Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy za publikację wyroków TK odpowiada sam Trybunał?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy za publikację wyroków TK odpowiada sam Trybunał?
To już pytanie nie do mnie. Za to (publikację wyroku – przyp. Demagog) odpowiada sam Trybunał (Konstytucyjny – przyp. Demagog).
Wypowiedź Radosława Fogla uznajemy za fałszywą, ponieważ za publikacje wyroków Trybunału Konstytucyjnego odpowiada Prezes Rady Ministrów, który jest w tym zakresie wspierany przez Rządowe Centrum Legislacji.
O jaki wyrok chodzi?
W trakcie trwania programu „Gość Radia Zet” prowadząca go redaktor Beata Lubecka w imieniu słuchacza zapytała Radosława Fogla o kwestię publikacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 października ws. zgodności z konstytucją art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży. Poseł uciął szybko temat i odparł, że nie należy adresować tego pytania do niego, ponieważ za publikację wyroku odpowiada sam Trybunał. Co jednak mówi w tej kwestii polskie prawo?
Stan prawny
Według art. 190 Konstytucji RP orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu w organie urzędowym, w którym akt normatywny był ogłoszony. Kwestię tę uszczegóławia ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Zamieszczenie wyroku (w tym przypadku w Dzienniku Ustaw RP) należy do Prezesa Rady Ministrów i wspomagającego go Rządowego Centrum Legislacji. Art. 21 wspomnianej ustawy stanowi, że:
Prezes Rady Ministrów wydaje:
1) Dziennik Ustaw i Monitor Polski przy pomocy Rządowego Centrum Legislacji, przy czym Rządowe Centrum Legislacji może zlecić wyspecjalizowanym podmiotom niektóre czynności związane z wydawaniem tych dzienników w sposób, o którym mowa w art. 2a ust. 2.
Warto zwrócić uwagę raz jeszcze na art. 190 ustawy zasadniczej, który mówi o niezwłoczności publikacji wyroku. Przepis ten zawiera jednak pewne nieścisłości: żaden z aktów niższego rzędu (włącznie ze wspomnianą już ustawą) nie precyzuje dokładnych ram czasowych opublikowania wyroku.
Z praktyki wynika jednak, że w przypadku orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego czas pomiędzy otrzymaniem aktu przez RCL a jego publikacją wynosi od 5 do nawet 25 dni roboczych, w zależności od liczby stron danego aktu prawnego.
Wyrok TK z 22 października teoretycznie powinien zostać opublikowany do 26 listopada. Jednakże na stronie RCL w sekcji „wykaz aktów oczekujących na ogłoszenie” widnieje informacja, zgodnie z którą wyrok TK w sprawie aborcji wpłynął do Centrum 27 października, a najpóźniejszą datę ogłoszenia wyznaczono na 2 listopada.
Zgodnie ze stanem na 18 listopada wyrok TK nie został opublikowany.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter