciem władzy przez Jacka Sutryka?
W 2018 roku MPK Wrocław pozyskało 60 nowych mercedesów. Pojazdy te również zostały wydzierżawione (na 10 lat). Za realizację tego projektu odpowiadał jednak poprzednik Jacka Sutryka, Rafał Dutkiewicz. Umowa została bowiem podpisana jeszcze w lipcu 2017 roku. Pierwsze autobusy z tej partii wyjechały na ulice Wrocławia w marcu 2018 roku.
We wrześniu 2018 roku po Wrocławiu jeździło 398 autobusów. Dla porównania w 2002 roku mieszkańców stolicy Dolnego Śląska woziły 294 pojazdy. W listopadzie 2020 roku wrocławskie MPK dysponowało liczbą 350 autobusów. Dokładnie rok wcześniej z użytku wycofano 21 sztuk niesprawnych autobusów, które przekazano do utylizacji.
Obietnicę uznajemy za będącą w trakcie realizacji, ponieważ od momentu rozpoczęcia kadencji przez Jacka Sutryka do listopada 2019 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu zakupiło 80 nowych autobusów oraz wydzierżawiło kolejnych 60 – łącznie 140 pojazdów.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter