Aktem prawnym regulującym działalność Państwowej Inspekcji Pracy jest ustawa z dnia 14 lipca 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 786) – dalej u.p.i.p. Zgodnie z tą ustawą, Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej w zakresie określonym w ustawie. Podlega ona Sejmowi, a nadzór nad PIP w zakresie określonym w ustawie sprawuje Rada Ochrony Pracy.
Obowiązkiem pracodawcy jest umożliwienie inspektorowi przeprowadzenia czynności kontrolnych przestrzegania przepisów prawa pracy oraz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia o każdej porze. W praktyce jednak kontrole przeprowadzane są najczęściej w godzinach normalnego funkcjonowania podmiotu kontrolowanego. Należy wiedzieć jednak, że inspektorzy nie mają obowiązku uprzedzania pracodawcy o zamiarze kontroli w tym zakresie, co wynika z art. 24 ust. 1 u.p.i.p.; sam PIP informuje o tym rodzaju kontroli pracodawców na stronie internetowej. Przepis ustawy dotyczący kontroli ad hoc został wprowadzony ustawą z dnia 17 sierpnia 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2016 r. poz. 1265) i wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk
.
W tej chwili mamy taką sytuację, że Państwowa Inspekcja Pracy każdą kontrolę musi zapowiedzieć.
Poranek TOK FM – czwartek, 5 października 2017
Skrócony kod do wstawiania na stronę
Link oEmbed
https://www.sharethefacts.co/share/955ca59f-07aa-425a-9485-a2c0ce9be610