Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy fundusze inwestowane w biurowce będą zwolnione od podatków?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy fundusze inwestowane w biurowce będą zwolnione od podatków?
Mateusz Morawiecki (…) chciał, by fundusze inwestujące w budowę biurowców były zwolnione z podatku dochodowego. Nawet rządzony przez PiS Narodowy Bank Polski przestrzegał, że nie ma powodu zwalniać tych funduszy z podatków.
14 października 2016 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy o spółkach rynku wynajmu nieruchomości. Drugi projekt (wciąż w fazie konsultacji) został przedstawiony w maju 2017 r.
Projekt zakłada wprowadzenie spółek typu REIT (Real Estate Investment Trust), czyli spółek rynku wynajmu nieruchomości. Projekt ustawy przewiduje również m.in. zwolnienie spółek typu REIT z podatku dochodowego od wypłaty dywidend (tzw. podatku Belki). Spółki te miałyby jednak płacić 8,5% podatku wynikającego z dochodów uzyskanych bezpośrednio lub pośrednio z wynajmu nieruchomości.
To właśnie rozwiązanie skrytykował w swojej opinii do projektu Prezes Narodowego Banku Polskiego Adam Glapiński. W swoim piśmie uznał on zniesienie podatku Belki i wprowadzenie 8,5-procentowego podatku od wynajmu za nieuzasadnione ekonomicznie:
„Istotą modelu REIT jest uniknięcie podwójnego opodatkowania dochodów z wynajmu nieruchomości, a tym samym zrównanie atrakcyjności inwestowania bezpośredniego w nieruchomości ze spółkami typu REIT. Przedłożony projekt idzie jednak znacznie dalej – nie tylko eliminuje jeden z dwóch podatków obciążających wspomniane dochody (podatek od wypłaty dywidendy), ale dodatkowo obniża drugi z nich do wyjątkowo niskiego poziomu 8,5%. W ocenie NBP brak jest ekonomicznego uzasadnienia dla tak preferencyjnego – wobec innych form działalności gospodarczej – opodatkowania inwestycji na rynku nieruchomości”.
Prezes NBP wytyka również m.in. brak mechanizmów kontroli, mających na celu ograniczenie nadmiernej spekulacji, oraz wysokie ryzyko pojawienia się niestabilności na polskim sektorze finansowym.
Według projektu ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Tymczasem, według informacji na stronie Rządowego Centrum Legislacji, projekt jest w fazie opiniowana i nie został jeszcze skierowany do Sejmu.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter