Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Zwiększenie floty autobusowej o ponad 300 pojazdów
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Zwiększenie floty autobusowej o ponad 300 pojazdów
Flotę autobusów miejskich zwiększymy o ponad 300 pojazdów.
W programie Rafała Trzaskowskiego znalazła się obietnica powiększenia komunikacji miejskiej o ponad 300 autobusów i przejścia przez miasto wyłącznie na pojazdy gazowe i elektryczne. Należy zaznaczyć, że – zgodnie z informacją przekazaną przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie – ZTM nie posiada własnych autobusów. Przewozy wykonywane są przez operatorów, z którymi ZTM podpisało umowę na świadczenie takich usług. Tę funkcję pełni przede wszystkim spółka Miejskie Zakłady Autobusowe, której jedynym właścicielem jest Miasto Stołeczne Warszawa. To ona posiada największą liczbę użytkowanych przez mieszkańców stolicy autobusów.
Liczba autobusów dwa lata temu i teraz
Informator statystyczny ZTM sprzed objęcia prezydentury przez Rafała Trzaskowskiego wskazuje, że operatorzy wykonujący przewozy miejskie we wrześniu 2018 roku dysponowali 1 809 autobusami, z czego 1 123 stanowiły pojazdy przewidziane do przewozu ponad 110 osób, 557 mogło pomieścić od 80 do 110 pasażerów, a pozostałe 1 123 – od 50 do 80.
Najnowszy dostępny informator statystyczny ZTM (sierpień 2020) podaje, że tabor autobusowy wykorzystywany na liniach miejskich w stolicy liczy aktualnie 1 860 jednostek. Przez dwa lata flota zwiększyła się o 35 autobusów małych i 17 dużych. Liczba autobusów średnich zmniejszyła się o jedną sztukę. Oznacza to, że od czasu, gdy Rafał Trzaskowski został prezydentem Warszawy, liczba autobusów, jaką dysponują operatorzy, zwiększyła się o 51 sztuk. Średni wiek autobusu wynosi nieco ponad siedem lat, jednak największą grupę (38,2 proc.) stanowią pojazdy nowe, w maksymalnie czwartym roku eksploatacji. Aktualna liczba użytkowanych autobusów bezemisyjnych to 92.
Dostawy i kasacje w ostatnich latach
Informator zawiera także dane dotyczące liczby autobusów dostarczonych i wyłączonych z użytku. W roku 2016 do Warszawy trafiło 205 nowych pojazdów, a 80 wycofano. W następnym roku 154 autobusy zostały dostarczone, a ubyło 149. Z kolei w 2018 roku stolica pozyskała 134 nowe pojazdy, a pozbyła się 139. W roku ubiegłym do Warszawy dostarczono 156 autobusów, a jedynie 11 wyłączono z użytku.
Aktualne dostawy i nowe umowy
Miejskie Zakłady Autobusowe poinformowały kolejno 5 sierpnia i 8 września 2020 roku o podpisaniu dwóch umów na dostarczenie nowych autobusów napędzanych gazem ziemnym. Pierwszy kontrakt obejmuje zakup 70 pojazdów napędzanych gazem CNG od przedsiębiorstwa Solaris. Drugi przewiduje natomiast dostawę 90 przegubowych autobusów na gaz LNG od Autosanu. 7 listopada Urząd Miasta podał, że dostarczono 70 pojazdów ze 130 wcześniej zamówionych. W grudniu MZA otrzymały pozostałe autobusy elektryczne wykonane przez Solaris.
Jak widać, stolica podejmuje działania mające na celu zwiększenie użytkowanego taboru autobusowego. Dotychczas liczba pojazdów poszerzyła się o 51, jednak dostawa autobusów elektrycznych zmierza ku końcowi, a podpisane zostały dwie umowy na dostawę kolejnych 160 sztuk autobusów napędzanych gazem. Oznacza to, że obietnica jest w trakcie realizacji.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter