Strona główna Wypowiedzi Działania Prezydenta – czy są całkowicie zależne od Rady Ministrów?

Działania Prezydenta – czy są całkowicie zależne od Rady Ministrów?

Działania Prezydenta – czy są całkowicie zależne od Rady Ministrów?

Magdalena Ogórek

Wszystko co robi prezydent musi robić na wniosek rady ministrów

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Jako, że wypowiedź Pani Magdaleny Ogórek możemy połączyć z wypowiedzią o powiązaniu Prezydenta RP z Służbami Zbrojnymi rozważymy tę wypowiedź w dwóch aspektach, ponieważ nie wiemy, co kandydatka SLD na urząd Prezydenta miała na myśli.

 

Jeśli rozważymy wypowiedź w sensie ogólnym – stanowi ona oczywisty fałsz. Trudno powiedzieć, że Prezydent potrzebuje do wszystkiego co robi wniosku Rady Ministrów.

 

Prezydent RP jest częścią władzy wykonawczej w Polsce, jak również najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej i gwarantem ciągłości władzy państwowej (Art. 126 Konstytucji RP).

 

Charakter urzędu sprawia, że reprezentuje on Polskę na arenie międzynarodowej, przy czym według Art.133 Konstytucji –

1) ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe, o czym zawiadamia Sejm i Senat,

2) mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych,

3) przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące akredytowanych przy nim przedstawicieli dyplomatycznych innych państw i organizacji międzynarodowych.

2. Prezydent Rzeczypospolitej przed ratyfikowaniem umowy międzynarodowej może zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie jej zgodności z Konstytucją.

3. Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki zagranicznej współdziała z Prezesem Rady Ministrów i właściwym ministrem.

 

Już więc sam ten artykuł podważa słowa Pani Ogórek.  Idąc dalej Prezydent RP nie potrzebuje również wniosku na nadawanie obywatelstwa (Art. 137), nadawanie orderów i odznaczeń (Art.138), prawo łaski (Art.139), wystąpienie z orędziem przed Parlamentem (Art. 140), zwołanie Rady Gabinetowej (Art. 141). Akty urzędowe wydawane przez Prezydenta RP wymagają kontrasygnaty, w celu przeniesienia odpowiedzialności na Premiera RP (Art. 144), ale nie są wydawane na wniosek RM, a to duża różnica. Obowiązek kontrasygnaty prezesa RM nie obowiązuje jednak w przypadkach z Art. 144, ust.3:

1) zarządzania wyborów do Sejmu i Senatu,

2) zwoływania pierwszego posiedzenia nowo wybranych Sejmu i Senatu,

3) skracania kadencji Sejmu w przypadkach określonych w Konstytucji,

4) inicjatywy ustawodawczej,

5) zarządzania referendum ogólnokrajowego,

6) podpisywania albo odmowy podpisania ustawy,

7) zarządzania ogłoszenia ustawy oraz umowy międzynarodowej w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej,

8) zwracania się z orędziem do Sejmu, do Senatu lub do Zgromadzenia Narodowego,

9) wniosku do Trybunału Konstytucyjnego,

10) wniosku o przeprowadzenie kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli,

11) desygnowania i powoływania Prezesa Rady Ministrów,

12) przyjmowania dymisji Rady Ministrów i powierzania jej tymczasowego pełnienia obowiązków,

13) wniosku do Sejmu o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu członka Rady Ministrów,

14) odwoływania ministra, któremu Sejm wyraził wotum nieufności,

15) zwoływania Rady Gabinetowej,

16) nadawania orderów i odznaczeń,

17) powoływania sędziów,

18) stosowania prawa łaski,

19) nadawania obywatelstwa polskiego i wyrażania zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego,

20) powoływania Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego,

21) powoływania Prezesa i Wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego,

22) powoływania Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,

23) powoływania prezesów Sądu Najwyższego oraz wiceprezesów Naczelnego Sądu

 

Wniosku RM nie wymaga również z oczywistych względów desygnacja Premiera (Art. 154). Konstytucja daje Prezydentowi RP uprawnienia w kwestii wyboru Premiera przy niepowodzeniu w utworzeniu Rządu przez Parlament (Art.155).

Na gruncie Art. 191 Prezydent RP może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego o sprawdzenie zgodności z konstytucją spraw z Art.188 i 189, Premier RP również ma takie uprawnienie w związku z czym wniosek nie jest konieczny.

 

Jeśli chcemy rozpatrywać tę wypowiedź tylko na gruncie sił zbrojnych to:

Relacja pomiędzy Prezydentem RP, a Siłami Zbrojnymi regulowana jest przez Art. 134 Konstytucji:

 

Art. 134

1. Prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. W czasie pokoju Prezydent Rzeczypospolitej sprawuje zwierzchnictwo nad Siłami Zbrojnymi za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej.

3. Prezydent Rzeczypospolitej mianuje Szefa Sztabu Generalnego i dowódców rodzajów Sił Zbrojnych na czas określony. Czas trwania kadencji, tryb i warunki odwołania przed jej upływem określa ustawa.

4. Na czas wojny Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, mianuje Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych. W tym samym trybie może on Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych odwołać. Kompetencje Naczelnego

Dowódcy Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej określa ustawa.

5. Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Ministra Obrony Narodowej, nadaje określone w ustawach stopnie wojskowe.

6. Kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej, związane ze zwierzchnictwem nad Siłami Zbrojnymi, szczegółowo określa ustawa.

 

Konstytucja zatem nie informuje wyraźnie, w tym celu należałoby zajrzeć do odpowiedniej ustawy wskazanej w ust.6.

 

Odpowiedni przepis ustawy:

 

Art. 4a. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, stojąc na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa, nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium, w szczególności:

1) zatwierdza, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, strategię bezpieczeństwa narodowego;

2) wydaje, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, w drodze postanowienia, Polityczno-Strategiczną Dyrektywę Obronną Rzeczypospolitej Polskiej oraz inne dokumenty wykonawcze do strategii bezpieczeństwa narodowego;

3) zatwierdza, na wniosek Rady Ministrów, plany krajowych ćwiczeń systemu obronnego i kieruje ich przebiegiem;

4) postanawia, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, o wprowadzeniu albo zmianie określonego stanu gotowości obronnej państwa;

5) może zwracać się do wszystkich organów władzy publicznej, administracji rządowej i samorządowej, przedsiębiorców, kierowników innych jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych o informacje mające znaczenie dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

6) inicjuje i patronuje przedsięwzięciom ukierunkowanym na kształtowanie postaw patriotycznych i obronnych w społeczeństwie.

 

Wobec tego większość czynności w zakresie obronności Prezydent wykonuje na wniosek ministra, jednak  nie do realizacji postanowień art. 4a, ust.1, pkt.5. W związku z tym, na tym gruncie wypowiedź również sklasyfikujemy jako fałszywą.

 

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POLECANE RAPORTY I ANALIZY

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!